Bøger, som nævner Skatteforvaltningsloven § 26

Bemærk, at § 26 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 26, om det har en betydning.

Genoptagelse af skatteforvaltningsafgørelser – Begrebsbestemmelse

- Side 102 -

...strafferetlige forældelsesregler er disse regler udtryk for, at den foretagne ansættelse efter et givet tidspunkt må stå ved magt. SFL §§ 26-27 indeholder derfor udtrykkelige regler om frister for foretagelse af skatteansættelse indeholdende de nærmere tidsmæssige begrænsninger for skatteansættelse, hvad enten ansættelsen er resultatet af en genoptagelse af

Læs på Jurabibliotek



Ansættelsesfristerne – ordinær og ekstraordinær skatteansættelse

- Side 104 -

Reglerne om fristerne for foretagelse af skatteansættelser findes i SFL §§ 26-27. 116 116. Se i det hele Kaspar Bastian og Maria Wessel Lindberg: Skatteansættelse – Foretagelse, ændring og genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens §§ 26-27 og 34 b (2019).

Læs på Jurabibliotek

(...)

SFL §§ 26-27 indeholder generelle skatteprocessuelle fristregler for gennemførelse af skatteansættelser. Det er uden betydning, om ansættelsen vedrører en fysisk person eller et selskab, og det er uden betydning, om den nu påtænkte skatteansættelse indebærer en ændring af en allerede eksisterende

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 105 -

...suppleres af reglerne for ansættelsesfristen for afgifter i SFL §§ 31-32 og for ejendomsvurderinger i SFL §§ 33-33 a. Fristerne finder anvendelse såvel for genoptagelse af Skattestyrelsens ansættelser og klagemyndighedens ansættelse, jf. SFL § 35 g, stk. 2, dog således at genoptagelse af klageafgørelser alene kan ske på skatteyderens foranledning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...pligt – til at sikre, at skatteansættelsen er materiel korrekt i forhold til det foreliggende faktum og gældende lovgivning. Fristreglerne i SFL §§ 26-27 indeholder således den skatteprocessuelle normering af det obligatoriske princip i skatteretten. 119 119. Se hertil Jan Pedersen m.fl.: Skatteretten 1, 8. udg., 2018, p. 94, og samme i TfS 1992.413.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 106 -

...afgørelser om henstand, akkord, eftergivelse, indeholdelse af kildeskat etc. og afgørelser om tilladelser og dispensationer – er ikke undergivet særlige frister, men omfattes alene af uskrevne almindelige forvaltningsretlige hovedprincipper. Det er derfor relevant at afgrænse begrebet ansættelse af indkomstskat og dermed anvendelsesområdet for SFL §§ 26-27.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Fristreglerne i SFL §§ 26-27 omfatter indkomst- og ejendomsværdiskat, herunder ansættelse af statsskatter omfattet af PSL § 5, selskabsskatter omfattet af Selskabsloven og fondsbeskatning efter Fondsbeskatningsloven samt kommunale skatter og kirkeskatter omfattet af lovgivningen om kommunale skatter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Retningsgivende synes at være, om der foreligger en ansættelse, som indgår i årsopgørelsen. Dette indebærer, at fristreglerne i SFL §§ 26-27 finder anvendelse ved ansættelsen af 8 % arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) efter lov om arbejdsmarkedsbidrag § 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gavegiver og gavemodtager senest den 1. maj i det følgende år efter en afgiftspligtig gave indgive en meddelelse herom. Såfremt myndighederne ikke kan anerkende værdiansættelsen, gælder en særlig kort frist for ændring heraf, idet myndighederne er pålagt en frist på 3 måneder efter gaveanmeldelsens modtagelse, såfremt værdiansættelsen ikke kan anerkendes.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 107 -

Udløser en gave almindelig indkomstskat efter SL § 4, er gaven oplysningspligtig efter SKL § 2, stk. 1, og ansættelse heraf eller ændring af tidligere ansættelse kan foretages inden for de sædvanlige frister i SFL §§ 26-27.

