Bemærk, at § 478 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 478, om det har en betydning.
- Side 474 -
...nedenfor). For det andet har forvaltningen en række tvangsmidler selv, som private ikke har, og som giver forvaltningen en række muligheder for gennemtvingelse, uden at den normale eksigibilitetsproblemstilling bliver aktuel. Dette kan fx dreje sig om hjemmel til selvhjælpshandlinger m.v. (som ville være selvtægt, hvis private udøvede beføjelserne).
...kunne indgås såkaldte »frivillige forlig« mellem forvaltningen og borgere, som kan tjene som fuldbyrdelsesgrundlag, jf. retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 4. Det skal dog bemærkes, at forvaltningen også her skal iagttage forvaltningsrettens regler og ikke fx kan indgå forlig (aftale) om noget, der ikke ville kunne gives dom for. En fuldbyrdelsesdom har
(...)
- Side 475 -
...i.f., og at skyldneren skal underrettes om udlægget ved forkyndelse, jf. § 493, stk. 3.11891189. Jf. nærmere Bernhard Gomard, Fogedret, 4. udg., 1997, s. 209 ff. Der er i dag ikke realitetsforskel på de udlæg, der foregår i fogedrettens regi på grundlag af hhv. udlæg og udpantningsret.11901190. Jf. Bernhard Gomard, Fogedret, 4. udg., 1997, s. 207 ff.
- Side 488 -
...Brancheregler og Brancheproces, 2001, s. 311 ff. Retsstillingen er formentlig nu afklaret ved gældsinddrivelseslovens § 11, der giver generel hjemmel til udpantning for tvangsbøder. SKAT kan foretage udpantning og lønindholdelse, jf. gældsinddrivelseslovens (lov 1333 fra 2008) §§ 10 og 11. Fogedretten kan foretage udlæg, jf. retsplejelovens § 478, stk. 2.