- Side 54 -
...vedrørende konkrete aktiviteter med indvirkning på miljøet eller 3) foreneligheden med miljølovgivningen af privates eller offentlige myndigheders handlinger eller undladelser. I § 5 a, stk. 2, fastsættes, i hvilken udstrækning undtagelserne i 2012-retsplejelovens § 41 b og § 41 e finder anvendelse for så vidt angår aktindsigt i civile miljøretssager.
- Side 257 -
...stk. 3, nr. 3, og § 41 e, stk. 4, finder dog ikke anvendelse på oplysninger om emissioner, der er relevante for beskyttelsen af miljøet, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmelserne herom i konvention om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet.
- Side 258 -
...3, og § 41 e, stk. 4, alligevel ikke anvendelse på oplysninger om emissioner, der er relevante for beskyttelsen af miljøet, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod Aarhuskonventionen. Efter Aarhuskonventionen (og miljøoplysningsdirektivet) gælder der en særlig vid adgang til aktindsigt i emissionsoplysninger. Eksempelvis vil der ikke kunne
(...)
- Side 259 -
...oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold eller virksomheders erhvervshemmeligheder, hvilket stemmer overens med forholdet til Aarhuskonventionen. Der henvises herved også til kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1 og 2, og særligt om disse bestemmelsers forenelighed med miljøoplysningsdirektivet og Aarhuskonventionen.