Læs på Jurabibliotek


Ansættelse med forbehold

...ansættelsesændring, selvom det fuldt tilstrækkelige faktiske grundlag ikke foreligger SKM 2010.752 SKAT. Angivelse i, at der kan tages forbehold om ændret skatteansættelse, synes ikke forenelig med de anførte forvaltningsretlige principper. I stedet må Skattestyrelsen foretage sædvanlig ansættelse med mulighed for ændring inden for fristerne i SFL §§ 26-27.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 108 -

...ved udnyttelse af adgangen til afskæring af »Tast selv«, jf. SKL § 71 – gives skatteyderne mulighed for selv at foranledige ændret skatteansættelse, ikke hjemler adgang til, at Skattestyrelsen kan foretage ansættelsesændringer i videre omfang end fremgår af SFL §§ 26-27. Med andre ord må Skattestyrelsen selv bære risikoen for bristede forudsætninger.

Læs på Jurabibliotek


Ansættelse på myndighedernes foranledning

...af den ændrede skatteansættelse være afgivet senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. SFL § 26, stk. 1, 1. pkt., indeholder således en ordinær »agterfrist«, der udløber den. 1. maj i det fjerde år efter udløbet af det indkomstår, varslingen vedrører, og i 2. pkt. en ordinær ansættelsesfrist, der udløber den 1. august i samme år.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 109 -

...pkt., forlænges ansættelsesfristen med 1 måned således, at den afbrydes ved forelæggelsen for Skatterådet. Er indkomstforhøjelsen begrundet i den uskrevne og domstolsbestemte misbrugsklausul, den såkaldte realitetsgrundsætning, skal varsling ved agterskrivelse og heraf følgende indkomstforhøjelse ske inden for de almindelige frister i SFL § 26, stk.1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 110 -

Agterskrivelser, som ikke har det krævede konkrete og individuelle indhold, men grundet myndighedernes manglende oplysninger på tidspunktet forud for ansættelsesfristens udløb alene har et helt abstrakt indhold, opfylder således ikke kravene i SFL § 20 og kan derfor ikke afbryde ansættelsesfristen i SFL § 26, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ændrer karakteren af den påtænkte ansættelse, må fornyet agterskrivelse afgives inden for agterfristen i SFL § 26, stk. 1. Tilsvarende såfremt sagsoplysningen har vist, at varslingen i beløbsmæssig henseende kan forhøjes eller udvides til øvrige indkomstår, og det vil her være tilstrækkeligt, at den yderligere forhøjelse varsles ved ny agterskrivelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 111 -

...således at agterskrivelsen ikke nåede frem. Højesteret statuerede ud fra en konkret væsentlighedsvurdering, at den senere ansættelse ikke var ugyldig, selvom der forelå en fejl fra myndighederne. Der er dog ingen tvivl om, at SFL § 26, stk. 1, forudsætter, at agterskrivelse og ansættelse videresendes til den skattepligtige uden unødvendig forsinkelse.

Læs på Jurabibliotek


Ansættelse på skatteyderens foranledning

...Afgørende er, at de nu fremkomne oplysninger ændrer grundlaget for den afgørelse, der ønskes ændret, og at der således, på baggrund af de nu forelagte oplysninger er anledning til at ændre ansættelsen. Genoptagelse vil således kunne ske, såfremt der fremkommer nye, faktiske eller retlige oplysninger, som ikke tidligere har været et grundlag for afgø-

Læs på Jurabibliotek



Ansættelse af afskrivninger

- Side 112 -

...afskrivningsgrundlag, som er fastlagt forud for udløbet af den ordinære genoptagelsesfrist. 130 130. I SKM 2006.612 H statuerede Højesteret, at der kunne ske genoptagelse efter SFL § 26, stk. 3, i et tilfælde, hvor et selskabs afskrivninger var blevet underkendt efterfølgende, fordi selskabet ikke havde opnået reelt ejerskab til de afskrevne aktiver.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 113 -

...skattepligtige siden 2014 har foretaget for høje afskrivninger. Såfremt myndighederne varsler en ændring af foretagne afskrivninger inden 1. maj 2020, kan foretagne afskrivninger fra og med indkomståret 2016 nedsættes, medens afskrivningerne for indkomstårene 2014 og 2015 ikke kan ændres, medmindre der foreligger ekstraordinære grunde som nævnt i SFL § 27.

Læs på Jurabibliotek


Fremførselsberettigede underskud og tab

...på afståelse af fast ejendom, EBL § 6, stk. 3, og tab på afståelse af børsnoterede aktier ABL § 13 A, stk. 2. Bestemmelsen omfatter såvel et løbende underskud efter PSL § 13 for fysiske personer og SEL § 12 for juridiske personer, f.eks. som følge af underskudsgivende erhvervsmæssig indkomst som et kildeartsbegrænset kapitaltab efter Kapitalgevinst-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 114 -

...skattemyndighederne for indkomståret. Frem til 1. maj 2020 har Skattestyrelsen adgang til at varsle en ændret opgørelse, herunder såfremt tabet ønskes modregnet i en avance i en anden ejendom, som skatteyderen har afstået. Efter 1. maj 2020 kan det opgjorte tab alene anfægtes, såfremt der er adgang til ekstraordinær ansættelse efter SFL § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Læs på Jurabibliotek


Balanceposter

...opfyldt, kan opgørelsen af et givet indkomstårs primobeholdning ikke ændres. Herved sikres en sammenhæng mellem indkomstårene, idet dobbeltbeskatning eller dobbelt ikke-beskatning undgås. 136 136. Nugældende SFL § 26, stk. 7, er indført ved L 2004.407. Eksempler på reglens anvendelsesområde fremgår af lovens motiver, jf. Lovforslag nr. 235 FT 2003-2004.

Læs på Jurabibliotek



Transfer pricing- og hovedaktionærkorrektioner

- Side 115 -

...ansættelsesfrist må da også søges i den omstændighed, at det er kompliceret og tidskrævende at foretage skatterevision af internationale koncerndispositioner, ikke mindst fordi der sædvanligvis må skaffes oplysninger mv. fra udenlandske myndigheder. Oprindeligt var bestemmelsen da også forbeholdt ændringer i internationale koncern- og hovedaktionærdispositioner.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bestemmelse blev dog anset for modstridende med diskriminationsforbuddet i EU-retten og i internationale dobbeltbeskatningsoverenskomster, hvorfor SFL § 26, stk. 5, ved L 2005.408 blev udvidet til også at omfatte nationale koncern- og hovedaktionærdispositioner. Se hertil Jan Pedersen i TfS 2005.959 og skatteministerens udtalelse i TfS 2006.172 SKM.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 116 -

...korresponderende korrektioner, hvorfor »6 års fristen« i SFL § 26, stk. 5, har selvstændig relevans for nationale korresponderende korrektioner. Almindeligvis vil nationale korresponderende transfer pricing korrektioner dog være omfattet af SFL § 27, stk. 1, nr. 2, om ekstraordinær ansættelsesfrist for direkte afledede ansættelsesændringer, jf. nedenfor p. 127 f.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...dels at ansættelsen heraf kunne foretages med forlænget ansættelsesfrist efter SFL § 26, stk. 5. I SKM 2015.396 V fandt den forlængede ansættelsesfrist anvendelse i et tilfælde, hvor et hovedaktionærselskab havde indkøbt nogle vinduer, der blev monteret i hovedaktionærens private bolig. Sådanne ansættelsesændringer foretages særdeles hyppigt og står i

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 117 -

centrum for skattemyndighedens skatterevision. SFL § 26, stk. 5, har således en meget betydelig praktisk relevans. 142 142. Om dispositionskorrektion se Jan Pedersen m.fl.: Skatteretten 2, 8. udg., 2019, p. 324 ff. og p. 348 ff.

Læs på Jurabibliotek


Selskabsretlige omstruktureringer

...omfattet af omstruktureringen. Disse kapitalgevinster ansættes ved en fornyet ansættelse for det indkomstår, hvor omstruktureringen blev foretaget. Da den begivenhed, der i givet fald aktualiserer den ændrede skatteansættelse, kan finde sted i op til tre år efter omstruktureringen, indeholder SFL § 26, stk. 8, en forlænget ordinær ansættelsesfrist.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Den forlængede ansættelsesfrist efter SFL § 26, stk. 8, gælder alene i forhold til ansættelsen efter de opregnede lovbestemmelser i ABL § 36, stk. 6, 3. pkt., og FUL §§ 15 a, stk. 1, 5. pkt., og 15 c, stk. 1, 5. pkt. Andre ansættelser også af omstruktureringer i øvrigt må foretages efter de sædvanlige frister.

Læs på Jurabibliotek



Forskudt regnskabsår

- Side 118 -

Er den skattepligtiges regnskabsår forskudt, dvs. at dennes indkomstår ikke er sammenfaldende med kalenderåret, regnes fristerne fra udløbet af det år, som indkomståret træder i stedet for, jf. SFL § 26, stk. 6.

