Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 875 -
...forskellige regelsæt: aktieselskabsbeskatning, andelsselskabsbeskatning, institutionsbeskatning, fondsbeskatning og personbeskatning af deltagere i transparente selskaber. Tillige behandles spørgsmålet om udenlandske selskabers skatteretssubjektivitet og endelig den særlige gruppe af selskaber, som er positivt fritaget for beskatning, jf. SEL § 3.
- Side 878 -
...foreninger omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6 udvidet til også at omfatte udbytte, renter og kursgevinster på kontrolleret gæld, samt royalty. Skattepligten er således blevet udvidet, så at den svarer til den begrænsede skattepligt på samme indkomstkilder her i landet i SEL § 2. Se kap. 29. Overskud ved leverancer til medlemmer er skattefrit, jf. stk. 5.
- Side 886 -
...investeringsfond ikke ville få ledelsens sæde i Danmark alene som følge af, at deres Investment Manager var hjemmehørende i Danmark. Det blev tillige bekræftet, at investeringsfonden heller ikke ville blive anset for at have fast driftssted i Danmark efter SEL § 2, stk. 1, litra a, udelukkende som følge af, at Investment Manageren var hjemmehørende i Danmark.
- Side 887 -
I lighed med fysiske personer kan selskaber mv. også være begrænset skattepligtige til Danmark. Reglerne herom findes i SEL § 2. Reglerne om begrænset skattepligt for selskaber mv. i SEL § 2 svarer i vidt omfang til reglerne om begrænset skattepligt for fysiske personer i KSL § 2, se i kap. 26.
(...)
...et andelsselskab, en forening eller en fond. Om anerkendelsen og kvalifikationen af udenlandske selskaber og foreninger mv. se under 6. Det skal bemærkes, at udenlandske selskaber og fonde mv. kan blive omfattet af reglerne om ubegrænset skattepligt, såfremt ledelsen har sæde her i landet, jf. SEL § 1, stk. 6, og FBL § 1, stk. 1, nr. 4, se ovenfor.
- Side 888 -
...modeloverenskomst blev i 2017-udgaven både præciseret og indholdsmæssigt ændret. Som følge heraf blev såvel KSL § 2 som SEL § 2 ændret med virkning fra 1. januar 2021med det formål at få de danske interne bestemmelser om fast driftssted til grundlæggende at svare til artikel 5, som denne er affattet i 2017-udgaven af modeloverenskomsten. Se nærmere kap. 26.
(...)
...Hermed sikres, at passive investeringer ikke i sig selv skal anses for en erhvervsudøvelse, der kan indebære fast driftssted for investor her i landet. Dette gælder, både når investor investerer på egen hånd, og når investor foretager investeringer sammen med andre fysiske og juridiske personer ved anvendelse af en skattemæssigt transparent enhed.
(...)
I SKM2018.469.SR (se ovenfor) og SKM2018.544.SR bekræftede Skatterådet, at de respektive skatteydere ikke ville få fast driftssted i Danmark efter SEL § 2, stk. 1, litra a, som følge af en medarbejders hjemmekontor i Danmark. Skatteyderen blev i ingen af sagerne anset for omfattet af SEL § 2, stk. 7 (nu stk. 6).
(...)
Af SEL § 2, stk. 7, 1. pkt., fremgår, hvordan indkomsten i et fast driftssted i Danmark skal opgøres. Dette sker som hovedregel efter art. 7, stk. 2, i OECD’s modeloverenskomst. Der henvises til omtalen i kap. 26.
...selskaber hjemmehørende her i landet, jf. LL § 16 A, stk. 1 og 2, vil som hovedregel være begrænset skattepligtige til Danmark, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c. Tilskud til koncernforbundne selskaber behandles også som udbytte, hvis tilskudsmodtager ville være skattepligtigt af udbyttet efter bestemmelsen, hvis denne var moderselskab til tilskudsmodtageren.
(...)
Der gælder en række undtagelser til denne hovedregel, som er oplistet i SEL § 2, stk. 1, litra c, 2.-10. pkt.:
(...)
- Side 889 -
Skattepligten omfatter ikke udbytter af datterselskabsaktier, når beskatningen skal frafaldes eller nedsættes efter direktiv 2011/96/EU eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Færøerne, Grønland eller den stat, hvor moderselskabet er hjemme, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 4. pkt.
(...)
...datterselskabsaktier når det udbyttemodtagende koncernselskab er hjemmehørende i en stat, der er medlem af EU/EØS og udbyttebeskatningen skulle være frafaldet eller nedsat efter direktiv 2011/96/EU eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat, hvis der havde været tale om datterselskabsaktier jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 5. pkt.
(...)
...oppebæres af deltagere i moderselskaber, der er optaget på listen over de selskaber, der er omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra a, i direktiv 2011/96/EU, men som ved beskatningen her i landet anses for at være transparente enheder. Det er en betingelse, at selskabsdeltageren ikke er hjemmehørende her i landet, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 6. pkt.
(...)
...skattepligtige af udbytter fra danske gennemstrømningsselskaber. Herved forstås udbytter fra danske selskaber, der udgør en videreudlodning af udbytte som dette selskab har modtaget fra datterselskabsaktier eller koncernselskabsaktier i et udenlandsk selskab, og hvor det danske selskab ikke var retmæssig ejer af udbyttet, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 7. pkt.
(...)
Skattepligten omfatter heller ikke udbytte, som oppebæres af deltagere i moderselskaber, der er optaget på listen over de selskaber, der er omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra a, i direktiv 2011/96/EU, men som ved beskatningen her i landet anses for at være transparente enheder, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 6. pkt.
(...)
