Bemærk, at § 26 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 26, om det har en betydning.
- Side 55 -
Fristerne for foretagelse og ændring af skatteansættelser på skatteforvaltningens initiativ er reguleret i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og 3-8.
- Side 60 -
...frist var overholdt i den i teksten nævnte afgørelse i TfS 1998,822, hvor afgørelse var truffet den 5. maj 1997. I TfS 1998,822 havde den skattepligtige i 1993 selvangivet en indkomst på 425.500 kr., som skattemyndighederne imidlertid overså og ikke tog med i årsopgørelsen. Skattemyndighederne blev efterfølgende opmærksomme på dette og ændrede ved
- Side 68 -
...oprindelige agterskrivelse, og skatteyderen derfor ikke havde haft mulighed for at søge oplysningerne yderligere belyst eller korrigeret. Skattemyndighedernes afgørelse blev anset som ugyldig.126126. Se om nyt varsel som følge af nye oplysninger også SKM 2015.802 B (sagen bliver anket til landsretten, hvis dom findes i SKM 2017.196 Ø) og SKM 2016.625 LSR.
- Side 71 -
...henvises til det ovenfor i teksten anførte om den tilsvarende problemstilling vedrørende agterskrivelser med omtale af bl.a. SKM 2005.77 H og SKM 2004.470 H.135135. Som udgangspunkt er det skatteforvaltningen, der har bevisbyrden for, at afsendelse er sket rettidigt. Bevisbyrden kan dog vende på grund af særlige omstændigheder, jf. hertil SKM 2016.574 Ø.
- Side 74 -
...den almindelige frist i lovens § 26, stk. 1, 1.-3. pkt. Skatteforvaltningen vil således fx være afskåret fra ændre skatteansættelsen, selvom der efter udløbet af fristen kommer nye kontroloplysninger fra arbejdsgiver, banker m.fl., medmindre lovens § 27 finder anvendelse på forholdet, jf. hertil Den Juridiske Vejledning 2018-1, afsnit A.A.8.2.1.1.4.
(...)
- Side 76 -
...økonomiske forhold, og at den korte frist dermed heller ikke gælder, hvis der er grundlag for beskatning af overdragelser i forbindelse med aktieombytning, spaltning eller tilførsel af aktiver i situationer omfattet af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 8. I disse tilfælde gælder den udvidede frist i sidstnævnte bestemmelse. Se herom afsnit 4.4.2 nedenfor.
(...)
...fald gælder fristen i lovens § 26, stk. 1, 1. pkt., for de ændringer af ansættelsen, der er en følge af genoptagelsesanmodningen. For resten af ansættelsen gælder derimod den korte frist.148148. Jf. Den Juridiske Vejledning 2018-1, afsnit A.A.8.2.1.1.4 (under overskriften » undtagelser til reglen«). Se som et eksempel fra praksis SKM 2013.240 LSR.
(...)
- Side 78 -
...3-månedersfristen ikke for skatteberegningen. Bestemmelsen må formentlig forstås sådan, at den alene gælder, hvor en skatteansættelse hos en person med enkle økonomiske forhold skal ændres som følge af en skatteansættelse hos dennes samlevende ægtefælle. Der ses der ikke efter ordlyden, at være krav om, at også ægtefællen har enkle økonomiske forhold.
...skattepligtige omfattet af skattekontrollovens § 3 B151151. Pr. 1. januar 2019 skattekontrollovens § 37. og tonnageskattelovens § 13 er fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, udvidet, således at fristerne først udløber i det sjette år efter indkomstårets udløb. I disse tilfælde skal skattemyndighederne således sende forslag til afgørelse (agterskri-
- Side 79 -
...indkomstår ikke sammenfaldende med kalenderåret, følger det af lovens § 26, stk. 6, at fristen regnes fra udløbet af det år, som indkomståret træder i stedet for.153153. Se om forskudt indkomstår og omlægning af indkomstår bl.a. Skattelovrådets udtalelse i TfS 1995,790 og Den Juridiske Vejledning 2017-2, afsnit C.D.2.1.2. Se også Skatteretten 4, side 105.
- Side 80 -
...væsentligste af de i praksis forekommende situationer af denne type i dag er særskilt reguleret. I lovens § 26, stk. 3, findes således specialregler om ændring af afskrivningsgrundlag, mens lovens § 26, stk. 4, indeholder specialregler om ændring af kildeartsbegrænsede underskud og tab. Endelig indeholder lovens § 26, stk. 7, en specialbestemmelse om
- Side 81 -
...beror på et skøn. Essensen af den lidt knudret formulerede bestemmelse er, at skattemyndighederne, når det konstateres, at et afskrivningsgrundlag uden for fristerne i § 26, stk. 1 og 5, er forkert, kan ændre afskrivningsgrundlaget inden for fristerne og erstatte det med det korrekte afskrivningsgrundlag, forudsat ansættelsen ikke beror på et skøn.
- Side 84 -
...2013.425 SKAT. Pr. 1. januar 2019 flyttes reglerne til skattekontrollovens § 2, stk. 4. Reglen suppleres nu af lovens § 1, stk. 1, 4. pkt., der fastslår, at konsekvensen af ikke at selvangive det kildeartsbegrænsede tab er, at tabet fortabes til fremførsel, medmindre der kan ske genoptagelse af ansættelsen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.
(...)
...sådanne kildeartsbegrænsede underskud og tab. Bestemmelsen fastslår, at i det omfang en ansættelse beror på en ændret bedømmelse af et fremførselsberettiget underskud eller tab, der er selvangivet i et indkomstår, der ligger uden for fristerne i § 26, stk. 1, henholdsvis § 26, stk. 5, kan ansættelsen ikke foretages eller ændres efter § 26, stk. 1.