Bemærk, at § 27 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 27, om det har en betydning.
- Side 58 -
...Landsskatteretten tidligere har truffet afgørelse om forholdet, forudsat den skattepligtige ikke udtaler sig imod ansættelsen, jf skatteforvaltningslovens § 27, stk. 3. Bestemmelsen i § 14, nr. 2, er selvsagt ikke til hinder for, at skatteansættelsen ændres med hjemmel i § 26 (eller § 27) for så vidt angår andre forhold end det, der er påklaget til højere instans.
- Side 71 -
...henvises til det ovenfor i teksten anførte om den tilsvarende problemstilling vedrørende agterskrivelser med omtale af bl.a. SKM 2005.77 H og SKM 2004.470 H.135135. Som udgangspunkt er det skatteforvaltningen, der har bevisbyrden for, at afsendelse er sket rettidigt. Bevisbyrden kan dog vende på grund af særlige omstændigheder, jf. hertil SKM 2016.574 Ø.
(...)
- Side 72 -
...ikke annulleres, vil fristen for foretagelsen af ansættelsen løbe fra tidspunktet for agterskrivelse nr. 1. Den nævnte praksis har den konsekvens, at en ansættelse normalt vil være ugyldig, hvis fristen skal regnes fra tidspunktet for agterskrivelse nr. 1, og afgørelsen ikke er truffet inden 3 måneder herefter.137137. Jf. således SKM 2013.675 LSR.
- Side 77 -
...overholdes, når bekendtgørelsens § 3 anvendes. I den konkrete sag fik forholdet dog ikke nogen betydning, da såvel 6-måneders fristen i § 27, stk. 2, 1. pkt., som 3-månedersfristen i § 27, stk. 2, 2. pkt., ansås for overholdt. I SKM 2017.467 Ø fandt landsretten, at en indgået bodelingsoverenskomst, som var årsag til SKAT’s forhøjelse, indebar en ændring af
- Side 83 -
...3, ikke i spil. Det kan fx være tilfældet, hvis der har verseret retssag om størrelsen af afståelsessummen, og udfaldet af retssagen medfører, at køberens anskaffelsessum og dermed afskrivningsgrundlag skal ændres. Ændringen af køberens anskaffelsessum og afskrivningsgrundlaget i købsåret kan i denne situation ske med hjemmel i § 27, stk. 1, nr. 1.
- Side 84 -
...2013.425 SKAT. Pr. 1. januar 2019 flyttes reglerne til skattekontrollovens § 2, stk. 4. Reglen suppleres nu af lovens § 1, stk. 1, 4. pkt., der fastslår, at konsekvensen af ikke at selvangive det kildeartsbegrænsede tab er, at tabet fortabes til fremførsel, medmindre der kan ske genoptagelse af ansættelsen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.