Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.
- Side 360 -
...til at sikre sig, at enhver sag er tilstrækkeligt oplyst. Det følger navnlig af »skånsomhedsprincippet«, at den skattepligtige som udgangspunkt må anmodes om afgivelse af oplysninger på frivillig basis forinden tvangsmæssige kontrolbeføjelser, herunder fra tredjemand, iværksættes efter reglerne i SKL §§ 57-65 om kontrolbeføjelser over for tredjemand.
- Side 362 -
...således også udøves over for revisorer, advokater, læger mv., dog således at beføjelserne alene kan udøves ved kontrol af den pågældendes egen skatteansættelse. Udøvelse af kontrolbeføjelser i forbindelse med kontrol af andre skattepligtige, herunder klienter og kunder mv., kan derimod alene udøves efter reglerne i SKL §§ 57-67 (jf. nedenfor p. 381 f.).
- Side 363 -
...ændringerne, hvad disse indeholder og hvornår, rutiner og interne kontroller samt eventuelle systembeskrivelser. Udleveringspligten omfatter eksisterende regnskabsmateriale for afsluttede indkomstår inden for den 10-årige forældelsesfrist. SKL § 53 vil således ikke kunne anvendes over for nystartede virksomheder. Udleveringspligten vedrører alene kon-
(...)
- Side 364 -
...for en skatteansættelse. Det er således oplysninger af denne karakter, der kan kræves udleveret.510510. Se også Skatteretsrådets notat af 30. september 2005, hvor der blev stillet spørgsmål ved skattemyndighedernes tidligere administration af tilsvarende bestemmelse i dagældende SKL § 6, stk. 1. Udleveringspligten retter sig derfor mod autentiske do-
- Side 368 -
...overensstemmelse med Retsplejelovens regler, jf. RSL § 9, stk. 1. Som der nærmere er redegjort for nedenfor p. 399 f., giver RSL § 9, stk. 2, dog mulighed for anvendelse af kontrolbestemmelserne, selvom der er grundlag for en mistanke for strafbart forhold, når blot beføjelserne udøves med henblik på en sagsoplysning til brug for foretagelse af skatteansættelse.