Læs på Jurabibliotek


Forkortet ordinær ansættelsesfrist for fysiske personer med enkle økonomiske forhold

...udløbet af det omhandlede indkomstår, og den varslede ansættelse skal være foretaget senest den 1. oktober ligeledes i det andet kalenderår efter det pågældende indkomstårs udløb. Fristen for foretagelse af ansættelsen kan dog forlænges efter den skattepligtiges begæring, såfremt dette har betydning for den skattepligtiges varetagelse af sine interesser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 119 -

...jf. Bkg. 2018.1305 § 3. Endelig gælder den forkortede ansættelsesfrist heller ikke, når en ændring af skatteansættelsen er begrundet i et forhold, og et helt tilsvarende forhold begrunder genoptagelse af en skatteansættelse for et tidligere indkomstår. Genoptagelse af ensartede ansættelser for flere år – f.eks. et lønmodtagerfradrag, som uanfægtet

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 120 -

er foretaget i flere år – kan derfor foretages uden hensyntagen til den korte ansættelsesfrist og uden hensyntagen til, om den skattepligtige i øvrigt har enkle, økonomiske forhold. Sådanne ansættelser skal naturligvis ske inden for de frister, som i øvrigt fremgår af SFL §§ 26-27.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...2018.1305 gælder alene for skattemyndighedernes foretagelse af en skatteansættelse eller ændringer af en skatteansættelse, når denne indebærer en forhøjelse. Den skattepligtiges anmodning om en nedsættelse eller skattemyndighedernes uanmodede nedsættelse kan således foretages inden for den sædvanlige frist i SFL § 26, stk. 1, jf. Bkg. 2018.1305 § 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...overførsel til medarbejdende ægtefælle, fordeling af kapitalindkomster mellem ægtefæller etc., jf. KSL § 4. Det er bemærkelsesværdigt, at denne specielle korte ansættelsesfrist gælder uden hensyntagen til, om ændringen sker inden for den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26, stk. 1, eller den ekstraordinære ansættelsesfrist i SFL § 27, stk. 1, nr. 2.

Læs på Jurabibliotek


Ekstraordinær skatteansættelse – Fristgennembrud – 6 måneders reaktionsfrist

...skatteydere. Det er kendetegnende for de af bestemmelsen omfattede fristgennembrud, at der foreligger en særlig begrundelse for, at ansættelsen eller ændringen heraf ikke er sket inden for den ordinære frist i SFL § 26. Den ekstraordinære ansættelse er forbeholdt de indtægts- og udgiftsposter, hvor der i SFL § 27, stk. 1, nr. 1-9, er hjemlet særskilt adgang

Læs på Jurabibliotek



Ændringer i det retlige grundlag for ansættelsen – SFL § 27, stk. 1, nr. 1

- Side 126 -

...foretaget en investering i et tysk selskab, og hvor der ved afsagte tyske domme var konstateret yderligere tab, der ikke var medtaget ved anmeldelsen af fordringen i det tyske selskabs konkursbo. Vestre Landsret fandt, at der var grundlag for en ekstraordinær ansættelse af det danske selskabs ansættelse for det indkomstår, hvor anmeldelsen var sket.

Læs på Jurabibliotek



Konsekvensændringer ved ændret skatteansættelse – SFL § 27, stk. 1, nr. 2

- Side 127 -

...konsekvensændringen, være foretaget inden for den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26, men der er ingen formelle hindringer mod, at den bestemmende ansættelse foretages som en ekstraordinær ansættelse efter en af de nævnte situationer i SFL § 27. Det er alene en betingelse, at den bestemmende ændring kan foretages inden for fristerne i SFL §§ 26-27.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 128 -

...de tidligere foretagne fradrag for underskud ikke burde være anerkendt. Tilsvarende såfremt det efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26 viser sig, at fratrukne driftsomkostninger i stedet burde være aktiveret og afskrevet. 162 162. Se hertil Bet. 2003.1426 om frist- og forældelsesregler inden for skatte- og afgiftsområdet, p. 55.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skattemyndighederne, at indtægten rettelig burde periodiseres i og skatteansættes i indkomståret 2019, hvorfor der i medfør af SFL § 26, stk. 1, foretages en genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2019. Herefter kan skatteyderen med hjemmel i SFL § 27, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., få adgang til genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 129 -

