Bemærk, at § 50 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 50, om det har en betydning.
- Side 221 -
...forældremyndighedsindehaverens samtykke og tilstedeværelse. På den måde skal det sikres, at kommunen allerede på det tidligste stadie i sagsbehandling bliver bekendt med barnets synspunkter.403403 Se LFF nr. 181 af 13. marts 2013, afs. 2. Som følge heraf, blev der ligeledes ændret i barnets ret til at have en bisidder, men dette vil først senere blive behandlet.
- Side 226 -
...Denne forskel i vurderingen af, hvorvidt barnet skal inddrages, kan risikere at have utilsigtede konsekvenser for barnets retsstilling, og det må overvejes, hvorvidt der ikke bør foretages en konkret vurdering i den enkelte sag frem for at fastsætte en forudbestemt differentiering, som afhænger af, på hvilket stadie af sagen høringen skal foretages.
Som led i overgrebspakken fra 2013, blev servicelovens § 50 også ændret. I følge servicelovens § 50, stk. 1, 1. pkt., skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter lovens § 50, såfremt det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller
(...)
- Side 227 -
...personer, som kan bidrage til oplysningen af sagen. Dette er bl.a. barnet selv, forældremyndighedsindehaveren eller fagfolk, som i kraft af deres profession har viden om barnets forhold. Dette kan bl.a. være pædagoger, lærere eller andre, som har kendskab til familien. Det kan ligeledes være relevant at få barnet undersøgt af en psykolog eller læge.
(...)
...til den børnefaglige undersøgelse. Barnet skal høres i forbindelse med udarbejdelsen af selve undersøgelsen, og barnet skal have mulighed for at give udtryk for, hvorledes det stiller sig til den, eller de, foranstaltninger, som undersøgelsen skal resultere i. Barnets inddragelse i selve undersøgelsen fremgår eksplicit af servicelovens § 50, stk. 3.
- Side 228 -
Servicelovens § 50, stk. 3, har følgende ordlyd:
(...)
...der var sager, hvor barnet havde udtrykt sine synspunkter, men hvor disse ikke efterfølgende var tillagt tilstrækkelig vægt.414414 Ankestyrelsens undersøgelse af kulegravning af sager om overgreb mod børn og unge, 2012, s. 23. På baggrund heraf blev det anbefalet, at der afholdes samtale med barnet så tidligt som muligt, hvilket resulterede i både
(...)
- Side 229 -
...underretning og kravet i servicelovens § 50, stk. 3, om samtale med barnet i forbindelse med den børnefaglige undersøgelse.415415 LFF nr. 181 af 13. marts 2013, afs. 3.1.1.3. Der kan således argumenteres for, at der var tale om to formål – at styrke inddragelsen af barnet generelt og samtidig at øge fokus på og forbedre sagsbehandlingen i overgrebssagerne.
...opmærksomhed på muligheden, såfremt det fremgik direkte af lovteksten.416416 Ibid., afs. 3.1.1.2. Med lovændringen blev det således tydeliggjort i servicelovens § 50, stk. 3, 4. pkt., at samtalen kan finde sted uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og uden dennes tilstedeværelse, når hensynet til barnets eller den unges bedste taler herfor.
(...)
- Side 230 -
...afholde en samtale med barnet uden forældremyndighedsindehaverens samtykke eller tilstedeværelse. Der er ingen tvivl om, at det har været formålet med bestemmelsen, at dette skulle være en mulighed, men grænserne for myndighedernes adgang til at kontakte barnet uden for hjemmet er ikke tydelige. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at samtalen
- Side 234 -
Servicelovens § 50, stk. 6, har følgende ordlyd:
- Side 235 -
...bedste. Det fremgår tydeligt af bestemmelsens forarbejder, at formålet er at skabe en generel rettesnor for sagsbehandlingen, sådan at der bliver opretholdt en løbende dialog med forældremyndighedsindehaveren og barnet igennem hele sagsbehandlingsforløbet.432432 LFF nr. 214 af 29. januar 1992, alm. bemærkninger til lovforslaget, barnets retsstilling.
(...)
...er blevet efterlevet, hvorfor det blev tydeliggjort i servicelovens § 50, stk. 3.434434 Det fremgår af forarbejderne til lovændringen i 1992, at der i praksis var en udvikling i retningen af, at indhente en udtalelse fra børn, der var fyldt 12 år og også yngre børn, såfremt dette var muligt. Se Betænkning nr. 1212/1990, kap. 6, afs. 10, s. 195 ff.
(...)
- Side 237 -
...træffes med barnets bedste som et primært hensyn. For det andet er det god forvaltningsskik og et grundlæggende element i de socialretlige sagsbehandlingsregler og principper, at sagsbehandlerne indgår i en dialog med barnet om sagsbehandlingsprocessen og herunder informerer barnet om de foranstaltninger, som myndighederne overvejer at iværksætte.
...undersøgelse skal barnet inddrages i sagen efter servicelovens § 50, stk. 3 og 6, men inden der træffes afgørelse i sagen, fremgår det tillige af servicelovens § 48, stk. 1, at barnet skal have tilbud om en samtale. Der foreligger således tre bestemmelser i serviceloven, som tydeliggør, at barnet skal inddrages i sagsbehandlingen af en tvangsanbringelsessag.
- Side 240 -
...af umiddelbart forinden skal forstås således, at såfremt der er afholdt en samtale med barnet inden for den tidsramme på 4 måneder, som kommunen har til at gennemføre den børnefaglige undersøgelse efter servicelovens § 50, stk. 7, kan samtalen undlades.443443 LFF nr. 181 af 13. marts 2013, bemærkninger til de enkelte bestemmelser, § 1, nr. 2, § 48.
(...)
...princippet altid have været afholdt en samtale med barnet umiddelbart forinden som led i den børnefaglige undersøgelse, da det er et krav, jf. servicelovens § 50, stk. 3. Det kan derfor undre, at det er muligt at undlade at afholde en samtale med barnet efter § 48 i de tilfælde, hvor der er afholdt en samtale i forbindelse med den børnefaglige undersøgelse.
(...)
- Side 241 -
...støtte til barnet eller den unge, jf. servicelovens § 46, stk. 3. Det gælder også fortsat, at den børnefaglige undersøgelse skal indeholde oplysninger om, hvordan barnet eller den unge stiller sig til foranstaltningerne, jf. servicelovens § 50, stk. 5.«444444 LFF nr. 181 af 13. marts 2013, bemærkninger til de enkelte bestemmelser, § 1, nr. 2, § 48.
- Side 242 -
...der er hos barnet og dennes familie og netværk, som kan bidrage til at klare de udfordringer, som måtte opstå under anbringelsen. Indstillingen skal endvidere indeholde den handleplan, som skal udarbejdes efter servicelovens § 140, og endelig skal barnets holdning til den påtænkte foranstaltning fremgå, hvilket er blevet behandlet i det foregående.
- Side 262 -
...indre logik og sammenhæng mellem reglerne kan til tider være svær at gennemskue, og baggrunden for reglerne – som i flere tilfælde kommer til udtryk som brandslukning – bidrager ikke til, at der gøres op med den omfattende regulering, som grundlæggende fastslår et generelt udgangspunkt – at børn skal inddrages og høres i alle forhold, der vedrører dem.