Bemærk, at § 32 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 32, om det har en betydning.
- Side 289 -
...selskabsskattelovens § 31 A, stk. 2, var tilstrækkelig hjemmel til, at betaling for skattemæssige underskud efter de engelske Consortium Relief-regler ikke skulle beskattes. Der var heller ikke hjemmel til at fravige udgangspunktet i statsskattelovens § 4, hvorfor der heller ikke kunne ske fritagelse fra beskatning efter selskabsskattelovens § 32, stk. 9.
- Side 361 -
...31. Skatterådet fandt, at betingelserne for skattefrihed for tilskud efter selskabsskattelovens § 31 D var opfyldt, hvorfor et eventuelt tilskud i forbindelse med gældskonverteringen ikke ville være skattepligtigt for datterselskabet, jf. selskabsskattelovens § 31 D. Skatterådet fandt heller ikke, at der ville indtræde beskatning af medarbejderne.
- Side 373 -
Sara Stentz Ludvigsen og Søren Steenholdt, »Lavt beskattet – selskabsskattelovens § 32«, TfS 2002.426 (vedrører ophævede regler)
- Side 377 -
For at undgå usikkerheden om dommens rækkevidde i forbindelse med komplicerede koncernstrukturer foreslås det derfor, at selskabsskattelovens § 32 udvides til at gælde for alle datterselskaber – uanset hvor datterselskaberne er hjemmehørende, og hvordan beskat-
(...)
- Side 380 -
...selskaber skal forhindre, at koncerner flytter deres mobile indkomster fra Danmark til lande med væsentligt lavere selskabsskat – og dermed udhuler selskabsskattegrundlaget i Danmark. Selskabsskattelovens § 32 indeholder derfor regler, hvorefter danske moderselskaber under visse betingelser skal medregne overskud, der er optjent af et datterselskab.
(...)
De indtægter og udgifter, som medregnes til CFC-indkomsten, er opregnet i selskabsskattelovens § 32, stk. 5. Det drejer sig bl.a. om renter, kursgevinster på værdipapirer, udbytter, aktieavancer, visse royalties samt indtægter ved finansiel leasing. Banker og forsikringsselskaber samt andre selskaber, som driver næring med finansielle indkomster,
(...)
- Side 381 -
I henhold til selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1, finder CFC-reglerne kun anvendelse, hvis datterselskabets CFC-indkomst i indkomståret udgør mere end halvdelen af datterselskabets samlede indkomst.
(...)
...som udgangspunkt efter danske regler, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 4. Da der ikke gælder særlige regler for skattepligtige tilskud, medregnes disse til datterselskabets samlede indkomst. CFC-indkomsten, der er defineret i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, omfatter ikke skattepligtige tilskud, som datterselskabet har modtaget i indkomståret.
(...)
Det indebærer, at et udenlandsk datterselskab kan bringes ud af CFC-skattepligt, hvis der i indkomståret ydes et skattepligtigt tilskud til selskabet, der overstiger indkomstårets CFC-indkomst efter selskabsskattelovens § 32, stk. 5. Hvis tilskuddet ikke medregnes til den skattepligtige indkomst i udlandet, kan det ske, uden at der udløses skat.
(...)
- Side 382 -
datterselskabets samlede indkomst, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1. Hvis datterselskabet er CFC-skattepligtigt, skal et eventuelt skattepligtigt tilskud fortsat medregnes ved indkomstopgørelsen.
(...)
Selskabsskattelovens § 32, stk. 2, medfører, at Skatterådet kan tillade, at et datterselskab med koncession til at udøve forsikrings-, realkredit- eller bankvirksomhed og underlagt offentligt tilsyn ikke skal være omfattet af CFC-beskatningsreglerne.
(...)
...investeringsforvaltningsselskaber ikke skulle have samme muligheder for dispensation som forsikrings-, realkredit- eller bankvirksomheder. Det foreslås derfor, at selskaber med tilladelse som fondsmæglerselskaber eller investeringsforvaltningsselskab, og som er underlagt offentligt tilsyn, også omfattes af dispensationsadgangen i selskabsskattelovens § 32, stk. 2.
(...)
...fra underskud, der ikke kan modregnes i CFC-indkomsten via sambeskatning for derved at kunne få credit for en eventuel skat, som et datterselskab har betalt af CFC-indkomst – i stedet for at anvende egne underskud. Det fremgår imidlertid ikke klart af bestemmelsen, at den både omfatter underskud i det aktuelle indkomstår og fra tidligere indkomstår.
(...)
- Side 383 -
...aktier var afstået til handelsværdien på samme tidspunkt. Der skal dog kun medregnes et forholdsmæssigt beløb, hvis ikke alle moderselskabets aktier overdrages. Endvidere gælder særlige regler, hvis moderselskabet beskattes direkte af overdragelsen af aktier i datterselskabet, og hvis datterselskabet er undergivet CFC-beskatning efter overdragelsen.
- Side 392 -
...selskabsskattelovens § 32 om CFC-beskatning af danske moderselskaber med kontrollerede datterselskaber justeres som følge af direktivet. Det bemærkes, at selskabsskattelovens § 32 finder tilsvarende anvendelse for fonde omfattet af fondsbeskatningsloven. Justeringerne har derfor tilsvarende virkning for beskatningen af indkomsten i fondenes datterselskaber.
(...)
- Side 393 -
...systematikken i den gældende danske CFC-regel i selskabsskattelovens § 32. Det er derfor denne model, der kræver færrest ændringer. Desuden er det uklart, i hvilket omfang model b medfører yderligere beskyttelse over for skatteundgåelse i forhold til, hvad der allerede følger af transfer pricing reglerne og af omgåelsesklausulen i direktivets artikel 6.
(...)
- Side 394 -
de dispensationsmulighed i selskabsskattelovens § 32, stk. 2, hvor Skatterådet efter ansøgning kan fritage finansielle selskaber fra CFC-beskatning. Det foreslås, at finansielle selskaber defineres på samme måde som i direktivet.
(...)
...lovforslagets § 1, nr. 22, foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregne det beløb, der er angivet i selskabsskattelovens § 32, stk. 7-10, når beløbet er positivt. Beskatning efter denne regel sker dog kun, når fire betingelser er opfyldt, jf. nærmere om disse betingelser nedenfor.
(...)
