Bemærk, at § 17 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 17, om det har en betydning.
- Side 168 -
...uvedkommende med hensyn til oplysninger om en fysisk eller en juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende forhold, som de under varetagelsen af deres arbejde bliver bekendt med«. Skatteforvaltningsloven indeholder ingen regler om videregivelse af oplysninger til andre myndigheder; her gælder forvaltningslovens §§ 28 ff.
Hvis artikel 339 i stedet sammenlignes med skatteforvaltningslovens § 17, må det konstateres, at skatteforvaltningslovens bestemmelse rækker meget
(...)
- Side 169 -
...retssikkerheden mv. – er dog ikke relevant. Der kan nemlig stilles spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige i at sammenligne en helt generel traktatbestemmelse med en regel, der regulerer et begrænset forvaltningsområde. Der er mere mening i at sammenligne en EU-retlig regel på toldområdet med en national dansk ditto. Denne sammenligning følger straks nedenfor.
- Side 171 -
...påvirke reglerne ved at understrege, at tavshedsbelagte oplysninger navnlig ikke må udleveres til andre end dem, der i medlemsstaterne er bemyndiget til at kende dem. Dette er så meget desto mere påfaldende, når man tager i betragtning, at den almindelige EU-ret ikke sondrer mellem tavshedspligt og videregivelse af oplysninger til andre myndigheder.
Skatteforvaltningslovens § 17 pålægger toldmyndighederne en meget vidtrækkende tavshedspligt. Det samme gør toldkodeksens artikel 6. Tilsvarende kongruens findes mellem toldkodeksens artikel 26, stk. 2, om videregivelse til andre myndigheder (med henblik på bekæmpelse af svig) og forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.
(...)
For så vidt angår virksomhedernes oplysninger, som de ikke ifølge toldlovgivningen er forpligtet til at afgive, gælder der ifølge toldkodeksens artikel 7 en absolut tavshedspligt. I dansk toldlovgivning ville denne type oplysninger være omfattet af skatteforvaltningslovens § 17, som ganske vist er vidt-
(...)
- Side 172 -
...toldmyndighederne, som ikke drejer sig om »en fysisk eller en juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende forhold«, jf. ordlyden i § 17? I princippet kunne man måske godt forestille sig det, men næppe i praksis. Forskellen på toldkodeksens artikel 7 og skatteforvaltningslovens § 17 kan derfor ikke siges at have praktisk betydning.
(...)
Forordning 515/97 om samarbejde mellem medlemsstaternes myndigheder henviser til de nationale regler, dvs. skatteforvaltningslovens § 17. Her opstår med andre ord ingen regelkonflikt.