Bøger, som nævner Retsplejeloven § 856

Bemærk, at § 856 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 856, om det har en betydning.

Agenter

- Side 436 -

...straffesagen,7676. RPL § 856, stk. 4 og 5. dørene kan lukkes under hans vidneforklaring,7777. RPL § 29, stk. 2, nr. 2, og RPL § 29 a, stk. 3. og retten kan bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet under politimandens forklaring.7878. RPL § 856, stk. 6. Endvidere er adgangen til aktindsigt i sagens dokumenter blevet begrænset, jf. RPL § 729 d.

Læs på Jurabibliotek



Anonyme vidner

- Side 443 -

...under afhøringen af vidnet, uden at skulle begrunde det i alvorlig fare for vidnet eller dets nærmeste. Det ændrer dog ikke på, at betingelserne for at anvende anonyme vidner fortsat kun undtagelsesvist vil være til stede. Ved L 2018/709 og 2020/967 er der sket en mindre udvidelse af de grupper af personer, der kan opnå anonymitet efter RPL § 856.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vil som udgangspunkt altid have adgang til disse oplysninger, men anklagemyndigheden kan efter RPL § 838, stk. 2, give forsvareren pålæg om ikke at udlevere disse til tiltalte, såfremt man under domsforhandlingen agter at fremsætte begæring om anonym vidneførsel. I ganske særlige tilfælde kan oplysningerne helt forholdes forsvareren, se RPL § 729 c.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 444 -

...forklaring i sagen mod tiltalte. I så fald bør det ikke være udelukket undtagelsesvist at tillade at føre vedkommende som anonymt vidne, hvis retten efter en samlet vurdering finder, at hemmeligholdelse af vidnets navn mv. må antages at være uden betydning for tiltaltes forsvar, se U 2014.1437 H (PKK-sagen). og Højesterets afgørelse i U 2018.2213 H.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...motiver for at afgive en belastende forklaring mod de tiltalte. Højesteret tiltræder derfor landsrettens vurdering af, at det må antages at være uden betydning for de tiltaltes forsvar, at de ikke får oplyst vidnets identitet.« Endvidere tiltrådte Højesteret, at afgørende hensyn til vidnets sikkerhed gjorde det påkrævet, at vidnets navn, stilling og bo-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 445 -

U 2018.2213 H pæl ikke blev oplyst for de tiltalte. Endelig tiltrådte Højesteret, at de tiltalte skulle forlade retslokalet, mens V blev afhørt, jf. RPL § 856, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 447 -

...vidner. På denne baggrund finder Højesteret, at der – uanset sagens karakter – ikke er tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at der foreligger en sådan trussel mod vidnerne, at afgørende hensyn til vidnernes sikkerhed gør det påkrævet, at deres navn, stilling og bopæl ikke oplyses for de tiltalte. Højesteret stadfæster herefter byrettens kendelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 448 -

...fra domsforhandlingen kan være en refleksvirkning af anonymiteten. Før ændringen i 2011 kunne dette alene ske, såfremt vidnet eller vidnets nærmeste ville blive udsat for en alvorlig fare, såfremt tiltalte fik kendskab til vidnets udseende. Som eksempel blev nævnt et vidne, der tilfældigt havde overværet et rockerdrab. Dette farekrav er nu opgivet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...situationer, hvor anonym vidneførsel er tilladt. Som et tilfælde hvor retten afslog, at de tiltalte skulle føres ud, se U 2015.1469 ØLK (Nordlys-sagen), idet de syv politiagenter der skulle vidne i sagen, alle havde haft deres gang på Christiania i 1½ år i forbindelse med afdækningen af en større hashsag. De havde herunder deltaget i flere ransag-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 449 -

...har krav på at gøre sig bekendt med vidnets forklaring. Efter RPL § 856, stk. 9, afgør retten, om vidnets forklaring skal gengives før eller efter at tiltalte selv afgiver forklaring. I praksis vil dette ofte være afklaret, før vidnet afgiver sin forklaring, således at tiltalte evt. kan få »medhør« på vidneforklaringen, hvor dette er teknisk muligt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 450 -