...udenlandske selskabers faste driftssteder i Danmark omfattet af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Selskabsskattelovens § 32 finder endvidere anvendelse på fonde og foreninger omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, jf. fondsbeskatningslovens § 12, og danske selskabers faste driftssteder i udlandet, jf. selskabsskattelovens § 8, stk. 2, 3. pkt.
(...)
- Side 395 -
...danske enhed direkte eller indirekte er aktionær i datterselskabet, og koncernen har bestemmende indflydelse i datterselskabet, jf. selskabsskattelovens § 31 C, hvilket som hovedregel er tilfældet, hvis koncernen har mere end 50 pct. af stemmerettighederne i datterselskabet. CFC-reglerne finder anvendelse, uanset hvor datterselskabet er hjemmehørende.
(...)
...end halvdelen af datterselskabets samlede skattepligtige indkomst. Datterselskabets CFC-indkomst og skattepligtige indkomst opgøres efter reglerne i selskabsskattelovens § 32, stk. 4 og 5. De indtægter og udgifter, som henregnes til CFC-indkomsten, fremgår af den udtømmende liste i stk. 5. Se nærmere i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 22.
(...)
...CFC-reglen finder anvendelse, at datterselskabets finansielle aktiver udgør mere end 10 pct. af selskabets samlede aktiver. 10 pct.-kravet skal være opfyldt gennemsnitligt set over indkomståret. Formålet med betingelsen er, at en række datterselskaber, der alt overvejende har karakter af driftsselskaber, derved kan udelukkes fra CFC-beskatning på forhånd.
(...)
- Side 396 -
...værdier. Dog medregnes immaterielle aktiver, hvis afkast er omfattet af stk. 5, nr. 6, til den handelsmæssige værdi. Hvis et aktivs afkast er skattefrit, skal det ikke henregnes til finansielle aktiver omfattet af CFC-reglerne. Uforrentede fordringer på varedebitorer, som opstår i forbindelse med selskabets drift, indgår endvidere ikke i opgørelsen.
(...)
Ud over de tre grundlæggende betingelser for CFC-beskatning indeholder selskabsskattelovens § 32, stk. 1, yderligere to betingelser.
(...)
...32, stk. 1, nr. 3, er det en betingelse, at moderselskabets aktier i datterselskabet ikke er omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. Dvs. aktier eller investeringsbeviser m.v. i et investeringsselskab. Sådanne aktier og investeringsbeviser m.v. beskattes løbende i moderselskabet efter lagerprincippet, hvorved CFC-reglerne bliver unødvendige.
(...)
...datterselskabet ejes gennem et livsforsikringsselskab, der beskattes efter nettoopgørelsesprincippet, jf. selskabsskattelovens § 13 F. I praksis bliver et livsforsikringsselskab omfattet af selskabsskattelovens § 13 F lagerbeskattet efter nettoopgørelsesprincippet. En samtidig CFC-beskatning hos moderskabet ville derfor udgøre en dobbeltbeskatning.
(...)
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 17, at selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nyaffattes, så bestemmelsen tilpasses i overensstemmelse med skatteundgåelsesdirektivet.
(...)
...moderselskabet har ret til mere end halvdelen af overskuddet i trusten eller den selvejende institution. Dette skal ses i sammenhæng med forslaget til den udvidede definition af kontrol, hvor også retten til 50 pct. eller mere af overskuddet i det selvstændige skattesubjekt udgør kontrol efter selskabsskattelovens § 32, stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 22.
(...)
- Side 397 -
I bestemmelsen henvises der fortsat til selskabsskattelovens § 32, stk. 6, hvori kontrolbetingelsen er beskrevet. Denne betingelse er afgørende for, om CFC-reglerne finder anvendelse. Definitionen af kontrol i datterselskabet foreslås udvidet, jf. lovforslagets § 1, nr. 22, hvorfor det foreslås, at § 32, stk. 1, tilpasses i overensstemmelse hermed.
(...)
...stk. 1, 2. og 3. pkt., flyttes til selskabsskattelovens § 32, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 22. De omfattede punktummer vedrører fastsættelsen af, hvilket moderselskab der skal CFC-beskattes, hvis flere moderselskaber har samme ejerandel i datterselskabet. Punktummerne foreslås flyttet for at understøtte bestemmelsens systematik og forståelighed.
(...)
...selskabsskattelovens § 32, stk. 10, 1. pkt., men det ønskes præciseret i stk. 1, at beskatning ved indirekte afståelse indgår i opgørelsen, og at dette omfatter den indkomst, som datterselskabet ville have opnået ved afståelse af samtlige aktiver og passiver, hvis afkast er CFC-indkomst efter forslaget til § 32, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 22.
(...)
- Side 398 -
...vil datterselskabets indkomst efter sambeskatningsreglerne allerede skulle medregnes ved moderselskabets indkomstopgørelse, hvorefter CFC-reglerne bliver overflødige. Betingelsen fremgår allerede af den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 2, 1. pkt., men foreslås flyttet for at understøtte bestemmelsens systematik og forståelighed.
(...)
...bestemmelser i selskabsskattelovens § 32, stk. 2, fremgår de enkelte undtagelser for beskatning efter CFC-reglerne i stk. 1. Hvis den omfattede koncern har valgt international sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A, finder reglerne således ikke anvendelse, da koncernen allerede efter sambeskatningsreglerne vil være omfattet af dansk beskatning.
(...)
...deres indkomst omfattes af definitionen i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 9. Hovedparten af disse typer af virksomheders indtægt vil helt naturligt være af finansiel karakter. Det er dog ikke hensigten med CFC-reglerne, at disse typer selskaber skal være omfattet, når der drives en faktisk erhvervsmæssig virksomhed inden for de angivne brancher.
(...)
- Side 399 -
Det foreslås, at reglen om, at CFC-reglerne ikke finder anvendelse, hvis koncernen har valgt international sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31 A, flyttes til selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 17. Betingelsen foreslås flyttet for at understøtte bestemmelsens systematik og forståelighed.
(...)
...for CFC-beskatning i selskabsskattelovens § 32, stk. 2, ophæves i dens nuværende udformning. I stedet foreslås, at der indføres en generel undtagelse for CFC-beskatning for finansielle selskaber. Der er således i skatteundgåelsesdirektivet åbnet for, at medlemsstaterne kan indføre en undtagelsesbestemmelse for nærmere angivne finansielle selskaber.
(...)
- Side 400 -
...bestemmelse til selskabsskattelovens § 32, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 22, der indeholder en udtømmende liste over, hvilke indtægter og udgifter der skal henregnes til CFC-indkomsten. Efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 8, omfattes indkomst fra forsikrings- og bankvirksomhed samt anden finansiel virksomhed.
