- Side 121 -
...nr. 436 af 10. juni 2003 og lov nr. 957 af 26. juni 2020. Dertil kommer øvrige myndigheders, heriblandt skatte- og toldmyndighedernes udvidede kompetencer, bl.a. opsøgende virksomhed og målrettede operationer, inden for området organiseret kriminalitet. Straffeprocessuelle tvangsindgreb i dansk ret falder i øvrigt uden for emnet for dette kapitel.
- Side 124 -
...skaber som følge heraf ikke blot rammerne for agentvirksomhed i dansk ret, men også den øvre grænse for de øvrige udeklarerede menneskelige efterforskningsskridt, se ikke-udtømmende præsentation nedenfor under pkt. 1.4.3.2. Den juridiske ramme herfor fungerer naturligvis i samspil med reglerne for almindelig efterforskning og efterforskningsskridt.
(...)
...fortsætte en forbrydelse, og situationer(andet led), hvor initiativet kommer fra andre end politiet, f.eks. en mistænkt, og politiet som følge heraf træffer foranstaltninger til at tilskynde nogen til at udføre eller fortsætte forbrydelsen. Andet led forudsætter, at der foreligger et planlagt hændelsesforløb og ikke en tilfældigt opstået situation,
(...)
- Side 125 -
...15. november 2001 (trykt i U 2002.340 H).145145. Se videre side 193-194 i Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1023/1984. I samme dom udtaler Højesteret, at det ikke kan tillægges betydning ved den strafferetlige vurdering af en gerningspersons handlinger, at provokationen er foretaget af en udenlandsk myndighed uden medvirken af dansk politi.
(...)
- Side 127 -
...aktiviteter en restriktiv vurdering. Der kan som følge heraf sondres mellem rigtig agentvirksomhed, der udføres af politiansatte, og den efter loven medhjælpende og stedfortrædende funktion civile lovligt kan varetage som agenter. Såfremt en civil indsættes som agent, finder kravene hertil efter retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 1-3, også anvendelse.
(...)
...754 a, stk. 1, hvis politiet ikke herved påvirker væsentlige omstændigheder ved lovovertrædelsen. Der er med andre ord ikke tale om agentvirksomhed, hvis politiet ved sin aktion ikke væsentligt ændrer det hændelsesforløb, som lovovertrædelsen omfatter. Denne type aktioner kan som følge heraf ske uden forudgående retskendelse, og uden de øvrige særli-
- Side 135 -
...her centralt at holde sig for øje, at meddeleren kun skal anses for at være agent, hvis meddeleren deltager i den forbrydelse, som politiet konkret efterforsker. Dette identitetskrav er i dansk lovgivning udtrykt ved anvendelsen af den bestemte form »lovovertrædelsen« i retsplejelovens § 754 a, stk. 1. At meddeleren deltager i andre og isoleret for
(...)
- Side 136 -
...ses i forhold til et mellemleds afgivelse af en ordre på en hel leverance ulovlige varer. En sådan handling må anses for klart ulovlig i henhold til § 754 b, stk. 2, 2. pkt. Såfremt initiativet kommer den anden vej fra, altså fra sælgeren af narkotikaen til mellemleddet, så foreligger der ifølge bemærkningerne til lovforslaget til bestemmelsen kor-
(...)
- Side 137 -
...kriminalitet på internettet har fået tilført et yderligere led. Dansk politi kan som følge heraf selv eller ved hjælp af en medhjælper, f.eks. en samarbejdende kurer, udskifte eller ændre på indholdet af leverancen, yde logistisk støtte til gennemførelsen af leverancen eller foretage andre tvangsindgreb relateret til leverancen uden dette isoleret medfører,