Bemærk, at § 66 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 66, om det har en betydning.
- Side 146 -
...juli 2021), og at den dermed gælder for alle anbragte børn og unge. Det må antages, at dette modificeres i lyset af bestemmelsen i voksenansvarslovens § 2, stk. 2, hvorefter loven ikke finder anvendelse over for børn og unge, der er anbragt på efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, jf. § 66, stk. 1, nr. 8, i serviceloven.
- Side 148 -
Loven finder med de begrænsninger, der følger af de enkelte bestemmelser, anvendelse over for børn og unge, der er anbragt på et anbringelsessted, der drives af en kommune, en region eller en privat leverandør, jf. § 66, stk. 1, i lov om social service.
- Side 149 -
Udgangspunktet er, at voksenansvarsloven gælder for alle anbragte børn og unge på de anbringelsessteder, der fremgår af servicelovens § 66, stk. 1.
- Side 151 -
...ændret ved § 3, nr. 2, i samme lov, idet »§ 66, stk. 1, nr. 5 og 6« blev ændret til »§ 66, stk. 1, nr. 6 og 7«. Begge ændringer var en konsekvens af, at der blev indført nye plejefamilietyper, som ændrede på nummereringen i servicelovens § 66, stk. 1. Der var ikke med dette tilsigtet ændringer i gældende ret. Ændringerne trådte i kraft den 1. juli 2019.
Bestemmelsen i voksenansvarslovens § 2, stk. 1, angiver, at loven med de begrænsninger, der følger af de enkelte bestemmelser, finder anvendelse over for børn og unge, der er anbragt på et anbringelsessted, der drives af en kommune, en region eller en privat leverandør, jf. § 66, stk. 1, i serviceloven (lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli 2021).
(...)
...unge, der er omfattet af voksenansvarsloven, er således anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter servicelovens § 66, stk. 1. Voksenansvarsloven omfatter dermed børn og unge, der er anbragt i plejefamilier, på egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder, opholdssteder og døgninstitutioner. Det må dog antages, at voksenan-
(...)
- Side 153 -
...opholdssted eller en døgninstitution efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 1-4, 6 og 7. Det fremgår af servicelovens § 52, stk. 3, nr. 5, jf. § 55, stk. 2. Børn og unge, der er i aflastning på et anbringelsessted efter servicelovens § 66, stk. 1, er ifølge voksenansvarsvejledningens pkt. 13 ikke omfattet af reglerne i voksenansvarsloven, jf. dog FOB 2021-9.
- Side 154 -
...delvis lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede afdelinger, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, også finder anvendelse over for mindreårige udlændinge, der er anbragt på en sådan afdeling eller institution, uanset om udlændingen er anbragt efter reglerne i serviceloven eller efter reglerne i udlændingelovens kapitel 9 b eller 9 c.
- Side 155 -
Det fremgår af bestemmelsen, at loven ikke finder anvendelse over for børn og unge, der er anbragt på efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, jf. servicelovens § 66, stk. 1, nr. 8.
- Side 156 -
...servicelovens § 66, stk. 1, skal være påbegyndt før barnets fyldte 18 år. Dog kan ophold på et opholdssted eller en døgninstitution i medfør af straffelovens § 74 a påbegyndes efter det fyldte 18. år, jf. voksenansvarsbekendtgørelsens § 1, stk. 2, hvilket ifølge voksenansvarsvejledningens pkt. 133 gælder, hvis kriminaliteten er begået inden det fyldte 18. år.
- Side 157 -
...oprettet eller godkendt anbringelsessted. Det indebærer, at specialundervisning kan indrettes på opholdssteder eller døgninstitutioner efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6 og 7. Det er de såkaldte interne skoler. Undervisningen på interne skoler tilrettelægges efter folkeskolelovens regler om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
- Side 160 -
Ved personale på interne skoler på anbringelsessteder efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6 og 7, forstås personale, der udfører pædagogisk arbejde eller undervisning på interne skoler på anbringelsessteder. Det er således dette personale, der kan anvende fysisk guidning, afværgehjælp og fysisk magtanvendelse efter voksenansvarslovens §§ 6, 8 og 9.
- Side 161 -
...led i varetagelsen af denne omsorg kan foretage nødvendige indgreb i barnets eller den unges selvbestemmelsesret for at sikre barnets eller den unges interesser, herunder sikre, at barnets eller den unges fysiske og psykiske behov opfyldes, og at barnet eller den unge opbygger kompetencer til at indgå i sociale relationer, trives og modtager læring.
- Side 162 -
...personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende, jf. § 46. Støtten skal ydes med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste og bygge på barnets eller den unges egne ressourcer. Desuden skal barnets eller den unges synspunkter inddrages med passende vægt i overensstemmelse med alder, modenhed og funktionsevne.
- Side 169 -
Specialiserede plejefamilier efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 3, skal registrere anvendelse af afværgehjælp efter § 8 og magtanvendelse i øvrigt på det indberetningsskema, der fremgår af bilag 1 b til voksenansvarsbekendtgørelsen, jf. voksenansvarsbekendtgørelsens § 22, stk. 1, og § 23, stk. 1.
(...)
...plejefamilier heller ikke pligt til at benytte skemaet i bilag b. Der er dog ikke noget til hinder for, at almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og netværksplejefamilier benytter skemaet i bilag 1 b, hvis plejefamilien skulle anvende eksempelvis fysisk magt over for et anbragt barn eller en anbragt ung, og indgrebet ønskes registreret og indberettet.
(...)
- Side 170 -
hængigt af barnets eller den unges behov for socialpædagogisk indsats – overveje, om barnet eller den unge i stedet bør anbringes på et andet anbringelsessted efter servicelovens § 66, stk. 1, herunder på et anbringelsessted, hvor det efter voksenansvarsloven er tilladt at anvende (mere) magt og foretage andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
- Side 174 -
...led i varetagelsen af denne omsorg kan foretage nødvendige indgreb i barnets eller den unges selvbestemmelsesret for at sikre barnets eller den unges interesser, herunder sikre, at barnets eller den unges fysiske og psykiske behov opfyldes, og at barnet eller den unge opbygger kompetencer til at indgå i sociale relationer, trives og modtager læring.
- Side 176 -
...ikke er opregnet som et anbringelsessted, hvor voksenansvarslovens § 3 gælder. Det bemærkes, at det før vedtagelsen af voksenansvarsloven, jf. U 2020.1555 H, i almindelighed blev antaget, at anbringelsessteder som led i varetagelsen af den daglige omsorg over for de anbragte børn og unge kunne foretage visse indgreb over for et barn eller en ung.