Bemærk, at § 60 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 60, om det har en betydning.
- Side 163 -
...slutning, at manglende inhabilitet i domstolssystemet nok også vil indebære, at der heller ikke foreligger inhabilitet i en tilsvarende situation i forvaltningen. Til gengæld vil man sjældnere kunne drage den omvendte slutning, at dommerinhabilitet i en given situation også er retningsgivende for udfaldet af en tilsvarende sag efter forvaltningsloven.
- Side 196 -
Opregningen af de familiemæssige forhold, der efter nr. 2 medfører inhabilitet, følger i det væsentlige de tilsvarende bestemmelser i retsplejelovens § 60, stk. 1, nr. 2 og 3, idet der dog er tilstræbt en mere enkel udformning af bestemmelsen. Fra praksis inden forvaltningsloven se FOB 1958.116 og FOB 1963.61.
- Side 217 -
...afgørelser truffet en anden forvaltningsmyndighed eller udøvelse af kontrol‑ eller tilsynsvirksomhed over for en anden offentlig myndighed. Bestemmelsen modsvares af retsplejelovens § 60, stk. 1, nr. 5, og bygger i væsentlig grad på ombudsmandspraksis inden forvaltningsloven, jf. FOB 1957.63, FOB 1975.389, FOB 1981.79, FOB 1981.171 og FOB 1985.134.
(...)
...nedenfor omtalte kriterier – være grund til at overveje, om der alligevel vil foreligge inhabilitet efter opsamlingsbestemmelsen i § 3, stk. 1, nr. 5. Regler om toinstanshabilitet findes også i tilfælde af ekstern prøvelse af en forvaltningsbeslutning ved domstolene og ved ombudsmanden, jf. hhv. retsplejelovens §§ 60 og 61 og ombudsmandslovens § 29.
- Side 222 -
Bestemmelsen i nr. 4 tager heller ikke i øvrigt sigte på tilfælde, hvor en person som indehaver af flere offentlige hverv træffer afgørelse eller deltager i en sags behandling i forskellige faser af sagens forløb, jf. FT 1985/86, tillæg A, sp. 121, og se tilsvarende vedrørende domstolene retsplejelovens § 60, stk. 7.