(...)
...eller har ret til at modtage 25 pct. eller mere af overskuddet i det selvstændige skattesubjekt, eller en fysisk person eller et selvstændigt skattesubjekt, som har direkte eller indirekte indflydelse i form af stemmerettigheder eller kapitalejerskab på 25 pct. eller mere eller har ret til at modtage 25 pct. eller mere af overskuddet i moderselskabet.
(...)
Der foreslås en konsekvensændring af bestemmelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 3, som følge af, at aktivbetingelsen i stk. 1 foreslås ophævet.
(...)
...skal opgørelsen af datterselskabets CFC-aktiver ligeledes foretages efter territorialprincippet, når der skal foretages en vurdering af, om datterselskabet opfylder aktivbetingelsen. Aktivbetingelsen er en forudsætning for CFC-beskatning, idet minimum 10 pct. af datterselskabets aktiver skal være finansielle aktiver, for at reglerne finder anvendelse.
(...)
- Side 401 -
...CFC-reglerne, ligesom disse faste driftssteder ikke skal medregnes ved opgørelsen af den eventuelle CFC-indkomst, som beskattes i moderselskabet. Datterselskabets faste driftssteder i andre lande skal derimod bedømmes særskilt i forhold til CFC-reglerne i selskabsskattelovens § 32, hvorefter eventuel CFC-beskatning opgøres særskilt for det faste driftssted.
(...)
...foreslås, at henvisningen til, at aktiverne opgøres efter territorialprincippet, udgår af bestemmelsen. Dette skal ses i sammenhæng med, at det foreslås, at aktivbetingelsen i selskabsskatteloven § 32, stk. 1, nr. 2, ophæves, jf. lovforslagets § 1, nr. 17. Aktivbetingelsen kan således ikke opretholdes grundet minimumskravene i skatteundgåelsesdirektivet.
(...)
...erhvervet til datterselskabets faktiske anskaffelsessum og afskrevet med de samlede udenlandske afskrivninger. For datterselskabets egne oparbejdede immaterielle aktiver betyder det, at anskaffelsessummen er nul. Der ville således ikke være adgang til at medregne afskrivninger ved opgørelse af CFC-indkomsten efter selskabsskattelovens § 32, stk. 5.
(...)
Det foreslås, at anskaffelsessummen fastsættes til handelsværdien ved opgørelse efter CFC-reglerne, når koncernen erhverver et datterselskab. Dette angives til det tidspunkt, hvor moderselskabet bliver moderselskab for datterselskabet efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6.
(...)
...indkomst i højere grad vil kunne henføres til de pågældende immaterielle aktiver. Når koncernen efter den foreslåede regel kan anvende et afskrivningsgrundlag svarende til handelsværdien af det immaterielle aktiver ved erhvervelse af datterselskabet, vil dette betragteligt nedbringe den skattepligtige CFC-indkomst fra de pågældende immaterielle aktiver.
(...)
...selskab, der besidder de immaterielle aktiver, når selskabet bliver datterselskab i CFC-reglernes forstand som følge af erhvervelse af ejerandele fra en fysisk eller juridisk person, der ikke er tilknyttet koncernen. Om begrebet tilknyttet person henvises til den i lovforslagets § 1, nr. 22, foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6.
(...)
- Side 402 -
Der foreslås en konsekvensrettelse, som følge af lovforslagets § 1, nr. 20, hvorefter der foreslås indsat et nyt tredje punktum i selskabsskattelovens § 32, stk. 4.
(...)
Det foreslås, at selskabsskattelovens § 32, stk. 4, 6. pkt. ændres, således at det henviser til 2.-6. pkt., og dermed også omfatter det foreslåede nye tredje punktum.
(...)
Selskabsskattelovens § 32, stk. 4, 2-6. pkt., fastsætter den skattemæssige værdi af aktiver og passiver i et CFC-selskab, hvilket har betydning for opgørelse af CFC-indkomsten.
(...)
Det følger af selskabsskattelovens § 32, stk. 4, 6. pkt., der bliver til 7. pkt., at hvis der i forvejen er fastsat en dansk skattemæssig værdi for de pågældende aktiver og passiver, så er det denne værdi, der skal bruges ved opgørelse af CFC-indkomsten.
(...)
Den nugældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, fastsætter, hvilke indkomstarter der indgår i opgørelsen af CFC-indkomsten. CFC-indkomsten opgøres således som summen af de af datterselskabets indtægter og udgifter, der fremgår af den udtømmende liste i § 32, stk. 5, nr. 1-9.
(...)
- Side 403 -
...øvrigt, kan der henses til, om selskabet er omfattet af lov om finansiel virksomhed, jf. Skatterådets afgørelse i SKM2009. 231. SR. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med dispensationsadgangen i den nugældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 2, hvorefter visse finansielle selskaber har mulighed for at blive undtaget fra CFC-reglerne.
(...)
Det foreslås, at selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 1, om skattepligtige renteindtægter og fradragsberettigede renteudgifter sammenskrives med den gældende nr. 5, således at nr.
(...)
- Side 404 -
...sproglige tilpasninger uden materiel betydning, skal videreføre de gældende regler om, i hvilket omfang skattepligtige gevinster og fradragsberettigede tab på fordringer, gæld eller finansielle kontrakter, der omfattes af kursgevinstloven, skal medregnes til CFC-indkomsten. Om de omfattede gevinster og tab henvises derfor til gennemgangen ovenfor.
(...)
...kommercielle eller videnskabelige erfaringer samt CO2-kvoter og CO2-kreditter, jf. afskrivningslovens § 40 A. Skattepligtige royalties og anden indkomst fra immaterielle aktiver, som er foranlediget af datterselskabets egen forsknings- og udviklingsvirksomhed efter det tidspunkt, hvor moderselskabet blev moderselskab for datterselskabet, medregnes ikke.
(...)
- Side 405 -
...aktiver – fra CFC-beskatning i det omfang, det oppebårne afkast afspejler den værdi, som var forventet på opkøbstidspunktet. Formålet med denne lempelse er at undgå, at CFC-reglerne utilsigtet forringer danske koncerners mulighed for at opkøbe datterselskaber med væsentlige immaterielle aktiver. Se også bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 20.
(...)