...tidligere. Bestemmelsens formål er således navnlig at sikre mod dobbeltbeskatning eller dobbeltfradrag, som skyldes to modstridende ansættelser. Formålet er derimod ikke at give mulighed for senere ansættelser, som i sin tid burde være foretaget, uanset om den ny bestemmende ansættelse indholdsmæssigt tilsiger en ændring af en tidligere ansættelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...2016 efter SFL § 27, stk. 1, nr. 2, idet den korrekte skatteansættelse rettidigt kunne have været varslet den 1. februar 2020, jf. SFL § 26, stk. 1. Derimod kan der ikke foretages en fornyet ansættelse, såfremt indkomsten rettelig skal periodiseres til indkomståret 2015, idet den korrekte ansættelse ikke kunne have været varslet den 1. februar 2020.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 130 -

...af en ansættelse for et indkomstår ikke kan ske ved den samme afgørelse som den nedsættelse for et andet indkomstår, som forhøjelsen er en direkte følge af. Det må hævdes, at dette ikke er i overensstemmelse med Skatteforvaltningslovens kompetenceregler og heller ikke i overensstemmelse med Grundlovens adskillelse af den udøvende og dømmende magt.

Læs på Jurabibliotek



Konsekvensændringer ved ændring i løbende ydelse eller ved ændret overdragelsessum – SFL § 27, stk. 1, nr. 3

- Side 131 -

SFL § 27, stk. 1, nr. 3, aktualiseres følgelig, såfremt der inden for fristerne i SFL §§ 26-27 foretages en ændring hos en af parterne, idet bestemmelsen giver adgang til, at der uden hensyntagen til ansættelsesfristen i øvrigt kan

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 132 -

...medfører ikke, at den skatteyder, som mødes med et krav om konsekvensændring efter SFL § 27, stk. 1, nr. 3, er afskåret fra at gøre gældende, at ansættelsen hos den første skatteyder ikke opfylder betingelserne i LL § 12 B, EBL § 4, stk. 6, eller AFL § 45, hvorfor der ikke nu er materiel hjemmel til en ekstraordinær ansættelse af den anden skatteyder.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...betingelse, at den konsekvensudløsende ansættelsesændring er rettidig inden for fristerne i SFL §§ 26-27. Er denne ansættelse foretaget ekstraordinært f.eks. på grundlag af SFL § 27, stk. 1, nr. 5, om forsæt eller grov uagtsomhed, kan konsekvensændringen foretages som en ekstraordinær ansættelse, selvom der ikke her foreligger forsæt eller grov uagtsomhed.

Læs på Jurabibliotek



Undgåelse af international dobbeltbeskatning – SFL § 27, stk. 1, nr. 4

- Side 133 -

SFL § 27, stk. 1, nr. 4, supplerer SFL § 26, stk. 5, hvor sidstnævnte fastsætter en forlænget ordinær ansættelsesfrist for primære transfer pricing korrektioner af en dansk skattepligtig, SFL § 27, stk. 1, nr. 4, omfatter derimod

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 134 -

...dobbeltbeskatning eller international »dobbelt ikke-beskatning«. Bestemmelsen omfatter således ikke korresponderende ansættelser i forbindelse med nationale transfer pricing-korrektioner. Sådanne kan imidlertid foretages på grundlag af den udvidede ansættelsesfrist i SFL § 26, stk. 1, nr. 5 (6 års fristen) eller evt. på grundlag af SFL § 27, stk. 1, nr. 2.

Læs på Jurabibliotek



Skatterådets ændring af skatteankenævnskendelser – SFL § 27, stk. 1, nr. 6

- Side 139 -

Den ekstraordinære ansættelsesfrist i SFL § 27, stk. 1, nr. 6, er begrundet i, at en udøvelse af Skatterådets kompetence efter SFL § 2, stk. 3, forudsætter en forlænget frist på grund af, at sagsbehandlingen hos skatteankenævnene ofte vil medføre, at den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26 ikke kan iagttages.

Læs på Jurabibliotek



Praksisændring – SFL § 27, stk. 1, nr. 7

- Side 141 -

Herudover kan genoptagelse naturligvis foretages inden for den ordinære genoptagelsesfrist i SFL § 26, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Særlige omstændigheder – SFL § 27, stk. 1, nr. 8

- Side 145 -

...praksis tilsidesat af domstolene, må andre skatteyderes adgang til ekstraordinær genoptagelse af tilsvarende sager bedømmes efter SFL § 27, stk. 1, nr. 7, om praksisændring. Tilsvarende kan bestemmelsen tænkes anvendt ved en undskyldelig fejlskrift fra skatteyderen, ikke mindst hvis denne er af en karakter, som burde være bemærket af myndighederne.

