- Side 443 -
...afgørelsen af, om der foreligger en tilknyttet person, er særdeles kompliceret. Afgørelsen kompliceres yderligere af, at definitionen af tilknyttede personer i selskabsskattelovens § 8 C, stk. 17, alene omfatter selvstændige skattesubjekter, i modsætning til definitionen af tilknyttede selskaber i skatteundgåelsesdirektivets artikel 2, stk. 4, der omfatter
- Side 446 -
...Danmark, omkvalificeres til et selvstændigt skattesubjekt i overensstemmelse med deltagerstatens skatteretlige kvalifikation.44. Som nærmere anført i kapitel 11 medfører selskabsskattelovens § 2 C, stk. 1, nr. 2 og 3, også en omkvalifikation af en skattemæssigt transparent enhed, hvis en række andre betingelser er opfyldt, selvom enheden ikke er hybrid.
(...)
Som det fremgår nærmere af kapitel 11, har implementeringen af skatteundgåelsesdirektivet medført en række ændringer af selskabsskattelovens § 2 C, der herefter skal fortolkes i overensstemmelse med skatteundgåelsesdirektivet
(...)
- Side 447 -
...nødvendigvis omkvalificeres, selvom en række individuelle »dårlige investorer« tilsammen ejer mindst 50 procent af den transparente enhed. Hvis de enkelte »dårlige investorer« ikke hver især kan anses som tilknyttede personer til enheden – herunder fordi de måtte agere sammen – er forbindelseskravet efter selskabsskattelovens § 2 C således ikke opfyldt.
(...)
...klassisk hybrid enhed i forhold til andre stater. Som det fremgår af kapitel 11, kan dette i visse tilfælde medføre utilsigtet dobbeltbeskatning. Denne bivirkning af omkvalifikationen efter selskabsskattelovens § 2 C er forudsat i bestemmelsens forarbejder, hvoraf det fremgår, at linking-reglerne i selskabsskattelovens § 8 D i så fald finder anvendelse.
(...)
Forarbejderne tager derimod ikke stilling til hindring af den heraf følgende dobbeltbeskatning. I modsætning til skatteundgåelsesdirektivets artikel 9 a, undtager selskabsskattelovens § 2 C nemlig ikke beskatningen af indkomst, som allerede er undergivet beskatning i en anden stat, herunder en EU-med-
(...)
- Side 448 -
...stridende mod den EU-retslige etableringsfrihed, jf. TEUF artikel 49. For at bringe selskabsskattelovens § 2 C i overensstemmelse med etableringsfriheden i TEUF artikel 49 må det anbefales, at selskabsskattelovens § 2 C ændres, således at det fremgår, at Danmark ikke beskatter enhedens indkomst i det omfang, denne indkomst beskattes i en anden medlemsstat.
...den skatteretlige kvalifikation af udenlandske enheder følge den skatteretlige kvalifikation af enheden i den stat, hvor enheden er inkorporeret. I modsætning til § 2 C, hvorefter en dansk enhed omkvalificeres i henhold til den skatteretlige kvalifikation i deltagerstaten, vil etableringsstatens skatteretlige kvalifikation af enheden være afgørende.