- Side 406 -
...omfattes af definitionen af immaterielle aktiver i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 3, hvorved disse sidestilles med de øvrige immaterielle aktiver. Der er alene tale om en sammenskrivning af bestemmelser, da CO2-kvoter og CO2-kreditter allerede medregnes til CFC-indkomsten, jf. den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 10.
(...)
...selskabsskattelovens § 32, stk. 4, 4. pkt., der ved opkøb af selskaber med væsentlige immaterielle aktiver indebærer, at datterselskabets immaterielle aktiver, herunder egne oparbejdede immaterielle aktiver, ved opgørelsen efter CFC-reglerne anses for anskaffet til handelsværdien på købstidspunktet. Der henvises herom til bemærkningerne til denne bestemmelse.
(...)
...udviklingsvirksomhed, og at dette er sket efter det tidspunkt, hvor moderselskabet kunne anses for at være moderselskab for datterselskabet. Undtagelsen finder således anvendelse, hvis moderselskabet anses for moderselskab for datterselskabet, jf. de foreslåede regler i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, på et tidspunkt før de foreslåede regler får virkning.
(...)
Det foreslås, at selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 4, affattes i lighed med den gældende bestemmelse, således at skattepligtige udbytter skal medregnes til CFC-indkomsten. Ved skattepligtige udbytter forstås udbytter efter ligningslovens § 16 A.
(...)
Der foreslås ikke ændringer til bestemmelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 5. Skattepligtig fortjeneste og tab vedrørende aktier m.v., der omfattes af aktieavancebeskatningsloven, skal efter forslaget fortsat medregnes til CFC-indkomsten.
(...)
Forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 6, svarer til den gældende regel i stk. 5, nr. 6, jf. herom ovenfor, idet bestemmelsen tilpasses som følge af de øvrige ændringer.
(...)
- Side 407 -
Samtidig tilpasses teksten, således at bestemmelsen fremover vedrører skattemæssige fradrag, der vedrører indkomst nævnt i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 1-5.
(...)
Forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 7, svarer til den gældende bestemmelse i stk. 5, nr. 8, om indkomst fra finansiel leasing. Der foreslås ingen materielle ændringer til bestemmelsen, hvis virkninger er gennemgået ovenfor.
(...)
...generel undtagelse for finansielle datterselskaber, hvis en nærmere andel af datterselskabet CFC-indkomst ikke hidrører fra koncerninterne transaktioner. Det bemærkes, at finansiel virksomhed efter nr. 8 ikke nødvendigvis er lig med et finansielt selskab som omfattet af stk. 2. Finansiel virksomhed efter nr. 8 skal i denne sammenhæng fortolkes bredere.
(...)
...indkomsten er mobil af karakter og derved kan anvendes til at udhule indkomstgrundlaget i moderselskabet. Bestemmelsen skal dog ikke omfatte faktureringsselskaber, som bidrager med reel økonomisk værdi i koncernens værdikæde. Det er et krav efter skatteundgåelsesdirektivet, at indkomst fra disse faktureringsselskaber skal henregnes til CFC-indkomsten.
(...)
Der foreslås i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, regler om, hvornår der er tale om et moderselskab efter CFC-reglerne.
(...)
Den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, bestemmer, hvornår der inden for CFC-reglerne er tale om et moderselskab, og hvornår der er tale om bestemmende indflydelse i datterselskabet.
(...)
Det foreslås i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, 1. pkt., at et selskab anses for at være et moderselskab efter CFC-reglerne, hvis selskabet selv eller sammen med tilknyttede perso-
(...)
- Side 408 -
A er en fysisk person, som ejer 100 pct. af selskabet A A/S, som er beliggende i Danmark. A A/S ejer 40 pct. af stemmerettighederne i CFC-selskabet beliggende i X-land. Efter selskabsskattelovens § 32, stk. 6, er A A/S ikke umiddelbart moderselskab for CFC-selskabet i henhold til CFC-reglerne, da ejerbesiddelsen er mindre end 50 pct.
(...)
- Side 409 -
...medregnes indflydelsen hos det øverste moderselskab. Der medregnes dog kun indkomst optjent af datterselskabet i den del af moderselskabets indkomstår, hvor moderselskabet anses for at være moderselskab for datterselskabet. Endelig foreslås det, at indkomsten skal medregnes i det indkomstår for moderselskabet, hvor datterselskabets indkomstår afsluttes.
(...)
...indkomst, der forholdsmæssigt svarer til moderselskabets gennemsnitlige direkte eller indirekte ejerandel i indkomstperioden. Bestemmelsen tager dermed højde for, at moderselskabets ejerandel i datterselskabet kan svinge i løbet af indkomstperioden, hvilket er afgørende for, hvor stor en del af datterselskabets indkomst der skal medregnes i moderselskabet.
(...)
...datterselskabets indkomst opgjort efter danske regler i indkomstopgørelsen, og at der medregnes den del af datterselskabets indkomst, der svarer til moderselskabets gennemsnitlige direkte eller indirekte indflydelse i datterselskabet som bestemt efter den foreslåede bestemmelse til selskabsskattelovens § 32, stk. 6, 1. pkt., om, hvornår moderselskabet
(...)
- Side 410 -
Dette medfører ingen materielle ændringer, da reglen blot foreslås flyttet fra den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 1.
(...)
...selskabsskattelovens § 32, stk. 7, 3. pkt., idet formuleringen dog foreslås ændret, så den tilpasses den nye definition af kontrol i datterselskabet i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse til selskabsskattelovens § 32, stk. 6, 1. pkt. CFC-beskatning finder dermed kun anvendelse på indkomst optjent i perioder, hvor kontrolbetingelsen er opfyldt.
(...)
- Side 411 -
...indflydelse. Denne indgangsværdi anvendes som skattemæssig anskaffelsessum ved beregning af efterfølgende gevinst og tab ved afståelse af aktivet. Det oprindelige anskaffelsestidspunkt bevares i denne sammenhæng. Bestemmelsen finder kun anvendelse, hvis fortjeneste og tab på aktiverne og passiverne ikke i forvejen indgår i den danske indkomstopgørelse.
(...)
...tidspunktet for ansættelsen af anskaffelsessummen ændres, således at det fremover er handelsværdien på det tidspunkt, hvor moderselskabet blev moderselskab for datterselskabet, som anvendes. Bestemmelsen foreslås desuden ændret, så den tilpasses den foreslåede kontrolbetingelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 22.
(...)