...§ 1, stk. 1, nr. 6, der har hjemsted i udlandet, er ligeledes fritaget for skattepligt af udbytter. Det er en betingelse, at foreningens midler ifølge vedtægter el.l. udelukkende kan anvendes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, jf. SEL § 2, stk. 1, litra a. Denne bestemmelse blev indsat med virkning fra og med indkomståret
(...)
- Side 890 -
...retsmæssige ejer. Reglen om indeholdelse med 44 pct. gælder også, selv om modtageren af udbyttet ikke er skattemæssigt hjemmehørende eller registreret på EU`s sortliste over skattely, jf. LL § 5 H, stk. 2, hvis udbyttemodtager ikke er udbyttets retmæssige ejer og udbyttet videreføres til en modtager i et af landene på EU’s sortliste, jf. SEL § 2, stk. 8.
- Side 892 -
/datterselskabsdirektivet ikke vil være begrænset skattepligtige i Danmark af udbytte fra det transparente moderselskabs danske datterselskab. Det er en betingelse, at selskabsdeltageren ikke er hjemmehørende her i landet, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 5. pkt.
...lovforslaget at være »at imødegå, at et dansk selskab mv. nedsætter den danske beskatning ved at reducere den skattepligtige indkomst gennem rentebetalinger til visse finansielle selskaber i lavskattelande, hvis det udenlandske selskab kontrollerer det danske selskab mv.«. Formålet er således at forhindre, at det danske beskatningsgrundlag udhules.
(...)
...regning udbetalingen eller godskrivningen foretages, skal indeholde 22 pct. af den samlede rente, den såkaldte renteskat. Den begrænsede skattepligt på renter og kursgevinster i henhold til SEL § 2, stk. 1, litra d og h, er på 22 pct. og er endeligt opfyldt ved den i henhold til KSL § 65 D foretagne indeholdelse af kildeskat, jf. SEL § 2, stk. 3, 4. pkt.
(...)
I SEL § 2, stk. 1, litra d, 2.-6. pkt., er indsat regler om, hvornår der ikke skal finde rentebeskatning sted.
(...)
a Reglerne finder ikke anvendelse på renter af fordringer, som er knyttet til et fast driftssted omfattet af SEL § 2, stk. 1, litra a. Her er der skattepligt i forvejen.
- Side 893 -
I SEL § 2, stk. 1, litra h, findes en bestemmelse om begrænset skattepligt af kursgevinster for selskaber mv. Et selskab er herefter skattepligtig af kursgevinster fra kilder her i landet på fordringer, der er stiftet på en sådan måde, at
(...)
- Side 894 -
...medregnes en så stor del, som svarer til forholdet mellem på den ene side indfrielsessummen med fradrag af anskaffelsessummen og på den anden side indfrielsessummen. Bestemmelserne i SEL § 2, stk. 1, litra d, finder tilsvarende anvendelse på kursgevinsterne. Bestemmelsen skal forhindre, at rentebetalinger konverteres til indfrielse af gæld til overkurs.
(...)
Om SEL § 2, stk. 1, litra d og h, se Ann Christine Holmberg og Anne Katrine Føgh i SU 2004, 208 og Jan Guldmand Hansen og Nikolaj Vinther i SO 2004, s. 234 ff.
...ethvert patent, varemærke, månster eller model, tegning, hemmelig formel eller fremstillingsmetode eller som vederlag for oplysninger om industrielle, kommercielle eller videnskabelige erfaringer, jf. KSL § 65 C, stk. 4. Udenlandske selskaber mv. er begrænset skattepligtige af royalty, der stammer fra kilder her i landet, jf. SEL § 2, stk. 1, litra g.
...skattepligt. Kildeskattelovens § 65 C, stk. 4, afgrænser royaltybegrebet snævert, se ovenfor. Royaltybeskatningen omfatter ikke indtægter fra kulturel royalty eller leasing af rørlig formue. Der skal som udgangspunkt indeholdes royaltyskat i forbindelse med udbetaling eller godskrivning af royalty til et selskab i udlandet. Indeholdelsesprocenten er 22.
- Side 895 -
...hjemmel til at beskatte indkomst som rådgiver, konsulent eller anden lignende medhjælp for en virksomhed her i landet. Formålet med denne regel er at forhindre, at en konsulent, for at undgå skattepligt i Danmark, sælger sine tjenesteydelser gennem et udenlandsk selskab. Reglerne gælder også for fysiske personer og er derfor også gennemgået i kap. 26.
(...)
- Side 896 -
...eller anden lignende medhjælp« ikke med den fornødne sikkerhed omfattede virksomhed som Hong Kong-selskabets, der ikke efter flertallets opfattelse bestod i rådgivning, men hovedsagelig i nærmere angivet anden bistand. Hong Kong-selskabet var herefter ikke begrænset skattepligtig af honoraret. Dommen er kommenteret af Malene Kerzel i SR-Skat 2014.12ff.
- Side 908 -
...Danmark i medfør af reglerne om begrænset skattepligt i SEL § 2. Har udenlandske fondes ledelse sæde her i landet, vil fondene være ubegrænset skattepligtige i medfør af FBL § 1, stk. 1, nr. 4. Bestemmelsen gælder også trusts, hvis trusten efter danske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt og trusten har ledelsens sæde i Danmark. Se ovenfor.
...Aage Michelsen m.fl. i International skatteret, 4. udg. 2017, s. 238 ff., Jakob Bundgaard, SU 2002, 298 (»Skatteretlig kvalifikation af udenlandske selskaber og fonde mv.«), Jakob Bundgaard og Steffen Bonde Jensen i SU 2013, 343, Erik Werlauff, Selskabsskatteret, 21. udg. 2019, og Nikolaj Vinther, Civilrettens styring af skatteretten, 2004, s. 298 ff.