...påvirkelig for chikane, trusler mv. Det overses imidlertid ofte, at også politimanden har familie. I særlige tilfælde må ovennævnte proportionalitetsafvejning derfor kunne falde ud til polititjenestemandens fordel, således at hans identitet anonymiseres og den tiltalte bliver ført ud af retslokalet under forklaringens afgivelse, jf. RPL § 856, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Kun i de tilfælde hvor politimanden har optrådt som agent findes der udtrykkelige regler. Efter RPL § 856, stk. 5, har politimanden ret til at afgive

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 451 -

...vidneforklaring.9797. Hemmeligholdelsen af identiteten på politiagenten harmonerer også med, at denne har en mere begrænset adgang til at blive fritaget for at vidne end andre, idet retten efter RPL § 171, stk. 3, har en udvidet adgang til at pålægge politimanden at afgive forklaring, selv om dette måtte påføre vidnet eller hans nærmeste væsentlig skade.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...de kriminelle via offentliggørelsen af navnet ville kunne finde frem til hans bopæl. Det blev ligeledes oplyst, at man i Holland havde været udsat for likvideringer af både vidner og politimænd. Anmodningen om anonymitet blev afslået i medfør af RPL § 856, stk. 3, hvorimod vidnet efter RPL § 171, stk. 2, blev fritaget for at afgive vidneforklaring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ved lovændringen i 2020 blev anonymiteten efter RPL § 856, stk. 5, udvidet til også at omfatte »andre ansatte i politiet «. Det kan eksempelvis være en universitetsuddannet person med tilstrækkelige analytiske evner til at deltage i en sådan aktion, f.eks. en uddannelse i at kunne analysere åbne kilder på in-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 452 -

RPL § 856, stk. 5, der har til formål at beskytte politiagentens identitet, så han kan benyttes igen, udelukker som nævnt ikke, at agenten i retten kan optræde anonymt, såfremt forholdet falder ind under de almindelige regler i § 856, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...med lovændringen i 20189999. L 2018/709. er der nu efter RPL § 856, stk. 7, også mulighed for også at anonymisere fængselsbetjente, der afgiver forklaring, medmindre oplysningerne antages at have betydning for tiltaltes forsvar. Baggrunden er, at disse via deres arbejde, regelmæssigt har været udsat for trusler og vold fra banderelaterede indsatte.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 454 -

...navn. Landsretten fandt i alle tre tilfælde, at betingelserne i RPL § 856, stk. 2, nr. 1 og 2, var opfyldt og afsagde kendelse i overensstemmelse med anklagemyndighedens anmodning. Vestre Landsret traf ved sin kendelse af 3. juli 2009 endvidere afgørelse om, at tiltalte skulle forlade retssalen, mens vidnet afgav forklaring, jf. RPL § 856, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...betydning for de tiltaltes forsvar. Da retten ikke kunne udelukke, at vidnets frygt for repressalier var reel og velbegrundet, og da det måtte anses for uden betydning for de tiltaltes forsvar, at vidnets nuværende navn, stilling og bopæl ikke blev oplyst, blev anmodningen om hemmeligholdelse for tiltalte imødekommet for så vidt angik disse oplysninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...på tværs af halsen. Da det ikke kunne afvises, at sagen om drabsforsøget på åben gade havde sammenhæng med bandekriminalitet, fandt retten, at det kunne befrygtes, at en offentlig forhandling kunne udsætte vidnernes sikkerhed for fare. Retten traf herefter i medfør af RPL § 856, stk. 2, nr. 2, bestemmelse om, at de to vidners bopæl og stilling ikke

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 458 -

...skal der foretages en lang række undersøgelser og vurderinger for at sikre, at vidnebeskyttelsesprogrammet bliver en succes. Da politiets tilbud om ny bolig, navneskifte, etableringshjælp mv. mod at vidne i en straffesag, let vil få karakter af plea bargaining, bør der foreligge meget klare instruktioner for praktisering af en sådan vidnebeskyttelse.

Læs på Jurabibliotek