...koncernen, jf. om begrebet tilknyttet person den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, 2.-5. pkt. Dette skal sikre, at der ikke kan ske en opskrivning af anskaffelsessummen som følge af f.eks. koncerninterne omstruktureringer, der indebærer, at et nyt koncernselskab vil skulle anses for moderselskab i henhold til CFC-reglerne.
(...)
Der foreslås en konsekvensrettelse, som følge af lovforslagets § 1, nr. 20, hvorefter der foreslås indsat et nyt tredje punktum i selskabsskattelovens § 32, stk. 4.
(...)
Det foreslås, at selskabsskattelovens § 32, stk. 8, 3. pkt. ændres, således at det henviser til selskabsskattelovens § 32, stk. 4, 5. pkt., i stedet for stk. 4, 4. pkt.
(...)
- Side 412 -
...kontrolbetingelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 22. Det foreslås med henblik herpå, at selskabsskattelovens § 32, stk. 8, 4. pkt., ændres, således at der ikke henvises til det tidspunkt, hvor koncernen fik kontrol over datterselskabet, men derimod til det tidspunkt, hvor moderselskabet blev moderselskab for datterselskabet.
(...)
...datterselskabet havde erhvervet eller oparbejdet, inden koncernen fik bestemmende indflydelse. Bestemmelsens 4. pkt. fastsætter de nærmere regler for det maksimale beløb, der kan beskattes af genvundne afskrivninger. Bestemmelsen finder kun anvendelse, hvis fortjeneste og tab på aktiverne og passiverne ikke i forvejen indgår i den danske indkomstopgørelse.
(...)
Bestemmelsen foreslås ændret, så den tilpasses den foreslåede kontrolbetingelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 22.
(...)
Der foreslås en nyaffattelse af bestemmelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 10, vedrørende beskatning som følge af indirekte afståelse ved nedbringelse af ejerandele i datterselskabet.
(...)
- Side 413 -
Efter den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 10, udløses der beskatning som følge af indirekte afståelse af datterselskabets aktiver og passiver, såfremt moderselskabet direkte eller indirekte nedbringer sin ejerandel i datterselskabet.
(...)
Beskatning ved indirekte afståelse af datterselskabets aktiver og passiver medregnes efter den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 10, 1. pkt., ligeledes ved vurderingen af, om CFC-beskatning udløses som følge af, at datterselskabet opfylder indkomstbetingelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1.
(...)
...datterselskabets aktiver og passiver, kan indkomst fra næringsaktier, som moderselskabet skal medregne i henhold til aktieavancebeskatningslovens § 17, efter den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 10, 3. pkt., fradrages i afståelsesbeskatningsindkomsten. Fradraget er maksimeret til den indkomst, der opgøres som følge af afståelsesbeskatningen.
(...)
...aktierne overdrages til de nævnte personer eller selskaber, hvis aktierne fortsat skal medregnes i vurderingen af, om koncernen har bestemmende indflydelse i datterselskabet, jf. den omfattede personkreds i den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6. Der sker dog en forholdsmæssig beskatning, hvis ejerandelen samlet set nedbringes.
(...)
Hvis aktierne overdrages til en nærtstående omfattet af ligningslovens § 16 H eller et sambeskattet selskab omfattet af selskabsskattelovens § 31, vil den nærtstående henholdsvis det sambeskattede selskab succedere i moderselskabets anskaffelsessummer og ‑tidspunkter efter den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 8, 6. pkt.
(...)
- Side 414 -
...nedbringelse af ejerandele i datterselskabet udløser afståelsesbeskatning af samtlige CFC-aktiver. Det vurderes, at de gældende regler ikke udgør et effektivt værn, når det kun er aktiver og passiver omfattet af aktieavancebeskatningsloven og kursgevinstloven, der medregnes i beskatningen ved indirekte afståelse af datterselskabets aktiver og passiver.
(...)
...bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 10, 1. pkt., ligeledes ved vurderingen af, om CFC-beskatning udløses som følge af, at datterselskabet opfylder indkomstbetingelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1. Denne del af den nugældende bestemmelse foreslås flyttet til selskabsskattelovens § 32, stk. 1. nr. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 17.
(...)
...finder anvendelse, hvis de afståede aktier, der udløser beskatning, kvalificeres som skattepligtige næringsaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 17, videreføres ikke. Det skyldes, at det foreslås, at lempelse for dobbeltbeskatning fremover skal ske efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 14, jf. lovforslagets § 1, nr. 27.
(...)
...fortsat vil indtræde i moderselskabets anskaffelsessummer og -tidspunkter. De foreslåede bestemmelser skal ses i lyset af, at de overdragne aktier i de pågældende tilfælde fortsat skal medregnes i vurderingen af, om moderselskabet er moderselskab til datterselskabet, jf. den omfattede personkreds i bestemmelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 6.
(...)
- Side 415 -
...kontrolbetingelse udvides til også at omfatte datterselskaber, hvor moderselskabet direkte eller indirekte ejer mere end halvdelen af kapitalen, eller hvis moderselskabet direkte eller indirekte har krav på mere end halvdelen af datterselskabets overskud, jf. den i lovforslagets § 1, nr. 22, foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 6.
(...)
...udvidede kontrolbetingelse opstår der derfor risiko for dobbeltbeskatning. Dette vil især være tilfældet, hvis moderselskabet sælger sine skattepligtige datterselskabsaktier, hvorved nedbringelsen af ejerandelen samtidig udløser beskatning som følge af indirekte afståelse af datterselskabets aktiver og passiver efter selskabsskattelovens § 32, stk. 10.
(...)
- Side 416 -
ger sin ejerandel i datterselskabet, udløser dette beskatning ved indirekte afståelse af datterselskabets aktiver og passiver, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 10.
(...)
...skattepligtigt for moderselskabet, hvis koncernselskabet har haft fradrag for udlodningen. I dette tilfælde er der ligeledes behov for lempelse, da der ved moderselskabets indkomstopgørelse efter danske regler, jf. den i lovforslagets § 1, nr. 22, foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 7, ikke vil være et tilsvarende fradrag for udlodningen.
(...)
Dette er baggrunden for, at der i selskabsskattelovens § 32, stk. 14, foreslås indsat en lempelsesadgang, der imødegår risikoen for dobbeltbeskatning i forbindelse med skattepligtige datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier.
(...)
...for indkomståret og tidligere indkomstår. CFC-indkomst fra indkomståret eller tidligere indkomstår til brug for modregning opbruges, i det omfang det modregnes i skattepligtigt udbytte henholdsvis skattepligtige avancer. Hvis tidligere CFC-indkomst er modregnet i en udbytteudlodning, kan den samme CFC-indkomst ikke modregnes i en senere aktieavance.
(...)
...stk. 13. Denne refusion vedrører tilbagebetaling af tidligere betalt CFC-skat, hvilket kan blive relevant, hvis CFC-beskatningen under særlige omstændigheder ender med at blive højere, end hvis datterselskabet skulle have været beskattet efter danske regler. Der kan således ikke modregnes en CFC-indkomst, som moderselskabet har modtaget refusion for.
- Side 417 -
...selskabsskattelovens § 13, stk. 3. Landsskatteretten fandt herefter, at et afkast i Zürich-kantonen frem til 1999 ikke beskattedes lavere end efter danske regler. Datterselskabet ansås dermed ikke for omfattet af tvungen sambeskatning efter selskabsskattelovens § 32 i 1998. Kommenteret af Aage Michelsen i Revision & Regnskabsvæsen, 2005, nr. 1, SM 2.
(...)
...fordring og ville anvende denne fordring som vederlag i en koncernintern erhvervelse af aktier. Værdien af fordringen ville være lavere end værdien af aktierne. Ligningsrådet fandt, at forskellen på markedsværdierne måtte anses for at være et vederlagsfrit kapitalindskud i det selskab, der erhvervede aktierne, hvorfor forskellen udgjorde et skattepligtigt
(...)
- Side 418 -
...fondsbørsvekselerer. Henset hertil ansås beslutninger vedrørende selskabets investeringsstrategi for truffet i Luxembourg. På baggrund heraf fandt Skatterådet, at den daglige ledelse af selskabet blev varetaget i Luxembourg. Selskabet havde derfor ledelsens sæde i Luxembourg, men selskabet var fortsat fuldt skattepligtigt til Danmark efter selskabsskattelovens
(...)
- Side 419 -
...selskabet ikke skulle anses som »dansk beskatning«, sådan som begrebet var anvendt i selskabsskattelovens § 8, stk. 4, 3. pkt. Der skulle derfor ske ophørsbeskatning af aktiver og gæld, der ansås for overført til det faste driftssted, uanset at der ville blive tale om CFC-beskatning. Ophørsbeskatningen ansås ikke for at være i strid med EU-retten.
- Side 421 -
...32, stk. 5. Det foreslås endvidere, at aktiver, hvis afkast er skattefrit, ikke indgår i opgørelsen. Aktier ejet i mere end tre år indgår dermed ikke i opgørelsen, hvis datterselskabet ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen (15 pct. i 2007 og 2008) og der ikke er tale om næringsaktier. Afkastet (avancer og udbytter) af sådanne aktier er skattefrie.
(...)
- Side 422 -
I henhold til selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1, finder CFC-reglerne kun anvendelse, hvis datterselskabets CFC-indkomst i indkomståret udgør mere end halvdelen af datterselskabets samlede indkomst.
(...)
...som udgangspunkt efter danske regler, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 4. Da der ikke gælder særlige regler for skattepligtige tilskud, medregnes disse til datterselskabets samlede indkomst. CFC-indkomsten, der er defineret i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, omfatter ikke skattepligtige tilskud, som datterselskabet har modtaget i indkomståret.
(...)
Det indebærer, at et udenlandsk datterselskab kan bringes ud af CFC-skattepligt, hvis der i indkomståret ydes et skattepligtigt tilskud til selskabet, der overstiger indkomstårets CFC-indkomst efter selskabsskattelovens § 32, stk. 5. Hvis tilskuddet ikke medregnes til den skattepligtige indkomst i udlandet, kan det ske, uden at der udløses skat.
(...)
- Side 423 -
samlede indkomst i datterselskabet, når det skal vurderes om datterselskabets CFC-indkomst i indkomståret udgør mere end 50 pct. af datterselskabets samlede indkomst, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1. Hvis datterselskabet er CFC-skattepligtigt, skal et eventuelt skattepligtigt tilskud fortsat medregnes ved indkomstopgørelsen.«
(...)
...var uvedkommende for indkomstopgørelsen i selskabet. Dette fandt Skatterådet, som henviste til selskabsskattelovens § 32, stk. 3, og forarbejderne til lov nr. 540 af 6. juni 2007. SKM 2012.690 SR – TfS 2013.13 SR Et selskab blev kontaktet af tre udenlandsk bosiddende forretningsforbindelser, som ønskede at integrere selskabet i nogle fremtidige for-
(...)
- Side 424 -
...på den skattepligtige indkomst samlet for det/de udenlandske CFC-selskaber samt den danske sambeskatningskreds. Skatterådet bekræftede, at det efter selskabsskattelovens § 32, stk. 9, ikke var et krav, at et udenlandsk CFC-selskabs eget underskud fra tidligere år rent faktisk var blevet brugt til at nedbringe dets indkomst efter udenlandske regler.
- Side 425 -
...videreførelse af den nuværende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 15. Det bemærkes, at et selskab heller ikke omfattes af CFC-beskatning, hvis selskabet er omfattet af en skyggesambeskatning efter § 15, stk. 8 og 9, i lov nr. 426 af 6. juni 2005. Selskaber kan omfattes af CFC-beskatning fra og med, at tidligere udnyttede underskud er genbeskattet.
(...)
- Side 426 -
Det foreslås, at selskaber med tilladelse som fondsmæglerselskaber eller investeringsforvaltningsselskab og som er underlagt offentligt tilsyn, også omfattes af dispensationsadgangen i selskabsskattelovens § 32, stk. 2.
(...)
Selskabsskattelovens § 32, stk. 2, medfører, at Skatterådet kan tillade, at et datterselskab med koncession til at udøve forsikrings-, realkredit- eller bankvirksomhed og underlagt offentligt tilsyn ikke skal være omfattet af CFC-beskatningsreglerne.
(...)
...datterselskaber. Anpartsselskabet anmodede om fritagelse fra CFC-beskatning, jf. selskabsskattelovens § 32, stk.2, for aktieselskabet. Aktieselskabet var underlagt offentligt tilsyn. Indkomsten stammede i det væsentligste fra hjemlandskunder og uafhængige parter. Skatterådet fandt ikke, at aktieselskabet var overkapitaliseret. Beskatningen af udbyttet
(...)
- Side 427 -
...var underlagt offentligt tilsyn. Datterselskaberne havde ikke renteindtægter fra udenlandske kunder eller indtægter fra koncernforbundne parter. Skatterådet gav således tilladelse. SKM 2008.558 SR – TfS 2008.949 SR En bank søgte om dispensation fra CFC-beskatning for sine udenlandske datterbanker, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 2. Alle datter-
(...)
- Side 428 -
...to af sine danske datterselskaber samt deres filialer, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 2. Der blev anmodet om fritagelse for 10 indkomstår. Det ene datterselskab fik afslag, da selskabet blev anset for overkapitaliseret. Det andet datterselskab og dets filialer blev fritaget, da Skatterådet anså kriterierne i selskabsskattelovens § 32, stk. 2,
(...)
- Side 429 -
...tilsyn i udlandet. Den væsentligste del af indkomsten stammede fra virksomhed med kunder i det pågældende land, og der var ingen indkomst fra koncernforbundne selskaber eller filialer. Datterselskabet var ikke overkapitaliseret. Moderselskabets koncession til at drive forsikringsvirksomhed omfattede også filialen. Filialen var underlagt offentligt
(...)
- Side 430 -
...fra CFC-beskatning, da det ikke opfyldte betingelsen om, at den væsentligste del af indkomsten skulle komme fra virksomhed med reelle lokale kunder. Datterselskabet ville tilbyde ydelser til kunder i en række lande. De reelle kunder var dog bagvedliggende investorer i et selskab, hvorpå moderselskabet måtte antages at have en betydelig indflydelse.
(...)
- Side 431 -
...henholdsvis ca. 24, 42 og 44 pct. Skatterådet fandt, at hjemlandet ikke kunne udstrækkes ud over landets geografiske grænse og dermed ud over omsætning med kunder i landet. Skatterådet fandt derfor, at der for indkomsten i datterselskabets hjemland ikke kunne medregnes indkomst fra kunder i regionen. Fordi den væsentligste del af indkomsten ikke kom fra
(...)
- Side 432 -
...kunder i det land, hvor datterselskabet var hjemmehørende. Der var ingen koncernforbundne investorer, og datterselskabets kapitalgrundlag oversteg ikke driften af, hvad investeringsforvaltningsvirksomheden tilsagde. Betingelsen om, at beskatning af udbyttet fra datterselskabet til moderselskabet skulle frafaldes eller nedsættes efter den pågældende
(...)
- Side 433 -
...at filialen havde koncession til at drive den pågældende virksomhed. 95 pct. af indtægten stammede fra kunder i filialens hjemland. Filialen havde ikke haft forretning med koncernselskaber. Da aktieselskabet drev virksomhed gennem en udenlandsk filial, var filialen underlagt tilsyn og solvenskrav gennem det danske hovedkontor. Det samlede gennemsnit
(...)
- Side 434 -
...koncession til at drive bankvirksomhed, og koncessionen ville også omfatte den påtænkte filial. Næsten 100 pct. af datterselskabets omsætning kunne henføres til lokale kunder i det pågældende land. Det samme ville gøre sig gældende for den påtænkte filial. Datterselskabet drev udelukkende virksomhed med uafhængige parter. Filialens indkomst ville ikke
(...)
- Side 435 -
...var koncernforbundne. Datterselskabet var ikke overkapitaliseret. Beskatning af udbytte fra datterselskabet til moderselskab skulle frafaldes eller nedsættes som følge af Rådets direktiv 2011/96/EU af 30. november 2011, som ændret ved direktiv 2014/86/EU og direktiv 2015/12/EU. Alle betingelser for dispensation for CFC-beskatning var derfor opfyldt.
- Side 436 -
De faste driftssteder – som ikke medregnes i datterselskabets indkomstopgørelse – bedømmes særskilt i forhold til selskabsskattelovens § 32. Faste ejendomme skal derimod ikke bedømmes i forhold til CFC-reglerne, idet sådanne enheder vurderes ikke at have CFC-indkomst af betydning.«
(...)
...således ikke var skattepligtig til Danmark, medmindre der var grundlag for CFC-beskatning. Filialens aktiviteter bestod i modtagelse af ordrer, afsendelse af varer samt administration, herunder fakturering, bogføring og debitorstyring. Skatterådet fandt, at dette medførte fast driftssted, hvorfor filialen ikke indgik i det danske beskatningsgrundlag,
(...)
- Side 437 -
...Afkastet fra investeringen ville dog ikke være omfattet af selskabsskattelovens § 32, stk. 5, da denne bestemmelse var udtømmende. Der ønskedes svar på, om investeringen var uvedkommende for indkomstopgørelsen i selskabet. Dette fandt Skatterådet, som henviste til selskabsskattelovens § 32, stk. 3, og bemærkningerne til lov nr. 540 af 6. juni 2007.
- Side 439 -
...CFC-beskatning i Danmark. Det fremgår bl.a., at der ved opgørelse af et udenlandsk selskabs CFC-indkomst skal anvendes faktiske anskaffelsessummer og faktiske anskaffelsestidspunkter. Hvis der i forvejen er fastsat danske skattemæssige værdier for de pågældende aktiver og passiver, betragtes disse værdier som den faktiske anskaffelsessum/-tidspunkt.
(...)
...der ved opgørelsen af sammenligningsindkomsten efter selskabsskattelovens § 32, stk. 3 og 4, for det engelske selskab skulle foretages fradrag for underskud fra andre engelske koncernselskaber, idet omfang sådanne underskud var overført efter de engelske regler om »group relief«. Der skulle samtidig ske en maksimering af de udenlandske underskuds-
- Side 442 -
...datterselskabets CFC-indkomst udgør mere end halvdelen af datterselskabets samlede skattepligtige indkomst i det pågældende indkomstår, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1, og at datterselskabets finansielle aktiver gennemsnitligt i indkomståret udgør mere end 10 pct. af selskabets samlede aktiver, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 2.
(...)
Ved finansielle aktiver forstås aktiver, hvis afkast er omfattet af selskabsskattelovens § 32, stk. 5. Efter denne bestemmelse opgøres CFC-indkomsten som summen af følgende indtægter og udgifter:
(...)
- Side 443 -
Det foreslås, at der indsættes et nyt nr. 10 i selskabsskattelovens § 32, stk. 5. I det foreslåede nr. 10 fastsættes, at CFC-indkomsten også omfatter skattepligtig fortjeneste og tab ved afståelse af CO2-kvoter og CO2-skattekreditter, jf. afskrivningslovens § 40 A, som blandt andet omfatter CO2-kvoter og CO2-kreditter.
