Bøger, som nævner Skatteforvaltningsloven § 48

Bemærk, at § 48 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 48, om det har en betydning.

Grundlaget for skattesagen ved domstolene

- Side 788 -

Det følger af skatteforvaltningslovens § 48, stk. 1, at en afgørelse truffet af en skattemyndighed først kan indbringes for domstolene, når afgørelsen er blevet prøvet eller afvist af klageinstansen på området.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Skattestyrelsens afgørelse kan indbringes for domstolene uden at afvente en kendelse fra Landsskatteretten, hvis Landsskatteretten ikke har truffet afgørelse, senest 6 måneder efter at Skattestyrelsens afgørelse blev påklaget til Skatteankestyrelsen. Det vil næsten altid være tilfældet, at Landsskatteretten ikke har truffet afgørelse inden for 6 måneder.

Læs på Jurabibliotek



Klage til Skatteombudsmanden

- Side 798 -

...fremgår, at en endelig, administrativ afgørelse, hvorover der inden udløbet af fristen i stk. 3, 1. pkt., er indgivet klage til Folketingets Ombudsmand, ikke kan indbringes for domstolene, senere end 1 måned efter at Folketingets Ombudsmand har afsluttet sin behandling af sagen. Fristen kan dog aldrig være kortere end fristen efter stk. 3, 1. pkt.

Læs på Jurabibliotek



Søgsmålsfrist

- Side 799 -

En endelig administrativ afgørelse om skatter og afgifter skal indbringes for domstolene, senest 3 måneder efter at kendelsen er afsagt, jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3. Er en kendelse således afsagt (dateret) den 1. september 2018, skal stævning være indleveret senest den 1. december 2018.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3, giver efter sin formulering ikke mulighed for at bortse fra en overskridelse af fristen – uanset årsag – og det er domstolene, der træffer afgørelse om frister for sagsanlæg.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I praksis sker det derfor ikke sjældent, at Landsskatterettens kendelse indbringes – rettidigt – for domstolene på grundlag af en summarisk stævning, hvori det udtrykkeligt angives, at stævningen er udformet summarisk med det formål at afbryde søgsmålsfristen i skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 800 -

...skatteforvaltningslovens § 48, stk. 4, den ovenfor i afsnit 5.3 omtalte situation, hvor skatteyderen efter, at der er truffet endelig administrativ afgørelse, har klaget over sagen (sagsbehandlingen) til Folketingets Ombudsmand. I det tilfælde gælder det, at kendelsen skal indbringes, senest 1 måned efter at Ombudsmanden har afsluttet sin behandling af sagen.

Læs på Jurabibliotek



Mulighed for som skatteyder at inddrage nye spørgsmål

- Side 801 -

...det må anses for undskyldeligt, at spørgsmålet ikke har været inddraget tidligere, eller der er grund til at antage, at nægtelse af at inddrage spørgsmålet vil føre til et uforholdsmæssigt retstab for skatteyderen. (Skatteministeriets adgang til at inddrage nye spørgsmål eller nedlæggelse af skærpede påstande omtales nærmere nedenfor). Afsnit 6.7.

Læs på Jurabibliotek



Skatteministeriets sagsanlæg

- Side 805 -

Skatteforvaltningslovens § 48 (som omtalt ovenfor) gælder ikke for Skatteministeriet, men kun for skatteyderne. Det følger derimod af skatteforvaltningslovens § 49, at skatteministeriet også kan indbringe (endelige administrative afgørelser) afsagt af et skatteankenævn, Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten for domstolene inden for en frist på 3 måneder.

Læs på Jurabibliotek


Skærpede påstande og nye spørgsmål

Skatteforvaltningslovens § 48 – og den ovenfor omtalte begrænsning i skatteyderens mulighed for at inddrage nye spørgsmål – gælder alene for skatteyderen.

Læs på Jurabibliotek