Læs på Jurabibliotek



Ekstraordinær genoptagelse af balanceposter

- Side 146 -

...nærmere tidsmæssigt begrænset. Uanset dette foreskriver SFL § 27, stk. 5, at såfremt en ekstraordinær ansættelse omfattet af SFL § 27, stk. 1, nr. 1-8, vedrører en balancepost, kan opgørelsen primo indkomståret kun foretages eller ændres, hvis ansættelsen for det foregående indkomstår ændres tilsvarende vedrørende opgørelsen ultimo for dette indkomstår.

Læs på Jurabibliotek


Kompetenceforholdene ved genoptagelse af skatteansættelsen

...ansættelsesfrister, uanset om ansættelsen ikke tidligere er foretaget eller indebærer en genoptagelse af en tidligere foretaget ansættelse. Fristerne vil selvsagt navnlig være relevante ved genoptagelse, idet den primære skatteansættelse typisk gennemføres i det skatteår, som følger indkomståret. Ved en genoptagelse af en tidligere ansættelse følger det

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 147 -

...kommer frem, at den skattepligtige har foretaget yderligere aktieoverdragelser end påkendt af klagemyndigheden. 210 210. Se hertil Jan Pedersen i TfS 2011.601: Nova i skatteprocessen. Ligeledes kan Skattestyrelsen indenfor ansættelsesfristerne foretage fornyet ansættelse af samme indtægts- og udgiftsposter for andre indkomstår end omfattet af klagen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 148 -

...med genoptagelsen. I praksis vil en sådan genoptagelse aktualiseres i tilfælde, hvor klagemyndighedens ansættelse skal nedsættes, og bestemmelsen sikrer derfor, at åbenlyse nedsættelser kan foretages ved praksisændringer, konsekvensændringer, særlige omstændigheder, uden at en omstændelig genoptagelsesprocedure ved klagemyndigheden skal påbegyndes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...næppe at forhindre, at Skattestyrelsen – på den skattepligtiges foranledning – genoptager en ansættelse foretaget af et skatteankenævn, Skatterådet eller Landsskatteretten, såfremt denne ansættelse er truffet på grundlag af en senere underkendt praksis, men hvor genoptagelse i øvrigt kan foretages inden for den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stå ved magt. Dette gælder dog alene i det omfang, den omhandlede dom tager stilling til de pågældende indkomstforhold. Den omstændighed, at en skatteyder har opnået medhold i en sag vedrørende ejendomsavancebeskatning, kan naturligvis ikke medføre, at en genoptagelse af ansættelsen af skatteyderens erhvervsindkomst i samme indkomstår er udelukket.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 149 -

...genoptagelsesadgang stå til rådighed for den skatteyder, som ganske vist har påbegyndt en proces med skattemyndighederne, men har afsluttet denne ved en by- eller landsretsdom, der følger den praksis, som Højesteret senere underkender i en anden skatteyders sag. Som retsgrundlag for en sådan genoptagelse kan måske henvises til en analog anvendelse af SFL §§ 26-27.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...det indskydende selskab ophører. Derimod er der ikke hjemmel til, at en skatteyder, som har succederet i overdragerens skattemæssige stilling i ét eller flere aktiver – f.eks. efter omstruktureringsreglerne, reglerne om generationsskifte i KSL §§ 33 C og 33 D – kan opnå genoptagelse af overdragerens skatteansættelser vedrørende det overdragne aktiv.

Læs på Jurabibliotek


Genoptagelse af andre skatteforvaltningsafgørelser

...bristede forudsætninger etc. må derfor afgøres på grundlag af almindelige forvaltningsretlige principper. 211 211. Jf. Niels Fenger (red.): Forvaltningsret, 2018, p. 1065 ff., Karsten Revsbech: Forvaltningsret - Almindelige emner, 6. udg., p. 517 ff. og Mette Hastrup Andersen: Skatteretlig genoptagelse – i forvaltningsretlig belysning, 2004, p. 73 ff.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 150 -

...senere blev fremført som begrundelse for tilbagekaldelsen. En fornyet ansættelse af indkomsten i det kalenderår, hvor omstruktureringen blev foretaget, kan herefter ske inden for rammerne af SFL §§ 26-27, herunder SFL § 27, stk. 1, nr. 2, om ændring af det offentlige grundlag for den oprindelige ansættelse, bestående i den tilbagekaldte tilladelse.