(...)
...CFC-indkomst og datterselskabets samlede skattepligtige indkomst anvendes datterselskabets egen indkomstopgørelse uden fremførsel af underskud fra tidligere indkomstår. Ved opgørelsen af et udenlandsk datterselskabs CFC-indkomst skal skattepligtig fortjeneste og fradragsberettiget tab som udgangspunkt beregnes på grundlag af de faktiske anskaffelsessummer.
(...)
- Side 444 -
Hvis et selskab opfylder betingelserne for at være omfattet af de danske CFC-beskatningsregler, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 5, skal selskabet som en del af CFC-indkomsten medregne bl.a. skattepligtige udbytter og skattepligtige afståelsessummer, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 4.
(...)
...vederlag for brugsretten til systemet. Betalingerne kunne heller ikke kvalificeres som indtægter ved finansiel leasing. Det udenlandske selskabs aktivitet var derfor ikke finansiel virksomhed som defineret i selskabsskattelovens § 32, hvorfor der ikke opstod tvungen sambeskatning efter de dagældende regler mellem dette selskab og det danske datterselskab.
(...)
- Side 445 -
...Ligningsrådet fandt, at forskellen markedsværdierne måtte anses for at være et vederlagsfrit kapitalindskud i det selskab, der erhvervede aktierne, hvorfor forskellen udgjorde et skattepligtigt tilskud, jf. statsskattelovens § 4. Da sådanne dog ikke var omfattet af § 32, stk. 5, nr. 1-9, ville forholdet ikke generere CFC-indkomst for det danske selskab.
(...)
- Side 446 -
...havde overvejende indflydelse på investeringerne. Der ønskedes svar på, om overførsel af overskudslikviditet fra filialen til selskabet og selskabets investering af disse midler i udlejningsejendomme samt afkast heraf skulle medregnes til selskabets opgørelse efter selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 5. Da de faste ejendomme ville være
(...)
- Side 447 -
...indtægter fra de danske ejendomme ikke var omfattet af CFC-indkomsten efter selskabsskattelovens § 32, stk. 5, som følge af territorialprincippet, jf. ligningslovens § 16 H, stk. 3, 3. pkt., og at det cypriotiske selskabs indtægter af disse ejendomme skulle behandles efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b. Ligeledes indgik leasingindtægter
(...)
- Side 448 -
...ikke var omfattet af selskabsskattelovens § 32, stk. 5, eller af bemærkningerne til bestemmelsen. Derfor skulle aktieselskabet ikke ved vurderingen af, om indkomsten i datterselskabet var omfattet af selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 1, jf. § 32, stk. 4 og 5, indregne den del af afståelsesavancen, der kunne henføres til goodwill i CFC-indkomsten.
- Side 450 -
...31 C, stk. 2, for at være et moderselskab til aktieselskabet. Derfor fandt selskabsskattelovens § 32 ikke anvendelse, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 6, hvorfor anpartsselskabet ikke skulle CFC-beskattes af aktieselskabets indkomst. Der ønskedes endvidere svar på samme spørgsmål, hvis anpartsselskabet ejede over 50 pct. og derved havde afgørende
(...)
- Side 451 -
indflydelse på ledelsen og driften af aktieselskabet. Skatterådet fandt, at dette ville opfylde betingelserne i selskabsskattelovens § 32, stk. 6 og § 32, stk. 1, nr. 1-4. I denne situation ville anpartsselskabet derfor være CFC-skattepligtig af aktieselskabets indkomst, jf. selskabsskattelovens § 32.
Disse to stykker svarer i store træk til den nuværende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 7.
- Side 452 -
Disse to stykker svarer i store træk til den nuværende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 7.
- Side 453 -
Det foreslås, at ordet »fremførselsberettigede« udgår af den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 9, sidste pkt. Der er alene tale om en sproglig forbedring, som skal tydeliggøre, at moderselskabet også kan bortse fra underskud i det aktuelle indkomstår.«
(...)
...markedsudvikle og distribuere et produkt, der blev fremstillet hos det danske moderselskab. Datterselskabet havde hidtil ejet alle IP-rettigheder. Det påtænktes at overdrage IP-rettighederne til moderselskabet. Avance ved salg af IP-rettighederne ansås for CFC-indkomst efter selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 6, og CFC-indkomsten udgjorde mere
(...)
- Side 454 -
...selskabsskattelovens § 31 A, stk. 2, var tilstrækkelig hjemmel til, at betaling for skattemæssige underskud efter de engelske Consortium Relief-regler ikke skulle beskattes. Der var heller ikke hjemmel til at fravige udgangspunktet i statsskattelovens § 4, hvorfor der heller ikke kunne ske fritagelse fra beskatning efter selskabsskattelovens § 32, stk. 9.
- Side 455 -
...aktiver var afstået til handelsværdien på samme tidspunkt. Der skal dog kun medregnes et forholdsmæssigt beløb, hvis ikke alle moderselskabets aktier overdrages. Endvidere gælder særlige regler, hvis moderselskabet beskattes direkte af overdragelsen af aktier i datterselskabet, og hvis datterselskabet er undergivet CFC-beskatning efter overdragelsen.
(...)
- Side 456 -
...opfyldt, da de omhandlede indkomster ved datterselskabernes »afståelse« af aktiver og passiver omfattet af kursgevinstloven og aktieavancebeskatningsloven var forudsat ikke at være realiseret og derfor ikke skulle medregnes i datterselskabernes CFC-indkomst. B skulle således ikke medregne CFC-indkomst fra disse selskaber opgjort efter § 32, stk. 8.
- Side 457 -
I denne situation vil B kunne være særskilt omfattet af selskabsskattelovens § 32, hvis indkomsten overvejende er CFC-indkomst.«
(...)
- Side 458 -
...som værende »andet regelsæt, hvorved underskud kan overføres«. Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at den engelske selskabsskat, som datterselskabet betalte af sit overskud efter fradrag af underskud efter reglerne om group relief kunne modregnes i den danske CFC-skat af det samme nettooverskud efter reglerne i selskabsskattelovens § 32, stk. 11.
De foreslåede bestemmelser svarer til de nuværende bestemmelser i selskabsskattelovens § 32, stk. 11-12.«
- Side 459 -
De foreslåede bestemmelser svarer til de nuværende bestemmelser i selskabsskattelovens § 32, stk. 11-12.«