Bøger, som nævner Serviceloven § 72

Bemærk, at § 72 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 72, om det har en betydning.

Indledning

- Side 263 -

...servicelovens regler om barnets ret til bisidder og barnets ret til advokatbistand. Der er ikke nogen tvivl om, at barnet efter serviceloven har ret til bisidder og – i visse sager – ret til gratis advokatbistand, men det er ikke klart, hvorvidt barnet har mulighed for at lade sig repræsentere i andre situationer, end dem der er omfattet af servicelovens § 72.

Læs på Jurabibliotek



Barnets ret til advokatbistand

- Side 274 -

...det foregående, da advokatens opgave er at spille en aktiv rolle i varetagelsen af barnets interesser. Det betyder også, at barnets ret til advokatbistand er begrænset til visse typer af sager, som behandles efter serviceloven, hvor retten til bisidder gælder uanset sagstype. Endvidere er retten til advokat begrænset til de børn, der er fyldt 12 år.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I servicelovens § 72 er angivet, i hvilke sager barnet har ret til advokatbistand. Servicelovens § 72, stk. 1 og 2 har følgende ordlyd:

Læs på Jurabibliotek



3.2 Bestemmelsens betydning for barnets retsstilling

- Side 277 -

...udtømmende af servicelovens § 72, stk. 1. Af samme lovs § 74, stk. 2, 1. pkt., fremgår det, at inden der træffes afgørelse, skal indehaveren af forældremyndigheden, barnet eller den unge, advokaten og eventuel anden bisidder for forældremyndighedens indehaver eller barnet eller den unge have lejlighed til at udtale sig over for børn og unge-udvalget.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...advokatbistand, da det må formodes, at barnet – uanset alder – kan drage nytte af, at en fagperson kan varetage barnets interesser og fremføre argumenter for, hvad der må være til barnets bedste. Dette må særligt være relevant i de situationer, hvor der er risiko for, at der foreligger en interessekonflikt mellem barnet og forældremyndighedsindehaveren.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 279 -

...praksis, hvis der ikke foretages en konkret vurdering af barnets behov for repræsentation i den enkelte sag – og herunder også en vurdering af, hvorvidt denne repræsentant bør være en advokat. Det samme problem kan gøre sig gældende for børn – uanset alder – i andre sager end dem, som er angivet i § 72. Grundlæggende kan problematikken beskrives således:

Læs på Jurabibliotek

(...)

Foretages der en konkret vurdering af barnets behov for repræsentation i de tilfælde, hvor barnet ikke efter servicelovens § 72 har ret til advokatbistand?

Læs på Jurabibliotek



4.1 Forvaltningslovens regler om repræsentation

- Side 282 -

...af udgangspunktet om barnets partsinhabilitet for det første er forældremyndighedsindehaveren, der uden undtagelse repræsenterer barnet efter forvaltningslovens § 8, og for det andet alene er forældremyndighedsindehaveren, der som følge af retten til at varetage barnets partsrettigheder kan udnytte retten til at få en anden repræsentant for barnet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 284 -

...modenhed? Endvidere giver det anledning til at overveje, hvorvidt modenhedsvurderingen er optimal i vurderingen af barnets ret til repræsentation, da yngre børn i flere tilfælde kan have lige så stort et behov for repræsentation – måske endda større – i de situationer, hvor forældremyndighedsindehaverne ikke er i stand til at varetaget deres interesser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 285 -

...formodning for, at sagens karakter har en betydning. Endvidere indikerer svaret, at de minimumsregler, som indeholdes i forvaltningsloven i relation til partsrettigheder, tillige finder anvendelse i de tilfælde, hvor der ikke er positiv regulering i lovgivningen. Servicelovens § 72 udelukker således ikke, at barnet i andre tilfælde kan lade sig repræsen-

Læs på Jurabibliotek



Bestemmelsens betydning for barnets retsstilling

- Side 292 -

...karakter kan begrunde, at der skal tilbydes gratis advokatbistand til både forældremyndighedsindehaveren og barnet, herunder de sager, som er nævnt i servicelovens § 72. I serviceloven er retten begrænset til de børn, der er fyldt 12 år, hvilket bl.a. er begrundet ud fra, at disse børn har ret til at klage og ret til aktindsigt. På baggrund af den

Læs på Jurabibliotek



4.3 Værgemålslovens regler om beskikkelse af særlig værge

- Side 295 -

...særlig værge. Den sidstnævnte mulighed har hjemmel i værgemålslovens § 47, som fastslår, at hvis værgen eller en fremtidsfuldmægtig skal indgå en retshandel med den, der er under værgemål eller har oprettet en fremtidsfuldmagt, der er sat i kraft, eller kan deres interesser i et retsforhold i øvrigt være modstridende, beskikkes der en særlig værge.

Læs på Jurabibliotek



Opsamling

- Side 296 -

...foreligger dog visse undtagelser. Barnets ret til advokatbistand er begrænset til de sager, som er omtalt i servicelovens § 72, og det er alene de børn, der er fyldt 12 år, der kan udnytte retten. Hertil må det dog bemærkes, at forældremyndighedsindehaverens ret til gratis advokatbistand efter serviceloven ligeledes er begrænset til de anførte sagstyper.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 297 -

...for, at børn, der er fyldt 15 år, har partshabilitet i relation til forvaltningslovens § 8. Det er dog svært at afklare spørgsmålet om repræsentation i forhold til børn, da de er i en unik situation som følge af, at de allerede er repræsenteret i kraft af deres umyndighed. Det er således vanskeligt at sammenligne deres retsstilling med andre parter.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 298 -

...barnets behov for repræsentation må antages at ligge indlejret i dansk lovgivning som følge af den almindlige retsgrundsætning om partsrepræsentation og tiltrædelsen af CRC samt inkorporeringen af EMRK, hvorfor servicelovens § 72 alene kan anses som en afgræsning af retten til gratis advokatbistand, men ikke en afgrænsning af retten til repræsentation.

Læs på Jurabibliotek