- Side 148 -
Justitsministeriet kan i øvrigt bekræfte, at massemedier, som er repræsenteret i et retsmøde, hvor parterne anmoder om, at dørene lukkes i medfør af den foreslåede bestemmelse, har adgang til at udtale sig, før afgørelsen træffes, jf. retsplejelovens § 29 c, stk. 1, 1. pkt., og til at kære en afgørelse om dørlukning, jf. retsplejelovens § 393, stk. 2.
(...)
- Side 158 -
Det bemærkes endvidere, at massemedier, som er repræsenteret i et retsmøde, hvor parterne anmoder om, at dørene lukkes, har adgang til at udtale sig, før afgørelsen træffes, jf. retsplejelovens § 29 c, stk. 1, 1. pkt., og til at kære en afgørelse om dørlukning, jf. retsplejelovens § 393, stk. 2.
(...)
- Side 164 -
...bestemmelser, er hovedformålet med at tillægge massemedierne udtaleret og kærebeføjelse at sikre, at det generelle hensyn til offentlighedsprincippet indgår i domstolenes vurdering af, hvornår det er rimeligt at begrænse offentlighedens adgang til at følge en sag, og dette vil således også gælde i relation til den foreslåede regel om dørlukning i civile sager.
(...)
- Side 166 -
...forarbejderne til disse bestemmelser, er hovedformålet med at tillægge massemedierne udtaleret og kærebeføjelse at sikre, at det generelle hensyn til offentlighedsprincippet indgår i domstolenes vurdering af, hvornår det er rimeligt at begrænse offentlighedens adgang til at følge en sag. Der henvises til Folketingstidende 1998-99, tillæg A, side 2022.
(...)
- Side 174 -
...bestemmelser, er hovedformålet med at tillægge massemedierne udtaleret og kærebeføjelse at sikre, at det generelle hensyn til offentlighedsprincippet indgår i domstolenes vurdering af, hvornår det er rimeligt at begrænse offentlighedens adgang til at følge en sag, og dette vil således også gælde i relation til den foreslåede regel om dørlukning i civile sager.