Bøger, som nævner Skatteforvaltningsloven § 27

Bemærk, at § 27 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 27, om det har en betydning.

Skatteforvaltningen – Skattestyrelsen

- Side 78 -

På baggrund af oplysninger om borgernes indkomstforhold opgør Skattestyrelsen en skattepligtig indkomst, og der beregnes en indkomstskat. Skatteansættelsen udmøntes derefter i en årsopgørelse for borgerne. Årsopgørelsen kan ændres inden for rammerne af genoptagelsesreglerne i SFL §§ 26 og 27. Se under 3.2.1 og 3.2.2.

Læs på Jurabibliotek



Skatterådet

- Side 80 -

Skatterådets revisionskompetence er styret af ansættelsesfristerne i SFL § 27, stk. 1, nr. 6, jf. stk. 4, omtalt nedenfor under 3.2. Skatterådet kan ikke træffe afgørelse i en sag, i det omfang Landsskatteretten har taget stilling til sagen, jf. SFL § 14, stk. 1, nr. 4.

Læs på Jurabibliotek



Ordinær ansættelse

- Side 88 -

En skatteansættelse er imidlertid ikke nødvendigvis endelig, blot fordi der er udsendt en årsopgørelse. Inden for de gældende ansættelsesfrister kan Skatteforvaltningen såvel som skatteyderen selv anmode om ordinær eller ekstraordinær genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27, henholdsvis. Se Den juridiske vejledning 2023 A.A.8 om fristregler.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 89 -

For det andet gælder der for skatteydere med »enkle økonomiske forhold« en forkortet ansættelsesfrist. Den forkortede ansættelsesfrist gælder alene for myndighedernes adgang til at foretage ændringer af skatteansættelsen. Skatteydernes muligheder begrænses derimod kun af de almindelige regler for genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 90 -

Endelig gælder for det tredje, at de begrænsninger, der følger af ansættelsesfristerne i SFL § 26, helt generelt kan fraviges efter reglerne i SFL § 27 om ekstraordinær ansættelse, jf. under 3.3.2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 91 -

...følger endvidere af SKL § 2, stk. 4, at der ligeledes skal oplyses om kildeartsbegrænsede underskud og tab (f.eks. tab efter ejendomsavancebeskatningsloven). Oplyser den skattepligtige ikke om tabet i det indkomstår, hvor det er opstået, fortabes retten til at fremføre dette, jf. SKL § 2, stk. 4, medmindre der kan ske genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27.

Læs på Jurabibliotek


Ekstraordinær ansættelse

...hvorefter skatteansættelsen enten på skattemyndighedernes eller på den skattepligtiges initiativ kan foretages eller ændres efter udløbet af de ordinære frister i SFL § 26 (såkaldt fristgennembrud). Der er ikke i SFL § 27 nogen grænse for, hvilke indkomstår der kan genoptages. Virkningen heraf er dog begrænset af forældelsesreglerne. Se under 3.3.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Udgangspunktet er, at de ordinære ansættelsesfrister gennembrydes i tilfælde, hvor enten den skattepligtige eller skattemyndighederne ikke kan bebrejdes, at skatteansættelsen først foretages på det sene tidspunkt, jf. dog SFL § 27, stk. 1, nr. 5, nedenfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ifølge SFL § 27, stk. 1, nr. 1, gennembrydes den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26, hvis der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for skatteansættelsen. Bestemmelsen kan f.eks. anvendes ved tilbagebetaling af studiestøtte eller dagpenge eller ved tilladelse til omgørelse efter SFL § 29.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ægtefælle eller en ændring vedrørende et sambeskattet selskab, er der tilsvarende mulighed for ekstraordinær genoptagelse. Bestemmelsen finder f.eks. anvendelse, hvis skattemyndighederne forhøjer en skatteansættelse med den virkning, at en skatteansættelse for et indkomstår, der ellers er forældet, skal nedsættes. Som eksempel kan nævnes den situation, at

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 92 -

...genvundne afskrivninger eller fastsættelse af et afskrivningsgrundlag i særlige tilfælde kan ændre en aftalt overdragelsessum for et aktiv. I de tilfælde, hvor der foretages en sådan korrektion af overdragelsessummen for et aktiv, kan myndighederne gennemføre konsekvensændringerne af skatteansættelserne for de øvrige parter i overdragelsesaftalen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...har betydning for den danske beskatning. Det er dog en betingelse for genoptagelse, at den danske skattemyndighed anerkender den udenlandske myndigheds afgørelse. Bestemmelsen sikrer, at der er mulighed for at foretage fornødne transfer pricing-korrektioner, når den ene part i den kontrollerede transaktion er udenlandsk, jf. LL § 2. Se kap. 37, 11.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...SFL § 27, stk. 1, nr. 5. Denne bestemmelse gør det muligt for Skattestyrelsen at genoptage skatteansættelsen, hvis den skattepligtige eller dennes repræsentant med forsæt eller ved grov uagtsomhed har bevirket, at skatteansættelsen er foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Bestemmelsen kan alene anvendes på myndighedernes initiativ.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stk. 3, og under 2.3. I den forbindelse er det muligt at foretage ændringer af skatteansættelsen for den pågældende uden om de ordinære ansættelsesfrister i SFL § 26, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 6. Det er dog en betingelse, at den skattepligtige senest 3 måneder efter skatteankenævnets afgørelse er underrettet om, at afgørelsen er udtaget til ændring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, såfremt hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en afgørelse fra Skatteankestyrelsen, et skatteankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. Efter SFL § 27, stk. 1, nr. 7, kan genoptagelse ske fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 93 -

...kunne kun ske genoptagelse for indkomstårene 2010 og følgende indkomstår. Højesteret udtalte i dommen, at afgørelsen af, om der ved en dom fra EU-Domstolen er sket endelig underkendelse af dansk praksis, afhænger af, om den danske praksis reelt svarer til den praksis, som er underkendt ved dommen. Højesteret fandt, at dette konkret ikke var tilfældet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...driftssted, ikke kunne anses for en underkendelse af de tilsvarende regler om genbeskatning af underskud i et udenlandsk datterselskab, jf. dagældende LL § 33 E. Dansk praksis om LL § 33 E var dermed ikke underkendt ved sag C-48/13, Nordea Bank Danmark, og skatteyderen havde derfor ikke ret til ekstraordinær genoptagelse, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 7.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...selv, der har bevisbyrden for, at betingelserne er opfyldt. Det kan f.eks. være, hvis den skatteansættende myndighed har begået fejl, som har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Reglen kan derimod normalt ikke bruges til at få genoptagelse for glemte fradrag.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fristregel«). Ved ekstraordinær genoptagelse skal skattemyndighedernes varsel eller den skattepligtiges genoptagelsesanmodning fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige eller myndigheden er blevet bekendt med det forhold, der begrunder den ekstraordinære skatteansættelse. Overholdes fristen ikke, kan der ikke ske ekstraordinær genoptagelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 94 -

...fra det tidspunkt, hvor SKAT var kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå et grundlag for en ekstraordinær ansættelse efter SFL § 27, stk. 1, nr. 5, dvs. fra det tidspunkt, hvor der var klarhed over, at skatteansættelsen var ukorrekt, og at årsagen til dette var skatteyderens forsætlige eller groft uagtsomme handlinger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Skatteforvaltningslovens § 27 omfatter ikke gaveafgiftsområdet, for hvilket der gælder særlige frister i boafgiftsloven.

Læs på Jurabibliotek


Forældelse

Sker der ekstraordinær genoptagelse efter SFL § 27, gælder der en 10-årig forældelsesfrist, jf. SFL § 34 a, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek