- Side 548 -
...også nævne den øgede vægt, der i dag lægges på risikostyring og compliance. Ligeledes kan nævnes kravet i revisorloven om revisionsudvalg i virksomheder af interesse for offentligheden, jf. revisorlovens § 31 og foran i kap. 13. Reglerne om revisionsudvalg præciserer en række opgaver, som skal varetages af udvalget, evt. den samlede centrale ledelse.
(...)
- Side 550 -
...kap. 9. Det nye er muligheden for at have et tilsynsråd, der alene varetager tilsynsopgaver som beskrevet i SL § 116. Tilsynsrådet kan ikke give ordrer til direktionen og skal heller ikke have forelagt visse dispositioner til godkendelse, jf. SL § 117, stk. 2. Tilsynsrådets kontrol er således principielt bagudrettet. Tilsynsrådet skal reagere, hvis
- Side 563 -
Tilsynsrådets opgaver efter SL § 116 omfatter, som nævnt, de samme fem punkter, som nævnes som bestyrelsens tilsynsopgaver efter SL § 115.
(...)
...115 og 116, nr. 5, om selskabets kapitalberedskab, må kravene til bestyrelsens/tilsynsrådets tilsyn med selskabets økonomiske udvikling anses for skærpet i væsentlig grad. Bestyrelsen må navnlig skærpe sin opmærksomhed, når selskabets økonomiske stilling er svag eller udviklingen negativ, jf. nærmere nedenfor om ansvaret over for enkeltkreditorer.
(...)
- Side 564 -
...planer, budgetter og lignende samt tage stilling til rapporter om selskabets likviditet, ordrebeholdning, væsentlige dispositioner, overordnede forsikringsforhold, finansieringsforhold, pengestrømme, og særlige risici, handler dog klart om risikostyring. SL §§ 115 og 116 nævner nu direkte risikostyring som en af bestyrelsens/tilsynsrådets pligter.
(...)
- Side 569 -
...grundlag af en startkapital på en krone. Det ændrer ikke afgørende i denne logik, at iværksætterselskaberne er afløst af almindelige anpartsselskaber med en minimumskapital på 40.000 kr. Svaret er, at et selskab med en ringe egenkapital, fra selskabets stiftelse eller senere, meget vel kan være levedygtig, hvis det har lagt troværdige budgetter mv. og