Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.
- Side 85 -
Skatteforvaltningsloven skal ses i sammenhæng med forvaltningsloven, herunder bl.a. forvaltningslovens §§ 19-20 om partshøring. Forvaltningslovens regler om partshøring er i skatteforvaltningsloven suppleret af SFL §§ 19 og 20 om hhv. sagsfremstilling og såkaldt agterskrivelse.
- Side 86 -
Efter SFL § 19, stk. 1, skal Skatteforvaltningen som udgangspunkt udarbejde en sagsfremstilling, før der træffes en afgørelse. Dette gælder dog ikke i sager, hvor afgørelsen træffes efter anmodning fra den pågældende borger, og Skatteforvaltningen fuldt ud kan imødekomme anmodningen.
(...)
...den afgørelse, disse oplysninger efter forvaltningens vurdering må føre til med en begrundelse, der opfylder forvaltningslovens krav til en begrundelse, jf. SFL § 19, stk. 2. Sagsfremstillingen skal således indeholde henvisninger til retsregler og de hovedhensyn, der har været bestemmende for en eventuel skønsudøvelse, jf. forvaltningslovens § 24.
(...)
Efter SFL § 19, stk. 3, skal sagsfremstillingen sendes til partshøring med en svarfrist på mindst 15 dage regnet fra høringsskrivelsens datering. Sagens parter kan give afkald på en sådan høring eller acceptere en kortere frist for at få en hurtig afgørelse. Der kan endvidere i andre retsregler være foreskrevet en kortere høringsfrist.
(...)
I forbindelse med en høring kan forvaltningen meddele, at afgørelsen vil blive truffet som anført uden yderligere underretning, hvis ikke sagens parter fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig indsigelse inden høringsfristens udløb, jf. SFL § 19, stk. 4.
(...)
Udgangspunktet om udarbejdelse af sagsfremstilling og høring fraviges for en række afgørelser, som er opregnet i SFL § 19, stk. 5, nr. 1-8. Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på samspillet mellem skatteforvaltningsloven og forvaltningsloven.
(...)
...§ 19, stk. 3, men derimod efter reglerne i forvaltningslovens §§ 19-20. Forskellen består bl.a. i, at høring efter reglerne i skatteforvaltningsloven er ubetingede, mens høring efter forvaltningslovens regler kun er påkrævet, hvis Skatteforvaltningen vurderer, at betingelserne for høringspligt er opfyldt. Se Den juridiske vejledning 2023 A.A.7.4.5.
(...)
- Side 87 -
Betydningen af undtagelserne i SFL § 19, stk. 5, nr. 1-8, skal derfor ikke overvurderes, og reglerne skal kun kort omtales her.
(...)
...afgørelse i en klagesag, samt i tilfælde hvor en klage kan (men ikke nødvendigvis skal) afgøres af Landsskatteretten, jf. SFL § 19, stk. 5, nr. 5. Tilsammen er undtagelserne i SFL § 19, stk. 5, nr. 1 og nr. 5, på indkomstskatterettens område ensbetydende med, at kravet om udarbejdelse af en sagsfremstilling ikke gælder for fysiske personer og dødsboer.
(...)
...§ 19, stk. 5, nr. 4, hvilket antageligvis skyldes, at der er tale om sager af forholdsvis enkel karakter, samt de tilfælde, hvor et bindende svar ikke skal afgives af Skatterådet, jf. SFL § 19, stk. 5, nr. 7. Denne sidstnævnte undtagelse skyldes givetvis, at spørgeren selv i forbindelse med det bindende svar tilvejebringer de relevante oplysninger.
- Side 88 -
Reglerne i SFL § 20 virker parallelt med reglerne om sagsfremstilling i SFL § 19. Hvis Skattestyrelsen eksempelvis ønsker at ændre skatteansættelsen for en fysisk person, skal der ikke udarbejdes en sagsfremstilling efter SFL § 19, 1, jf. stk. 5, nr. 1 og nr. 5, men det skal der til gengæld efter SFL § 20.
(...)
...skal sendes i høring efter SFL § 19, stk. 3. Samtidig skal der imidlertid udsendes en agterskrivelse efter reglerne i SFL § 20, stk. 1, som ligeledes skal sendes i høring hos den eller de berørte parter, jf. SFL § 20, stk. 2. Dette sker i praksis ved samme varsel. Se Jan Pedersen, Skatteforvaltning, Skatteproces, Skattekontrol, 2020, s. 78 og s. 80.
- Side 98 -
...direkte til forvaltningslovens regler, jf. som eksempel SFL § 19, stk. 2, hvorefter begrundelsen i en sagsfremstilling skal opfylde begrundelseskravene i forvaltningsloven. I det omfang skatteforvaltningsloven som beskrevet ovenfor indeholder selvstændige sagsbehandlingsregler, gælder disse som et supplement til minimumskravene i forvaltningsloven.