Læs på Jurabibliotek



Formueretlig forældelse – Forældelsesloven af 2007

- Side 151 -

...realiteten supplerer adgangen til at foretage ansættelser efter SFL §§ 26-27. Sammenhængen kan beskrives således, at når blot forældelse er indtrådt enten efter SFL §§ 26-27 eller Forældelsesloven af 2007, kan en ansættelse eller en ændring heri ikke foretages. Med vedtagelse af Forældelsesloven af 2007 og SFL §§ 34 a-b er de to regelsæt tilpasset hinanden.

Læs på Jurabibliotek



5-årig forældelsesfrist ved forlænget ordinær ansættelsesfrist, SFL § 34 a, stk. 3

- Side 152 -

Efter SFL § 26, stk. 5, gælder en forlænget ordinær ansættelsesfrist for ansættelser for krav afledt af kontrollerede tranaktioner mellem koncernforbundne

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 153 -

...Pedersen m.fl. Skatteretten 2, 8. udg., 2019, p. 655 f., p. 668 f. og p. 680 f. Såfremt holdingkravet ikke efterfølgende opfyldes, skal den skattefrie omstrukturering genoptages og undergives beskatning som en skattepligtig omstrukturering. Som det angives ovenfor p. 117, vil en sådan fornyet ansættelse kræve en forlænget ordinær ansættelsesfrist.

Læs på Jurabibliotek


10-årig forældelsesfrist ved ekstraordinære ansættelser, SFL § 34 a, stk. 4

...ansættelse indeholder en nærmere opregning af de omstændigheder, som kan medføre, at den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26 kan fraviges. Det er kendetegnende for de ekstraordinære ansættelser, at der her foreligger særlige omstændigheder, som har begrundet, at ansættelsen eller eventuelt en fornyet ansættelse ikke har kunnet foretages rettidigt.

Læs på Jurabibliotek



Forældelse af skattekrav i skattestraffesager

- Side 155 -

...at ansættelsen ikke opfyldte 6 måneders fristen i SFL § 27, stk. 2. Dommen er kommenteret af Jan Pedersen i SR-Skat 2018.185. Dommen indebærer en fravigelse af det almindelige princip om, at et ændring af skattekravet alene kan foretages, såfremt ændringen både kan foretages i forhold til ansættelsesfristerne og i forhold til forældelsesfristerne.

Læs på Jurabibliotek



Suspension af forældelsesfristen

- Side 158 -

skatteprocessuelle ansættelsesfrister i SFL § 26 og § 27 ikke fraviges ved LL § 32 F. Bestemmelsen har således næppe selvstændig betydning. 226 226. Bestemmelsen er ved L 1993.428 overført fra dagældende Lov om særlig indkomst § 14, stk. 3, uden at den øjensynligt er tilstrækkeligt koordineret med SFL §§ 26-27.

Læs på Jurabibliotek


Afbrydelse af forældelsesfristen

...kendelse til Skatteankestyrelsen, påbegyndes en ny supplerende forældelsesfrist på 1 år efter Forældelseslovens § 21, stk. 2. Indbringes landsskatteretskendelsen for domstolene, påbegyndes en ny 1 års frist fra sagens endelige afgørelse, dvs. ved upåanket dom. Herved sikres, at forældelse ikke indtræder under en igangværende klage- og domstolsprøvelse.

Læs på Jurabibliotek



Kravene til omgørelse – SFL § 29

- Side 167 -

...omhandlede indkomstår, sker genoptagelsen på grundlag af SFL § 26. I andre tilfælde sker genoptagelsen efter SFL § 27, stk. 1, nr. 1, således, at den omstændighed, at de materielle betingelser for omgørelse og anerkendelse af skatteforbehold i SFL § 28 og § 29 er opfyldt, i sig selv indebærer, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt.

Læs på Jurabibliotek



Omvalg – SFL § 30

- Side 171 -

...hvilede på forkerte oplysninger, hvorfor selskabet havde krav på genoptagelse med henblik på berigtigelse af fejlen. Dette blev begrundet med, at det utvivlsomt havde været selskabets hensigt, at der skulle ske beskatning efter Tonnageskatteloven, og at det udelukkende var en fejl fra revisors side, at indkomsten blev opgjort efter selskabsskatteloven.

Læs på Jurabibliotek