Bemærk, at § 8D blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 8D, om det har en betydning.
- Side 139 -
...»BEPS action 2-rapporten«.11. OECD: Neutralising the Effects of Hybrid Mismatch Arrangements, 2015. Rapporten indeholder konklusionerne på action 2 i OECD’s projekt til bekæmpelse af Base Erosion and Profit Shifting (herefter BEPS-projektet), hvori OECD har givet forslag til ændringer af dobbeltbeskatningsoverenskomster og af national skattelovgivning.
- Side 155 -
BEPS action 2-rapportens kapitel 3 anbefaler en linking-regel, der skal neutralisere mismatchresultatet i et tilfælde som i dette eksempel. Anbefalingen har i Danmark udmøntet sig i selskabsskattelovens § 8 D, stk. 2, jf. § 8 C, stk. 1, nr. 1, litra e, der er analyseret i kapitel 9.
- Side 157 -
BEPS action 2-rapportens kapitel 4 anbefaler en linking-regel, der skal neutralisere mismatchresultatet i et tilfælde som eksemplet. Anbefalingen har i Danmark udmøntet sig i selskabsskattelovens § 8 D, stk. 2, jf. § 8 C, stk. 1, nr. 1, litra b, der er analyseret i kapitel 9.
- Side 158 -
...i det som figur 11 illustrerede eksempel medfører dermed et dobbelt fradrag. BEPS action 2-rapportens kapitel 6 anbefaler en linking-regel, der skal neutralisere denne type af mismatchresultat. Anbefalingen er i Danmark implementeret som en del af selskabsskattelovens § 8 D, stk. 1, jf. § 8 C, stk. 1, nr. 1, litra g, der er analyseret i kapitel 8.
- Side 160 -
BEPS action 2-rapportens kapitel 8 anbefaler en linking-regel, der skal imødegå importerede mismatch ved at neutralisere mismatchresultatet i form af det indirekte fradrag uden medregning. Den anbefalede linking-regel er i Danmark implementeret i selskabsskattelovens § 8 D, stk. 3, der er analyseret i kapitel 10.