Bemærk, at § 27 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 27, om det har en betydning.
- Side 42 -
...vedrører ansættelse af indkomstskat og ejendomsværdiskat, medens fristerne for genoptagelse af øvrige skatteforvaltningsretlige afgørelser følger af almindelige forvaltningsretlige regler om genoptagelse, jf. nedenfor p. 101. Endelig foreskriver SFL § 20, at ændringer i »ansættelse af indkomst« skal varsles ved »agterskrivelse«, jf. nedenfor p. 76.
- Side 45 -
...skatteforvaltningsretlig »forældelse« indtræder efter nærmere angivne frister, således at ordinær genoptagelse må påbegyndes inden 1. maj i det 4. indkomstår efter det pågældende indkomstår, jf. SFL § 26, medmindre særlige ekstraordinære genoptagelsesgrunde foreligger, jf. SFL § 22. Nedenfor p. 101 ff. gives en udførlig beskrivelse af genoptagelsesreglerne.
(...)
...Skatteankestyrelsen. Overordnede afgørelser har materiel retskraft, således at en ansættelse som udgangspunkt ikke kan genoptages af Skattestyrelsen i det omfang, den er behandlet af det overordnede organ. En evt. genoptagelse må derfor foretages af det overordnede organ, medmindre skatteyderen tillader genoptagelse hos Skattestyrelsen, jf. SFL § 27, stk. 3.
(...)
- Side 46 -
...mangler, kan Skattestyrelsen ikke under klagesagens gang foretage en fornyet og forskriftsmæssig ansættelse. I stedet må Skattestyrelsen afvente klageorganets afgørelse og herefter i givet fald genoptage ansættelsen, når og hvis klageorganet ophæver den påklagede ansættelse pga. ugyldighed. Ofte vil ansættelsesfristerne i SFL §§ 26-27 ikke tillade dette.
- Side 52 -
Tilsvarende kan der ikke gives svar på formelle og skatteprocessuelle spørgsmål. Der kan således ikke gives bindende svar på, om ansættelsesfristerne i SFL §§ 26-27 er udløbet, om skattemyndighederne har fornøden hjemmel til en kontrolforanstaltning efter reglerne i SKL afsnit II etc.