Bemærk, at § 50 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 50, om det har en betydning.
- Side 117 -
...hvilke oplysninger myndigheden skal indhente. I børnesager er oplysningen dog reguleret i servicelovens § 50, der stiller specifikke krav til, hvilket oplysningsgrundlag der skal være til stede, inden hjælpen kan igangsættes over for et barn, en ung eller familien. Servicelovens § 50 kan ses som en særlig oplysningsmetode, der gælder i børnesager.
- Side 119 -
...vurdere, om der skal iværksættes en børnefaglig undersøgelse, kan forvaltningen indhente oplysninger efter retssikkerhedslovens § 11 c. Derved får forvaltningen mulighed for at indhente oplysninger fra andre myndigheder og private til at kunne vurdere, om der skal begyndes en undersøgelse efter servicelovens § 50 eller ej. (Se nærmere nedenfor i kap. 10.)
(...)
- Side 120 -
...dermed ikke hindre barnet i at få den nødvendige støtte i tilfælde, hvor der ikke kan opnås et positivt samarbejde med forældrene/den unge, i tilfælde, hvor det vil være særligt besværligt eller meget tidskrævende, eller hvor forældremyndighedsindehaveren afviser eller ikke besvarer kommunens forsøg på dialog.6666. Bemærkningerne til Barnets Reform.
(...)
...omfattende, end formålet tilsiger, jf. servicelovens § 50, stk. 1. Forvaltningen skal derfor gøre så lidt som muligt samtidig med, at sagen bliver oplyst i tilstrækkeligt omfang. Der skal kun indsamles de nødvendige oplysninger for at kunne begrunde kommunens stillingtagen til, om der skal iværksættes foranstaltninger.6767. Se forvaltningslovens § 32.
(...)
- Side 121 -
Inden forvaltningen begynder en undersøgelse af et barns eller en ungs forhold efter servicelovens § 50 (eller § 51), er der efter servicelovens § 49 a mulighed for, at der kan udveksles personlige oplysninger i forbindelse med det tidlige eller forebyggende samarbejde på børn og unge-området. Se kap. 10.
Indholdet i den børnefaglige undersøgelse er bestemt af henholdsvis servicelovens § 50 og den konkrete sag. Ifølge servicelovens § 50, stk. 2, skal den børnefaglige undersøgelse anlægge en helhedsbetragtning, der skal omfatte seks faste punkter, nævnt i § 50, stk. 2:
(...)
- Side 123 -
I forbindelse med udarbejdelsen af den børnefaglige undersøgelse skal kommunen afhold en samtale med barnet eller den unge, jf. servicelovens § 50, stk. 3. Hensigten er dels at sikre, at barnet eller den unge inddrages tidligt i
(...)
- Side 124 -
Kommunen kan tale med barnet uden forældremyndighedsindehaverens tilstedeværelse eller samtykke, jf. servicelovens § 50, stk. 3. (Se nedenfor under 8.1.2).
(...)
...være gennem at inddrage en forælder, der ikke har del i forældremyndigheden eller andre dele af netværket omkring familien og barnet. Det kan være vanskeligt at hjælpe en familie til at løse udfordringer, hvis der kun fokuseres på problemerne, da det kan indebære, at familien oplever, at undersøgelsen ikke viser et realistisk billede af, hvem de er.
(...)
- Side 125 -
...indhentelse og videregivelse af oplysninger. Hvis forældremyndighedsindehaverne ikke har givet samtykke til, at forvaltningen kan indhente oplysninger fra andre fagpersoner, jf. retssikkerhedslovens § 11 a, må forvaltningen overveje, om hjemlen til at indhente oplysningerne skal og kan findes i retssikkerhedslovens § 11 c. (Se nærmere i kapitel 10).
(...)
- Side 126 -
...handleplanen kan ske en mere omfattende og dækkende beskrivelse af indsatsen, jf. servicelovens § 140. Handleplanen skal angive indholdet af den valgte foranstaltning og opstilling af de mål, der søges opnået med hjælpeforanstaltningerne, mens redegørelsen i den børnefaglige undersøgelse kan pege på, hvilken art af foranstaltninger der bør overvejes.
(...)
...forestiller sig, at problemerne kan løses. Det skal desuden indgå som et naturligt led i sagens oplysning, at forvaltningen får et førstehåndskendskab til familien og det eller de børn, som sagen drejer sig om gennem hjemmebesøg og/eller møder på forvaltningen. Og i mange sager vil der desuden være blevet holdt en særskilt samtale med barnet, jf. ovenfor.
