- Side 95 -
...eksisterede der ikke i relation til internationale søtransporter en lovregel svarende til den gældende sølovs § 283. Efter sølovens § 283 kan den ansvarlige »ikke (..) begrænse sit ansvar, hvis det godtgøres, at vedkommende selv har forvoldt tabet forsætligt eller groft uagtsomt, og med forståelse af, at et sådant tab sandsynligvis ville blive forårsaget«.
(...)
...Haag-Visby-reglerne ved inkorporering i sølovens kapitel 5, jf. lov nr. 205 af 24. maj 1972. Konnossementskonventionsloven blev dog opretholdt en tid herefter, fordi Haag-Visby-reglerne ikke blev tiltrådt af alle de stater, som havde ratificeret Haag-reglerne. Ved lov nr. 628/1983, jf. bekendtgørelse nr. 563/1984, faldt konnossementskonventionsloven imidlertid bort.
(...)
- Side 98 -
...regelændringer er det derfor vanskeligt at se, hvad der i dag i dansk ret tilsiger en forskellig retlig bedømmelse af forsætlig og culpøs fejludlevering og andre tilfælde af forsætlig og culpøs forvoldt bortkomst af godset. Tiden synes i dansk transportret således at være løbet fra et selvstændigt ubegrænset udleveringsansvar ved siden af transportansvaret.