Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.
- Side 213 -
...afgør klager vedr. registreringsafgift mv. for motorkøretøjer, jf. SFL § 7. Foruden skatteankenævnene er etableret vurderingsankenævn, der behandler klager over den offentlige ejendomsvurdering efter Ejendomsvurderingsloven, jf. SFL § 6, og motorankenævn, der behandler klager om registreringsafgift af motorkøretøjer efter Registreringsafgiftsloven.
- Side 216 -
...Landsskatteretten, jf. SFL § 11, stk. 1, nr. 1. Denne kompetenceafgrænsning har sin historiske skattepolitiske begrundelse i, at skatteankenævnene som lægmandsmyndigheder navnlig har deres berettigelse i behandlingen af »mere simple klagesager«, hvor borgeren uden nødvendigvis at antage professionel bistand kan fremføre sin sag for en lokal myndighed.
(...)
...af klager fra fysiske personer og dødsboer til afgørelse af Landsskatteretten. De omfattede sager kendetegnes ved at omfatte sager med tvivlsomme retlige spørgsmål, sager af betydelig konkret eller generel økonomisk betydning, sager der involverer EU-retlige spørgsmål af væsentlig rækkevidde, eller sager der i øvrigt har større økonomisk rækkevidde.
(...)
Skatteankenævnets kompetencer er forbeholdt fysiske personer og dødsboer. Herudover skal afgørelsen være omfattet af opregningen i SFL § 5, stk. 1, nr. 1-12, der nærmere bestemmer, hvilke klagesager skatteankenævnene er kompetente til at påkende.
- Side 217 -
SFL § 5, stk. 1, nr. 1, omfatter Skattestyrelsens forskudsansættelser efter KSL § 55 B.
...aktieindkomst og CFC-indkomst, jf. PSL § 2. Endvidere er skatteankenævnet kompetent vedrørende opgørelse og beregning af kommunalskatter og kirkeskat efter Lov om kommunal indkomstskat samt 8 % arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag). Tilsvarende er skatteankenævnene kompetente til at behandle klager over opgørelse og beregning af dødsboskat efter Dødsboskatteloven.
(...)
- Side 218 -
...omfattes. I begge situationer påhviler skattepligten ikke en fysisk person, men derimod boet henholdsvis pensionsinstituttet.332332. Forarbejderne til Skatteforvaltningsloven, LF nr. 110 FT 2004-05, 2. saml., Almindelige bemærkninger afsnit 5.14., angiver dog, at opgørelser vedrørende pensionsafkastbeskatning omfattes af begrebet skatteansættelse.
- Side 219 -
...stk. 3. En prøvelse af en sådan afvisning kan derfor alene foretages af domstolene på grundlag af den principielle regel om domstolsprøvelse i SFL § 48. Ej heller er skatteankenævnene kompetente, jf. SFL § 35 b, stk. 1, 2. pkt., hvis det bindende svar er afgivet af Skatterådet efter SFL § 21, stk. 4. I så fald må klagen afgøres af Landsskatteretten.
- Side 220 -
...opgørelse af tabets størrelse, selvom dette – i mangel af modstående fortjeneste af samme kildeart – ikke påvirker skatteansættelsen. SKL § 2, stk. 4, foreskriver derfor, at sådanne tab og underskud skal selvangives i tabsåret. Skattestyrelsens selvstændige fastsættelse af tabet kan påklages særskilt til skatteankenævnene efter SFL § 5, stk. 1, nr. 4.
...Ejendomsværdiskatten, som indgår i årsopgørelsen, opgøres som en nærmere angiven beregning af den offentlige ejendomsvurdering. Skatteankenævnenes kompetence er begrænset til selve opgørelsen og beregningen efter Ejendomsværdiskatteloven. Klage vedrørende den underliggende offentlige ejendomsvurdering må indbringes for vurderingsankenævnene, jf. SFL kap. 4.
SFL § 5, stk. 1, nr. 6-7, hjemler kompetence vedrørende fastsættelse af passivposter efter BAL § 13 a og KSL § 33 D i forbindelse med succession ved generationsskifter ved død eller i levende live. Ved succession udløses ingen
- Side 221 -
SFL § 5, stk. 1, nr. 8-9, hjemler kompetence til skatteankenævnene i forbindelse med diverse afgørelser i forbindelse med en fysisk person eller et dødsbos regnskabsførelse og selvangivelse i fremmed valuta.
SFL § 5, stk. 1, nr. 10, hjemler kompetence til skatteankenævnene i forbindelse med afgørelse efter Lov om skattenedslag for seniorer § 13. Der er herefter klageadgang over afgørelser, hvori der tages stilling til, om en skatteyder opfylder kravene til skattenedslag.
...virksomhedens regnskaber. Den skønsmæssige ansættelse kan foretages såvel ved ansættelse ved forhøjelse af det angivne momstilsvar som ved udbetaling af »negativ moms« (dvs. at virksomhedens udgående købsmoms overstiger den indgående salgsmoms, således at virksomheden har krav på refusion af den for meget betalte købsmoms, jf. Momsloven § 56, stk. 1).
(...)
- Side 222 -
givelse, der ikke kan korrigeres ved efterfølgende regnskabskontrol, hjemler SKL § 74, stk. 1, en skønsmæssig ansættelse ved såkaldt takseret indkomst. Den skønsmæssige indkomstansættelse foretages på samme grundlag som den skønsmæssige momsansættelse, og en påklage af begge ansættelser kan efter SFL § 5, stk. 1, nr. 12, behandles af skatteankenævnet.