- Side 520 -
...nedenfor). For det andet har forvaltningen en række tvangsmidler selv, som private ikke har, og som giver forvaltningen en række muligheder for gennemtvingelse, uden at den normale eksigibilitetsproblemstilling bliver aktuel. Dette kan fx dreje sig om hjemmel til selvhjælpshandlinger mv. (som ville være selvtægt, hvis private udøvede beføjelserne).
...kunne indgås såkaldte »frivillige forlig« mellem forvaltningen og borgere, som kan tjene som fuldbyrdelsesgrundlag, jf. retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 4. Det skal dog bemærkes, at forvaltningen også her skal iagttage forvaltningsrettens regler og ikke fx kan indgå forlig (aftale) om noget, der ikke ville kunne gives dom for. En fuldbyrdelsesdom har
(...)
- Side 521 -
...udpantningsret, er konsekvensen, at der kan foretages udlæg af fogeden efter særligt tilpassede regler, jf. retsplejelovens § 492, stk. 2, i.f. og § 493, stk. 3. Der er i dag ikke realitetsforskel på de udlæg, der foregår i fogedrettens regi på grundlag af hhv. udlæg og udpantningsret.1616. Jf. Michael Kistrup m.fl., Fogedsager, 6. udg., 2020, s. 98.
- Side 534 -
...s. 311 ff. Retsstillingen er formentlig nu afklaret ved gældsinddrivelseslovens § 11, der giver generel hjemmel til udpantning for tvangsbøder. Skatteforvaltningen kan foretage udpantning og lønindeholdelse, jf. gældsinddrivelseslovens §§ 10 og 11. Fogedretten kan foretage udlæg, jf. retsplejelovens § 478, stk. 2.6262. Se også bekg. nr. 1250/2019.