Bøger, som nævner Skattekontrolloven § 54

Kontrolbeføjelser over for erhvervsdrivende

- Side 361 -

...afskrivninger mv., vil kontrolbeføjelserne stå til rådighed uanset, at det senere statueres, at der ikke foreligger selvstændig erhvervsmæssig virksomhed, men i stedet hobbyvirksomhed. Har kontrollen til formål at afdække om der foreligger drift af ikke-registreret virksomhed, vil kontrolbeføjelserne kunne anvendes typisk i forbindelse med en undersøgelse

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 362 -

...mv. ikke er underlagt en begrundelsespligt, dels at den skattepligtige ikke kan påklage henvendelsen fra skattemyndighederne. Som det nærmere fremgår af SKL § 72, stk. 2, medfører skatteyderens indsigelse, at der efterfølgende må ske et formelt pålæg om den ønskede kontrolforanstaltning, der udgør en forvaltningsretlig afgørelse. Denne skal begrundes

Læs på Jurabibliotek



Fysisk skattekontrol hos erhvervsdrivende

- Side 367 -

SKL § 54 hjemler skattemyndighederne adgang til foretagelse af udgående fysisk kontrol hos erhvervsdrivende i erhvervsmæssige lokaliteter, på arbejdssteder uden for den erhvervsdrivendes lokaler og i køretøjer, der anvendes

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 368 -

...overensstemmelse med Retsplejelovens regler, jf. RSL § 9, stk. 1. Som der nærmere er redegjort for nedenfor p. 399 f., giver RSL § 9, stk. 2, dog mulighed for anvendelse af kontrolbestemmelserne, selvom der er grundlag for en mistanke for strafbart forhold, når blot beføjelserne udøves med henblik på en sagsoplysning til brug for foretagelse af skatteansættelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 369 -

...til elektroniske oplysninger kan alene opnås ved den skattepligtiges eget udstyr, og skattemyndighederne har således ikke uden den skattepligtiges tilladelse adgang til disse ved myndighedernes eget udstyr. Der er således ikke mulighed for uden tilladelse fra den skattepligtige, at skattemyndighederne »kobler sig op« på den skattepligtiges IT-udstyr.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vidt muligt foretages, medmindre formålet herved forspildes. Uanmeldte kontrolbesøg kan således alene foretages, såfremt der er en særlig kontrolmæssig begrundelse herfor. I almindelighed bør udgående kontrol derfor foretages efter forudgående aftale med den skattepligtige, herunder i henseende til kontrollens genstand, formål og planlagte tidspunkt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Dette vil navnlig have betydning ved kontrol af håndværksvirksomheder, rengøringsvirksomheder mv. Den omstændighed, at arbejdsstedet er beliggende på tredjemands private ejendom, er – næppe – i sig selv tilstrækkeligt til at forhindre kontrollen, selvom den udenforstående ejer ikke har givet tilladelse. Er arbejdsstedet en tredjemands private bolig,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 370 -

...ikke skattemyndighederne i at tage kopier herunder på USB-stik og lign. og foretage elektronisk videresendelse af relevant materiale. Skattemyndighederne er også beføjet til at dokumentere deres kontrolresultater ved fotos og lign., når dette kan ske uden antastelse af anden lovgivning, herunder Databeskyttelsesloven og regler om privatlivets fred mv.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...virksomheden. Udpegning af relevante dokumenter kan også ske efter virksomhedens anvisning. Virksomheden skal modtage en elektronisk kopi af det kopierede og en elektronisk dokumentliste, inden kontrollen afsluttes. Virksomheden eller dennes repræsentanter har under hele forløbet mulighed for at kommentere og drøfte relevansen af de udvalgte dokumenter.

Læs på Jurabibliotek



Formueoplysninger

- Side 371 -

...såkaldte »Al Capone model«, hvor det søges undersøgt om formodede bandemedlemmer og kriminelles formue, privatforbrug mv. er overensstemmende med oplyste og indberettede indkomster. Selvom konkrete strafbare forhold ikke kan påvises, kan de indhentede oplysninger anvendes til en skønsmæssig indkomstansættelse ved taksering (jf. ovenfor p. 327 f.).

Læs på Jurabibliotek