Bemærk, at § 1 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 1, om det har en betydning.
- Side 371 -
...fondsbeskatningslovens regler, idet det sjældent giver anledning til problemer at afgrænse personselskaber fra fonde. Hvis et selskab ikke er nævnt i en af de nævnte bestemmelser, er selskabet ikke et selvstændigt skattesubjekt, og indtægter oppebåret af selskabet må følgelig beskattes hos selskabsdeltagerne personligt.22. Mere om indkomstopgørelsen i kap. 3.
- Side 376 -
...Se herom hos Hansen, Søren Friis: »Selskaber med begrænset ansvar i krydsfeltet mellem selskabsret og skatteret; Del 1«, trykt i SpO 2015.91, s. 100. I forhold til afgrænsningen af, om en virksomhed er et personselskab eller et selvstændigt skattesubjekt, giver registrering eller ikke-registrering i henhold til LEV § 8 derfor kompetent vejledning.
- Side 377 -
...selskabsskatteloven eller fondsbeskatningsloven er skattesubjekter. De kapitalselskaber, der er omfattet af selskabsloven (A/S og ApS, herunder IVS), kan uproblematisk henføres til gruppen af skattesubjekter i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.2424. Se tilsvarende Madsen, Liselotte: Den skatteretlige behandling af personselskaber, 2011, s. 68.
...selskaber omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, og § 1, stk. 1, nr. 6, over for skattetransparente personselskaber har imidlertid vist sig sværere at klarlægge. Der findes derfor en række eksempler fra domspraksis og administrativ praksis, hvor domstolene (henholdsvis de administrative organer) har måttet gennemføre en retlig kvalifika-
- Side 378 -
Efter lovændringen i lov nr. 1637 af 26. december 2013 § 6, nr. 1, har selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, fået følgende ordlyd:
(...)
...tilsvarende Hansen, Søren Friis: »Selskaber med begrænset ansvar i krydsfeltet mellem selskabsret og skatteret; Del 2«, trykt i SpO 2015.227, s. 227 f. Forsøget på at afhjælpe denne uhensigtsmæssighed blev gennemført ved lov nr. 254 af 30. marts 2011. En noget uheldig formulering af den sidste del af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, betød imidler-
(...)
- Side 379 -
...selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, men var efter lov nr. 254 af 30. marts 2011, jf. dennes § 8, nr. 1, tillige omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, da man for at sikre skattesubjektivitet for s.m.b.a. havde indsat en direkte henvisning til LEV § 3, for så vidt disse ikke var omfattet af selskabsskattelovens §§ 1, stk. 1, nr. 3, 3 a eller 4.
(...)
...nr. 6 er begrænset til at omfatte foreningens indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed, er skattepligten efter nr. 2 ikke begrænset hertil.2626. Se hertil Werlauff, Erik: »Erhvervsdrivende foreninger – overgår de nu automatisk fra begrænset til ubegrænset skattepligt?«, trykt i TfS 2012, 499, der er berettiget kritisk over for ændringen af bestemmelsen.
...ikrafttræden. Som anført ovenfor i afsnit 2.5 har det siden 1995 været en betingelse for, at en erhvervsvirksomhed er et selvstændigt skattesubjekt, at den er registreret i henhold til LEV § 8, eller at den er omfattet af selskabsskattelovens § 2 C, eller er et kapitalselskab efter selskabsloven (og dermed omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1).
- Side 380 -
...Hansen, Søren Friis: »Selskaber med begrænset ansvar i krydsfeltet mellem selskabsret og skatteret; Del 2«, trykt i SpO 2015.227, s. 233 med henvisninger. Den afledte konsekvens heraf er, at selskabet vil blive et selvstændigt skattesubjekt i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, da det er et registreret selskab med begrænset ansvar.
(...)
...kan fratrække eventuelle underskud/afskrivninger fra selskabets drift i den personlige indkomst. Det er således svært at se, hvornår det kan være en fordel at anvende et såkaldt »partsselskab«.3232. Se tilsvarende Hansen, Søren Friis: »Selskaber med begrænset ansvar i krydsfeltet mellem selskabsret og skatteret; Del 2«, trykt i SpO 2015.227, s. 230.
- Side 381 -
...gennemgås ikke detaljeret her, men dækker over love, hvor der er indlagt en særlig hæftelse for en bestemt type aktivitet, eller hvor hæftelse for en bestemt type aktivitet begrænses. Som et eksempel kan nævnes miljøforurening, hvor lodsejere eksempelvis kan pålægges at hæfte for jordforurening, selv om forureningen ikke nødvendigvis kan tilregnes dem.