- Side 433 -
...den tidligere praksis om dispensation kan lægges til grund. Forarbejderne anfører to hensyn ved rekonstruktion. Det ene er, at tilbudspligten kan gøre det kommercielt urentabelt at gennemføre rekonstruktionen; det andet er, at rekonstruktionen kan være til minoritetsaktionærernes fordel. Samlet har disse to hensyn begrundet en række rekonstruktioner.
(...)
- Side 434 -
...gennemsigtighed omkring sin plan om opkøb og afnotering af samtlige aktier i Sanistål i det frivillige tilbudsdokument, der blev offentliggjort den 7. juni 2022– Ahsell havde ikke, ifølge Finanstilsynets transaktionsdata, indenfor 12 måneder inden tilbudspligten indtrådte, købt aktier til en højere kurs, end selskabet tilbød i forbindelse med tvangsindløsningen.
- Side 437 -
...ønsket om at opnå »kontrol« indebære ejerskab til samtlige aktier, eller i hvert fald de 90% af stemmer og kapital, der er tilstrækkelig til at tvangsindløse en eventuel minoritet efter SL § 70. Men ifølge bestemmelsen må et overtagelsestilbud anses for omfattet af § 47, blot det tilstræber at opnå mere end 1/3 af stemmerettighederne i målselskabet.
- Side 452 -
...de aktionærer, der spekulerer i at opkøbe efter fremkomsten af et overtagelsestilbud og undlader at acceptere tilbuddet for derved at presse tilbudsprisen yderligere op. De bør således kunne indse, at der ikke er udsigt til at opnå en højere pris i de første seks måneder. Et vist værn herimod foreligger også ved SL § 70 om indløsningspligt, såfremt
(...)
- Side 453 -
...ske til børskursen, eller, hvis børskursen er påvirket af selskabets nye situation, f.eks. en foranstående sletning fra handlen, med udgangspunkt i den pris, som tilbuddet blev gennemført til, og som en større mængde aktionærer åbenbart fandt rimelig. Den nye kontrolhaver kan således tage bestik af, om en tvangsindløsning efter SL § 70 er tilrådelig.
- Side 459 -
...som antaget ved tilbuddets fremsættelse. Endelig kan godkendelse fra en myndighed gøres til en betingelse, hvilket normalt dækker over, at godkendelsen er et retligt krav fra den pågældende myndighed. Sådanne godkendelser kan tage tid, og fristen for denne betingelses overholdelse kan udstrækkes til ni måneder efter takeover-bkg. § 9, stk. 3, 2. pkt.