- Side 267 -
...afspejler de forskellige funktioner, Rigsrevisionen og Statsrevisorerne varetager. Rigsrevisionen udfører revisionen, som Statsrevisorerne herefter kan lægge til grund for deres virke som parlamentarisk revision, men altså suppleret med adgang til at foretage besigtigelser og undersøgelser på stedet i det omfang, Statsrevisorerne finder det ønskeligt.
(...)
Som det er tilfældet med rigsrevisorlovens § 13, forudsætter bestemmelsen i statsrevisorlovens § 4, stk. 1, at der i fornødent omfang stilles faciliteter til rådighed for revisionen, at det udbedte regnskabsmateriale mv. tilvejebringes, og at der er personer til stede, som kan besvare Statsrevisorernes spørgsmål.
...støtte fra staten, har Statsrevisorerne efter statsrevisorlovens § 4, stk. 1, adgang til at foretage besigtigelser og undersøgelser på stedet for at søge alle regnskabsmæssige oplysninger nærmere uddybet. Der er dog – sat på spidsen – ikke nogen pligt for en privat virksomhed eller organisation, der har modtaget tilskud eller anden støtte fra sta-
(...)
- Side 268 -
...uanset bestemmelsen nægte Statsrevisorerne adgang, medmindre de kan fremvise en retskendelse. Statsrevisorloven hjemler lige så lidt som rigsrevisorloven en sådan særegen undtagelse, og en fravigelse fra kravet i grundlovens § 72 om retskendelse kan ikke indfortolkes i bestemmelserne. Om grundlovens § 72, se Jens Peter Christensen m.fl., s. 333 ff.
(...)
...at sådanne bestemmelser involverer den statslige revision. I kommentaren til rigsrevisorlovens § 13 omtales et sådant eksempel, hvor Rigsrevisionen har adgang til private virksomheder uden retskendelse. Der er derimod ikke eksempler på, at der i lov er givet Statsrevisorerne en tilsvarende adgang, men der synes heller ikke at have være behov herfor.