Bemærk, at § 3 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 3, om det har en betydning.
- Side 875 -
...forskellige regelsæt: aktieselskabsbeskatning, andelsselskabsbeskatning, institutionsbeskatning, fondsbeskatning og personbeskatning af deltagere i transparente selskaber. Tillige behandles spørgsmålet om udenlandske selskabers skatteretssubjektivitet og endelig den særlige gruppe af selskaber, som er positivt fritaget for beskatning, jf. SEL § 3.
- Side 877 -
...mv., omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. og investeringsselskaber, jf. SEL § 3, stk. 1, nr. 19. og. Skatteprocenten er som udgangspunkt den samme som for aktieselskaber, dvs. 22 pct., jf. SEL § 18 stk. 1. Fra og med indkomståret 2023 vil indkomstskatten af skattepligtigt udbytte omfattet af LL § 16 A, stk. 1 og 2, udgøre 15 pct., jf. SEL § 18, stk. 2.
- Side 903 -
...Sagen blev derfor hjemvist til fornyet behandling hos skattemyndighederne, idet Skatteministeriet tilpligtedes at anerkende, at sagsøgte i de i sagen omhandlede indkomstår skal beskattes efter reglerne om kooperationsbeskatning, jf. kritisk om dommen Søren Friis Hansen, SO 2008/1, s. 1 ff. (»Om aktieselskabet der også ville være en andelsforening«).
- Side 905 -
...institutionsbeskatning er ændret, idet skattepligten for foreninger mv. er udvidet til også at omfatte udbytte, renter og kursgevinster på kontrolleret gæld, samt royalty. Udvidelsen omfatter ikke foreninger med et udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål, idet de fortsat er undtaget fra skattepligten af udbytte. Der henvises til kap. 29.
(...)
I SKM2006.737.SR bekræftede Skatterådet, at en byggeforening ville overgå fra at være subjektivt skattefritaget efter SEL § 3 til at være subjektivt skattepligtigt efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, ved aflysning af nogle i 1920 vedtagne vedtægter på tidspunktet for aflysningen, jf. SEL § 5 D.
- Side 907 -
...Erhvervsdrivende fonde, der efter erhvervsfondslovens § 3, er undtaget fra erhvervsfondsloven, er heller ikke omfattet af fondsbeskatningsloven. Sådanne erhvervsdrivende fonde kan derimod være omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, eller SEL § 3 om helt eller delvis skattefritagne selskaber, foreninger og fonde mv., jf. Den juridiske vejledning 2023 C.D.9.1.3.
- Side 912 -
SEL § 3 indeholder regler dels om visse skattefrie selskaber og fonde mv. dels om muligheden for skattelempelse for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige selskaber og foreninger mv.
(...)
...almenvelgørende formål, vil foreningen reelt aldrig komme til at betale skat. Der er derfor i SKL § 2, stk. 1, nr. 5, åbnet mulighed for, at sådanne foreninger mv. ikke har pligt til at indgive oplysningsskema og ikke skal medtages ved skatteansættelsen, hvis foreningen mv. som følge af fradragsretten efter § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning.
(...)
...ejes af en forening mv. med almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Indkomsten anses i så fald at være indtjent af foreningen mv. Reglen kaldes overførselsreglen eller transparensreglen. Bestemmelsen antages også at finde anvendelse, når det er en fond omfattet af fondsbeskatningsloven, der ejer et sådant aktie- eller andelsselskab.
(...)
...overføres til beskatning i fonden, skal dog uddeles eller hensættes til de almenvelgørende/almennyttige formål. På baggrund af lovens ordlyd, hvor der alene henvises til »foreninger mv.«, men ikke direkte til SEL § 1, stk. 1, nr. 6, fortolkes bestemmelsen således, at denne også er anvendelig på moderfonde omfattet af fondsbeskatningslovens regler.
(...)
...fonden ejede den altovervejende del (i praksis 75 pct.) af aktieselskaberne, og om, at det maksimale fradrag udgjorde summen af fondens uddelinger og hensættelser til almenvelgørende og på anden måde almennyttige formål, nedsat med skattefrie indtægter efter FBL § 6, var opfyldt. Afgørelsen er kommenteret af Liselotte Madsen i SR-Skat 2017, s. 114 ff.