- Side 127 -
...sager, hvor der er en mistanke om vold eller andre overgreb mod den ene eller begge af forældrene eller mod nære slægtninge. I sådanne tilfælde kan det af hensyn til barnet eller den unge være hensigtsmæssigt, at forældrene ikke deltager i samtalen. I vurderingen lægges afgørende vægt på barnets eller den unges tarv frem for hensynet til forældrene.
(...)
Før en samtale efter servicelovens § 50, stk. 3, skal barnet oplyses om retten til at medbringe en bisidder, jf. § 48 a. Det gælder særligt, hvis samtalen afholdes, uden at forældremyndighedsindehaveren deltager. Bisidderen kan eksempelvis være en pædagog, lærer eller en anden person, barnet er tryg ved.
(...)
...børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50, hvis det anses som nødvendigt for at afgøre, om der er åbenbar risiko for alvorlig skade på et barn eller en unge sundhed og udvikling, og forældrene har modarbejdet en sådan vurdering af barnets eller den unges behov for støtte. I yderste fald kan kommunen medbringe politiet for at gennemføre sin afgø-
- Side 128 -
...afsluttet inden fire måneder, jf. servicelovens § 50, stk. 7. Fristen løber fra det tidspunkt, hvor forvaltningen bliver opmærksom på, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte, f.eks. ved modtagelsen af en underretning eller ved henvendelse fra familien, og altså ikke fra det tidspunkt, hvor forvaltningen begynder sin undersøgelse.
Hvis der i en familie er flere børn, er forvaltningen forpligtet til at vurdere, om der skal foretages en børnefaglig undersøgelse af de andre børn, jf. servicelovens § 50, stk. 8. En børnefaglig undersøgelse kan gennemføres som en samlet undersøgelse af flere børn i familien.
...forhold, hvis det må antages, at der kan opstå et behov for særlig støtte til et barn umiddelbart efter fødslen, jf. servicelovens § 50, stk. 9. Der vil også ved vordende forældre skulle foretages en helhedsvurdering, dog uden at forvaltningen er forpligtet til at følge de seks punkter, der drejer sig om barnets forhold, da barnet jo stadig er ufødt.
(...)
- Side 129 -
...indsats som mulig samt behovet for en grundig og målrettet indsats over for problemer og udfordringer, der måtte være i en familie. Undersøgelsen skal danne grundlag både for et eventuelt valg af forebyggende foranstaltning og for en anbringelse fra fødslen, hvis det skulle vise sig nødvendigt af hensyn til barnets mulighed for trivsel og udvikling.
(...)
...i familiens problemer til at iværksætte den rigtige indsats, uanset om det er efter reglerne i serviceloven eller efter andre love, som f.eks. sundhedsloven. Forvaltningen skal i forbindelse med undersøgelsen indhente oplysninger fra de fagfolk, der er i kontakt med familien, både i forhold til eventuelle andre børn og til forældrenes egne forhold.
...eller mistanke herom skal iværksættes en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50, jf. ovenfor om den børnefaglige undersøgelse og betingelserne herfor. Hvis det er kommunens vurdering, at der skal iværksættes en børnefaglig undersøgelse, skal kommunen i disse tilfælde benytte det børnehus, som kommunen er tilknyttet, jf. servicelovens § 50 b.
(...)
- Side 130 -
...inddrages i den børnefaglige undersøgelse. Da undersøgelsen i børnehuset er et led i den samlede børnefaglige undersøgelse, skal der inden kommunen tager kontakt til børnehuset være truffet afgørelse om en børnefaglig undersøgelse, ligesom de almindelige regler om handleplan mv. også gælder, hvor dele af den børnefaglige undersøgelse foregår i et børnehus.
- Side 132 -
...sig, at der skal træffes beslutning om en lægelig undersøgelse eller behandling, skal servicelovens § 63 anvendes. I § 63 sager vil det være et lægeligt behov, der begrunder indsatsen i modsætning til § 51, der hovedsageligt handler om den sociale indsats. og skal være afsluttet inden to måneder. Fristen løber fra børn og unge-udvalgets afgørelse.
- Side 134 -
undersøgelse efter servicelovens § 50 uden samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og den unge over 15 år. I begge situationer er forældremyndighedsindehaverne og den unge over 15 år klageberettigede.