- Side 40 -
...forvaltningskompetencen omfatter også skatteministeriet, således at Grundloven § 3’s henføring af »den udøvende magt« til skatteministeren i ganske betydelig grad er fraveget. Det gælder navnlig, at skatteministeren og dennes ministerium ikke har kompetence i forbindelse med skatte- og afgiftsansættelser, jf. SFL § 14, stk. 1, nr. 1, jf. nedenfor p. 69 f.
- Side 45 -
...skatteforvaltningsretlig »forældelse« indtræder efter nærmere angivne frister, således at ordinær genoptagelse må påbegyndes inden 1. maj i det 4. indkomstår efter det pågældende indkomstår, jf. SFL § 26, medmindre særlige ekstraordinære genoptagelsesgrunde foreligger, jf. SFL § 22. Nedenfor p. 101 ff. gives en udførlig beskrivelse af genoptagelsesreglerne.
(...)
...Skatteankestyrelsen. Overordnede afgørelser har materiel retskraft, således at en ansættelse som udgangspunkt ikke kan genoptages af Skattestyrelsen i det omfang, den er behandlet af det overordnede organ. En evt. genoptagelse må derfor foretages af det overordnede organ, medmindre skatteyderen tillader genoptagelse hos Skattestyrelsen, jf. SFL § 27, stk. 3.
(...)
- Side 46 -
...mangler, kan Skattestyrelsen ikke under klagesagens gang foretage en fornyet og forskriftsmæssig ansættelse. I stedet må Skattestyrelsen afvente klageorganets afgørelse og herefter i givet fald genoptage ansættelsen, når og hvis klageorganet ophæver den påklagede ansættelse pga. ugyldighed. Ofte vil ansættelsesfristerne i SFL §§ 26-27 ikke tillade dette.