Kapitel 2 1 Handelsskibe
Passagerskibe uanset størrelse, lastskibe med en bruttotonnage på 20 og derover samt lastskibe med en bruttotonnage under 20 i international fart skal være forsynet med et af Søfartsstyrelsen udstedt certifikat indeholdende besætningsfastsættelsen.
Stk. 2 For skibe med en bruttotonnage under 20 i indenrigsfart kan Søfartsstyrelsen i stedet for udstedelse af certifikat som nævnt i stk. 1 fastsætte regler om besætningen for grupper af skibe.
For passagerskibe uanset størrelse, for lastskibe med en bruttotonnage på 20 og derover og for lastskibe med en bruttotonnage under 20 i international fart fastsættes besætningen af Søfartsstyrelsen. For lastskibe med en bruttotonnage under 20 i indenrigs fart kan Søfartsstyrelsen fastsætte besætningen, såfremt hensynet til sikkerheden for menneskeliv på søen gør det påkrævet.
Stk. 2 Besætningen fastsættes for hvert enkelt skib under hensyn til skibets type, indretning, udstyr, anvendelse og fartsområde, således at besætningens størrelse og sammensætning gør det muligt at dække alle opgaver af betydning for skibets og de ombordværendes sikkerhed, herunder
-
1) opretholdelse af sikker bro- og maskinvagt,
-
2) betjening og vedligeholdelse af redningsmidler,
-
3) betjening og vedligeholdelse af havarikontrol-, brandsluknings- og kommunikationsudstyr,
-
4) anden vedligeholdelse og rengøring af sikkerhedsmæssig art,
-
5) fortøjningsopgaver,
-
6) kostforplejning og sundhedsforhold.
Stk. 3 Ved fastsættelsen af besætningen skal der endvidere tages hensyn til vagtordningen om bord, til holddrift, til de enkelte besætningsgruppers faktiske arbejdstid, til gældende hviletidsbestemmelser samt til anvendelse af enhedsmandskab.
Stk. 4 I besætningsfastsættelsen kan indgå personer med anden uddannelse, som kan ligestilles med uddannelse, der er foreskrevet i eller i medfør af loven.
Skibsførere og navigations- og maskinofficerer skal have dansk sønæringsbevis.
Stk. 2 Beviserne skal forefindes om bord i original og have STCW-konventionspåtegning enten i overensstemmelse med STCW-konventionens reglement VII som anført i skibets besætningsfastsættelse eller i overensstemmelse med nedenstående skemaer:
Skibsførere og navigationsofficerer |
||
Skibe med en bruttotonnage under 500 i kystfart. |
||
Bruttotonnage |
Skibsfører |
Styrmand |
20-99 |
Kystskipper (STCW-regl. II/3 as Master) |
Duelighedsbevis i sejlads (STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer) |
100-199 |
|
Bedstemand (STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer) |
200-499 |
|
Styrmand af 4. grad (STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer) |
Øvrige skibe |
|||
Bruttotonnage |
Skibsfører |
Overstyrmand |
Øvrige styrmænd |
20-2999 |
Sætteskipper (STCW-regl. II/2 as Master) |
Styrmand af 3. grad (STCW-regl. II/2 as Chief Mate) |
Styrmand af 3. grad eller vagthavende styrmand (STCW-regl. II/1 as Watchkeeping Officer) |
3000 og derover |
Skibsfører (STCW-regl. II/2 as Master) |
Styrmand af 1. grad (STCW-regl. II/2 as Chief Mate) |
|
Maskinofficerer |
|||
Fremdrivningseffekt (kW) |
Maskinchef / Enemaskinmester |
1. maskinmester |
Øvrige maskinmestre |
100-749 |
Duelighedsbevis i motorpasning |
||
750-2999 |
Skibsmaskinist af 1. grad (STCW-regl. III/3 as Chief Engineer) |
Skibsmaskinist af 2. grad (STCW-regl. III/3 as 2nd Engineer) |
Skibsmaskinist af 2. grad eller vagthavende maskin- officer (STCW-regl. III/1 as Watchkeeping Officer) |
3000 og derover |
Skibsmaskinchef (STCW-regl. III/2 as Chief Engineer) |
Skibsmaskinmester af 1. grad (STCW-regl. III/2 as 2nd Engineer) |
|
Stk. 3 For passagerskibe og tankskibe kan Søfartsstyrelsen forøge eller formindske de i stk. 2 anførte kvalifikationskrav under hensyn til skibets indretning, udstyr, fartsområde og passagerantal.
Stk. 4 I skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kræves ikke danske beviser, men gyldigt sønæringsbevis ledsaget af en af Søfartsstyrelsen udfærdiget STCW-konventionspåtegning i overensstemmelse med bestemmelserne fastsat i stk. 2. Skibsføreren skal dog have dansk indfødsret.
Stk. 5 I tilfælde, hvor en person med duelighedsbevis i motorpasning foreskrives, kan denne samtidig være ansat til anden tjeneste om bord.
Radiooperatører i skibe, der efter gældende forskrifter skal være udstyret med radioanlæg til brug i det globale maritime nød- og sikkerhedssystem (GMDSS), skal have dansk sønæringsbevis med en af Søfartsstyrelsen udfærdiget STCW-konventionspåtegning til tjeneste som radiooperatør.
Stk. 2 I skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kræves ikke danske beviser, men gyldigt sønæringsbevis ledsaget af en af Søfartsstyrelsen udfærdiget STCW-konventionspåtegning til tjeneste som radiooperatør.
En kok, der er foreskrevet i et skibs besætningsfastsættelse, skal have et dansk bevis som skibskok. Ingen under 18 år må gøre tjeneste som skibskok.
Stk. 2 I skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kræves ikke dansk bevis som skibskok. Personer kan gøre tjeneste i foreskrevne stillinger som skibskok, hvis de kan dokumentere
-
1) en læretid i kokkefaget på 48 måneder, heraf mindst 24 måneder i søgående skibe, eller
-
2) en tilfredsstillende gennemførelse af en kokkeuddannelse med relevant indhold fra en anerkendt skole suppleret med kokketjeneste om bord i et søgående skib i mindst 5 måneder.
Stk. 3 Dokumentationen efter stk. 2 skal være ledsaget af en af Søfartsstyrelsen udfærdiget påtegning, der bekræfter, at indehaveren kan gøre tjeneste som foreskreven skibskok. Søfartsstyrelsen udsteder nærmere regler herom.
Stk. 4 Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om uddannelseskrav for personer, der tilbereder eller hjælper med at tilberede fødevarer om bord på et skib.