Bemærk, at § 65 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 65, om det har en betydning.
- Side 419 -
Stk. 2. Ankestyrelsen træffer afgørelser og pålægger kommunalbestyrelsen at træffe og gennemføre afgørelser efter § 65 i lov om social service.
- Side 422 -
Ifølge § 50, stk. 2, træffer Ankestyrelsen afgørelser og pålægger kommunalbestyrelsen at træffe og gennemføre afgørelser efter § 65 i lov om social service (serviceloven).
(...)
...overensstemmelse med gældende ret. Bestemmelsen beskriver Ankestyrelsens opgaver, herunder forskellige opgaver ud over klagesagsbehandlingen, men den indeholdt ikke før 1. juli 2009, en henvisning til Ankestyrelsens kompetence iht. servicelovens § 65 (egen drift-kompetence, jf. nedenfor). Ifølge forarbejderne fandt man det hensigtsmæssigt, »at også disse opgaver
(...)
- Side 423 -
...er også Ankestyrelsen omfattet af det forvaltningsretlige officialprincip. Ankestyrelsen kan endvidere pålægge kommunen at gennemføre de anførte afgørelser og kan desuden bestemme, at afgørelserne skal gennemføres inden for en nærmere angivet tidsfrist, »når det må anses for nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges bedste«, jf. § 65, stk. 4.
(...)
...til behandling. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal sagens parter skriftligt have besked om, hvornår sagen forventes behandlet. Ankestyrelsen skal i disse sager inddrage en børnesagkyndig i vurderingen af, om sagen skal optages til behandling, medmindre det er åbenlyst unødvendigt med en børnesagkyndig vurdering i den enkelte sag.
- Side 446 -
...127 og om optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter §§ 129 og 129 a i lov om social service.6 Afgørelser, der er udsat med henblik på udvidet votering, jf. § 53, stk. 3.7 Sager, som Ankestyrelsen beslutter at tage op af egen drift efter § 65 i lov om social service.8 Andre sager, som direktøren beslutter har principiel eller generel betydning.
- Side 451 -
...servicelovens § 65, skal behandles på et møde med udvidet votering. Herved skulle det sikres, at der var udtrykkelige rammer for behandling af disse sager, som kan være meget indgribende over for barnet eller den unge og forældrene på samme vis, som når Ankestyrelsen træffer afgørelse i sager, hvor der er truffet afgørelse af børn og unge-udvalget.
(...)
...altid skulle behandles på et møde med udvidet votering og dermed med deltagelse af 2 medlemmer og 2 ankechefer, hvoraf den ene af ankecheferne er formand. Dette er i overensstemmelse med Ankestyrelsens tidligere gældende praksis for behandling af disse sager, jf. L 27 2021-22, bemærkninger til § 1, nr. 14, og almindelige bemærkninger pkt. 2.7.1-2.7.3.