- Side 361 -
...afskrivninger mv., vil kontrolbeføjelserne stå til rådighed uanset, at det senere statueres, at der ikke foreligger selvstændig erhvervsmæssig virksomhed, men i stedet hobbyvirksomhed. Har kontrollen til formål at afdække om der foreligger drift af ikke-registreret virksomhed, vil kontrolbeføjelserne kunne anvendes typisk i forbindelse med en undersøgelse
(...)
- Side 362 -
...mv. ikke er underlagt en begrundelsespligt, dels at den skattepligtige ikke kan påklage henvendelsen fra skattemyndighederne. Som det nærmere fremgår af SKL § 72, stk. 2, medfører skatteyderens indsigelse, at der efterfølgende må ske et formelt pålæg om den ønskede kontrolforanstaltning, der udgør en forvaltningsretlig afgørelse. Denne skal begrundes
- Side 363 -
...ændringerne, hvad disse indeholder og hvornår, rutiner og interne kontroller samt eventuelle systembeskrivelser. Udleveringspligten omfatter eksisterende regnskabsmateriale for afsluttede indkomstår inden for den 10-årige forældelsesfrist. SKL § 53 vil således ikke kunne anvendes over for nystartede virksomheder. Udleveringspligten vedrører alene kon-
(...)
- Side 364 -
...afgiftsangivelse etc. må foretages på grundlag af kontrolbestemmelserne i denne lovgivning. Kildeskatteloven og moms- og afgiftslovgivningen indeholder typisk tilsvarende regler, således at det af SKL § 53 omfattede regnskabsmateriale og dokumenter mv. også vil kunne kræves udleveret ved en kildeskatte-, moms- og afgiftskontrol, jf. KSL § 86 og Momsloven § 74.
(...)
- Side 365 -
...bemærkninger er det skattemyndighederne, der i sidste instans afgør, om et dokument helt eller delvis er udleveringspligtigt, men en anmodning om udlevering skal være konkretiseret, og skattemyndighederne må forinden have gjort sig klart, hvad formålet med det ønskede materiale er og dets forventede betydning for skattekontrollen. Dette fremgår af overord-
(...)
- Side 366 -
...er sket på markedsmæssige vilkår, jf. LL § 2, suppleres SKL § 53 af den specifikke oplysnings- og dokumentationspligt i SKL §§ 38-39. SKL § 53 har derfor selvstændig betydning for mindre koncerner, der ikke opfylder kravene om mindst 250 koncernansatte og en årlig samlet balance på mindst 125 mio. kr. eller en årlig omsætning på mindst 250 mio. kr.
(...)
...sag er så, at de danske skattemyndigheder kan yde bistand til udenlandske myndigheder til brug for skattekontrol i udlandet (jf. ovenfor p. 351). Såfremt der består international sambeskatning med udenlandske datterselskaber og faste driftssteder, vil de udenlandske foretagender være forpligtet til dokumentudlevering på linje med danske virksomheder.
SKL § 53 skelner ikke mellem i hvilken form og på hvilket medie, de omhandlede oplysninger er lagret. Det er således uden betydning, om disse foreligger i papirform, elektronisk eller digitalt som e-mails, filer, på USB, i iClouds etc. I alle tilfælde er det den udleveringspligtige, som må fremskaffe de omfattede oplysninger.
(...)
- Side 367 -
...udleveringspligten. Efter Bogføringslovens § 3 kan regnskab og bogføring mv. foretages på dansk eller engelsk, og myndighederne kan kræve oversættelse udført af den udleveringspligtige, såfremt regnskabsmateriale med bilag er affattet i andre sprog. Denne oversættelsespligt kan næppe udvides til at omfatte andre dokumenter, der ikke er omfattet af Bogføringsloven.
...Dette gælder, selvom den pågældende tredjemand har tilbageholdsret i materialet til sikkerhed for et honorarkrav. I praksis vil der ofte være tale om, at en revisor er i besiddelse af regnskabsmateriale mv. til brug for udarbejdelse af regnskab, oplysningsskema mv. Det omhandlede materiale kan også foreligge hos en anden rådgiver f.eks. en advokat.
(...)
...klienten, har ikke særskilt betydning for udleveringspligten efter SKL § 53. Højesteret har i UfR 1981.106 H statueret, at tavshedspligten må vige for oplysningspligten efter nugældende SKL § 53 i forbindelse med en skattekontrol af advokatens egen skatteansættelse, hvorfor advokaten blev pålagt at udlevere regnskabsmateriale, fakturaer mv. vedr. klienter.
- Side 369 -
...til elektroniske oplysninger kan alene opnås ved den skattepligtiges eget udstyr, og skattemyndighederne har således ikke uden den skattepligtiges tilladelse adgang til disse ved myndighedernes eget udstyr. Der er således ikke mulighed for uden tilladelse fra den skattepligtige, at skattemyndighederne »kobler sig op« på den skattepligtiges IT-udstyr.
(...)
...vidt muligt foretages, medmindre formålet herved forspildes. Uanmeldte kontrolbesøg kan således alene foretages, såfremt der er en særlig kontrolmæssig begrundelse herfor. I almindelighed bør udgående kontrol derfor foretages efter forudgående aftale med den skattepligtige, herunder i henseende til kontrollens genstand, formål og planlagte tidspunkt.
(...)
- Side 370 -
...virksomheden. Udpegning af relevante dokumenter kan også ske efter virksomhedens anvisning. Virksomheden skal modtage en elektronisk kopi af det kopierede og en elektronisk dokumentliste, inden kontrollen afsluttes. Virksomheden eller dennes repræsentanter har under hele forløbet mulighed for at kommentere og drøfte relevansen af de udvalgte dokumenter.