- Side 167 -
I forbindelse med revisors afgivelse af påtegninger og erklæringer med høj eller begrænset grad af sikkerhed skal revisor udføre opgaven i overensstemmelse med de krav, der stilles til offentlighedens tillidsrepræsentant, jf. herved revisorlovens § 16, stk. 1:
(...)
- Side 168 -
...revisorskik, er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at revisor findes at have handlet culpøst, om end dette vil være den altovervejende hovedregel.33. Jf. herved Højesterets præmisser i U.1978.653H, der er nærmere omtalt ovenfor kapitel 2.3.5.2. Retstilstanden er således – set i forhold til tidligere – på dette punkt uændret under den nugældende revisorlov.
(...)
- Side 170 -
...tillidsrepræsentant, gælder tillige i forbindelse med revisors afgivelse af erklæringer uden sikkerhed, men her er dette krav alene deklaratorisk, forstået således at revisor udtrykkeligt skal anføre, såfremt han ikke er uafhængig i forhold til kunden i forbindelse med sin afgivelse af erklæring uden sikkerhed, jf. herved revisorlovens § 16, stk. 4.
(...)
...bemærkes, at der i U.2015.2075H, U.2014.1346H, U.2008.1604H og U.2001.781H var tale om en påtegning på et årsregnskab og dermed en påtegning af generel karakter, dette i modsætning til de tilfælde hvor revisor afgiver en konkret erklæring, jf. herved nærmere nedenfor kapitel 3.10, og den der omtalte retspraksis, herunder U.1997.697H og U.2007.1104H.
- Side 177 -
...arbejdshandlinger, jf. revisorlovens § 23.2121. Se hertil eksempelvis Revisornævnets kendelser af henholdsvis 12. juni 2023 i sag 025-2022 og 14. juni 2023 i sag 047-2022, der begge er nærmere omtalt nedenfor kapitel 11.8. Hertil kommer, at det videre vil være i strid med de Etiske Regler for revisorer, herunder især i forhold til kapitel 260, 350 og 360.
- Side 227 -
...tilfælde, hvor revisor handler ved afgivelse af en påtegning uden sikkerhed – altså i henhold til revisorlovens § 16, stk. 4, jf. § 1, stk. 3. Sidstnævnte situation vil i praksis eksempelvis være påtegning om revisors assistance i forbindelse med udarbejdelse af perioderegnskab, skatteregnskab eller i øvrigt ikke-revideret/ikke-reviewed regnskab etc.
(...)
- Side 228 -
...retvisende regnskab, dels samtidig, ved sin eventuelle påtegning på regnskabet, sikrer, at tredjemand kan disponere i tillid til, at regnskabet er retvisende. Som sådan er revisor offentlighedens tillidsrepræsentant8787. Jf. revisorlovens § 16, stk. 1. og skal – i yderste konsekvens – sætte varetagelsen af dette hverv før kundens interesser og behov.
(...)
- Side 232 -
...4)9393. Revisorlovens § 16, stk. 4, har følgende ordlyd: »Revisor skal under udførelse af opgaver efter § 1, stk. 3, udvise professionel kompetence og fornøden omhu. Hvis revisor ikke er uafhængig ved udførelsen af opgaverne, jf. § 24, skal dette oplyses i erklæringen.« (vores fremhævelse). i praksis kan komme til udtryk som en selvstændig faglig norm.
(...)
- Side 233 -
...revisor handle culpøst i forbindelse med afgivelse af en erklæring uden sikkerhed. I den forbindelse skal det bemærkes, at eftersom de forannævnte krav alene er en delmængde af de krav, der stilles til revisors iagttagelse af god revisorskik, jf. revisorlovens § 16, stk. 1, afspejler dette således også, at der er tale om en lavere grad af culpanorm.
- Side 236 -
...hinder for, at det aftales, at revisors bistand alene er med hensyn til assistance med opstilling af regnskab etc., hvorved revisors påtegning i så fald vil blive en påtegning om karakteren af revisors assistance i forbindelse hermed, og dermed en påtegning der i revisorlovens § 16, stk. 4, jf. § 1, stk. 3, betegnes som en erklæring uden sikkerhed.
(...)
...arbejdsopgaver i forbindelse med revisors påtegning af regnskaber i egenskab af offentlighedens tillidsrepræsentant. Hvorvidt revisor her findes at handle ansvarspådragende, vil afhænge af, hvorvidt domstolene måtte finde, at revisor har handlet i strid med regelgrundlaget og dermed i strid med god revisorskik, jf. herved revisorlovens § 16, stk. 1.
- Side 283 -
...tillidsrepræsentant, jf. revisorlovens § 1, stk. 2, og dermed afgive en erklæring med sikkerhed, jf. revisorlovens § 16, stk. 1, eller afgive en erklæring uden sikkerhed, jf. revisorlovens § 1, stk. 3, jf. § 16, stk. 4. I begge tilfælde er revisor således omfattet af revisorloven, men retsvirkningerne som følge af de respektive påtegninger er forskellige.
- Side 299 -
...om, at revisor – ved afgivelsen af reviewpåtegning – handler i egenskab af offentlighedens tillidsrepræsentant, jf. herved revisorlovens § 16, stk. 1, jf. § 1, stk. 2, men på den anden side er revisors reviewpåtegning alene en påtegning med begrænset grad af sikkerhed i modsætning til revisors revisionspåtegning, der er med en høj grad af sikkerhed.
- Side 300 -
...selvangivelse, og hvor revisor herefter – over for kunden – afgiver en såkaldt assistanceerklæring uden sikkerhed. Der foretages således hverken revision, udvidet gennemgang eller review i forbindelse med dennes afgivelse af en sådan påtegning, og revisor optræder heller ikke som offentlighedens tillidsrepræsentant, jf. herved revisorlovens § 16, stk. 4.
(...)
- Side 301 -
...revisors afgivelse af erklæringer uden sikkerhed, herunder hvorledes forannævnte normer forholder sig til de for revisorer gældende faglige normer, se umiddelbart nedenfor. Det skal i den forbindelse videre bemærkes, at det krav der gælder til uafhængighed – jf. revisorlovens § 24 – ved revisors afgivelse af erklæringer med sikkerhed efter § 1, stk. 2 i
(...)
- Side 306 -
...indberetningspligt til NSK tillige er gældende i forbindelse med afgivelse af erklæringer uden sikkerhed, jf. herved revisorlovens § 22. I stedet for at trække sig fra opgaven kan revisor også tilbyde at afgive erklæring med sikkerhed og dermed tage et forbehold/afgive supplerende oplysninger. Om indberetningspligtens nærmere indhold, se ovenfor kapitel 3.5.
- Side 307 -
...forsikring (§ 3, stk. 1, nr. 7), indrapportering af mulig økonomisk kriminalitet (§ 22), reglerne om revisors tavshedspligt (§ 30), reglerne om disciplinæransvar for Revisornævnet og strafansvar (§§ 43-46 og § 54, stk. 4, 1. pkt.), men revisor er derimod ikke i relation til erklæringer uden sikkerhed omfattet af revisorlovens krav om kvalitetskontrol.
- Side 308 -
...erklæring – i egenskab af offentlighedens tillidsrepræsentant – med høj eller begrænset grad af sikkerhed og konkret sigte, jf. revisorlovens § 16, stk. 1, kan være rettet mod såvel en bestemt som en ubestemt kreds af modtagere, hvilket – som oftest – vil afhænge af, hvorvidt erklæringsafgivelsen er en følge af lovgivning eller beror på en aftale.