Bemærk, at § 72 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 72, om det har en betydning.
- Side 300 -
...stk. 3, afbrydelse af forbindelsen mv. efter § 71, stk. 3-5, brev. og telefonkontrol efter § 123, stk. 2, anbringelse i delvis lukkede døgninstitutioner og på delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner efter § 123 b, stk. 1, og tilbageholdelse efter § 123 c., påhviler det kommunalbestyrelsen at gøre indehaveren af forældremyndigheden og den unge,
- Side 312 -
...der foreligger grundlag for at antage, at der i visse tilfælde kan gøres undtagelse fra udgangspunktet således, at børn i andre tilfælde kan udnytte retten til aktindsigt selvstændigt. Med den detaljerede regulering, som knytter sig til serviceloven og børns retsstilling i sager om særlig støtte til børn og unge, må der foreligge en formodning for,
(...)
- Side 314 -
...Offentlighedsloven har et andet anvendelsesområde end forvaltningsloven, men i den seneste revision af loven blev barnets adgang til aktindsigt behandlet, og de overvejelser, som blev gjort i den forbindelse, findes relevante at inddrage i spørgsmålet om barnets selvstændige ret til aktindsigt. Offentlighedslovens regler om aktindsigt er behandlet i det følgende.
- Side 318 -
...uanset at det i det foregående er forsøgt at udlede visse hensyn, som i forhold til offentlighedslovens regler har betydning for barnets adgang til aktindsigt, må det bemærkes, at anvendelsesområderne for forvaltningsloven og offentlighedsloven er meget forskellige, hvorfor hensynene i offentlighedsloven ikke direkte kan overføres til forvaltningsloven.
- Side 320 -
...servicelovens § 72, men som er inden for forvaltningslovens anvendelsesområde, er det forældremyndighedsindehaveren, som varetager barnets partsrettigheder og dermed retten til aktindsigt. Inden for offentlighedsloven findes der større selvstændighed i barnets retsstilling. Her er barnets selvstændige adgang til aktindsigt afhængig af barnets modenhed.