- Side 456 -
...ved konkret tjenestebefaling vil kunne begrænse adgangen til aktindsigt, medmindre der er tale om tavshedspålæg meddelt i henhold til særskilt lovhjemmel, som giver adgang til at meddele tavshedspålæg med hensyn til oplysninger, der ikke i sig selv vil være omfattet af straffelovens § 152, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Se også FOB 1997.108.
- Side 470 -
Forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152 ff. indeholder regler om tavshedspligt. Efter straffelovens § 152, stk. 3, anses en oplysning for at være fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
- Side 472 -
...endvidere præciseret i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, at straffelovens almindelige bestemmelser om tavshedspligt i dansk offentlig tjeneste eller hverv (bl.a.) omfatter alle inden for den offentlige forvaltning, jf. om dette begreb kapitel 3, afsnit 2. Tavshedspligten gælder, uanset om vedkommende fortsat er ansat i den offentlige forvaltning.
(...)
- Side 473 -
...for at virke i offentlig tjeneste eller hverv. Det følger imidlertid af bestemmelserne i straffelovens §§ 152 b og 152 c, at personer, der udøver erhverv i medfør af offentlig beskikkelse eller anerkendelse, samt deres medhjælpere umiddelbart er omfattet af en tavshedspligt, som svarer til den, der påhviler personer i offentlig tjeneste eller hverv.
- Side 474 -
Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har hjemmel hertil i lovgivningen.
(...)
...vedkommende som hovedregel ikke kan siges at være uvedkommende. På tilsvarende måde vil det være berettiget at videregive sådanne fortrolige oplysninger til den pågældendes partsrepræsentant, hvis denne er bemyndiget til at modtage oplysningerne, ligesom oplysninger om en juridisk person normalt vil kunne videregives til den juridiske persons ledelse.
- Side 477 -
...Landsretten bemærkede, at spørgsmålet om udgifterne til anbringelse af svært belastede unge var et emne af betydelig samfundsmæssig interesse. Imidlertid havde en debat herom ikke nødvendiggjort videregivelse af meget personfølsomme oplysninger om navngivne personer. Videregivelsen havde derfor ikke været berettiget til varetagelse af åbenbar almeninteresse.
- Side 480 -
...straffelovens § 152, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Straffen kan stige til fængsel indtil 2 år, hvis forholdet er begået med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder. Dette gælder også for overtrædelse af et lovligt pålagt tavshedspålæg efter § 27, stk. 6.
(...)
...tavshedspligten, jf. U 2016.3125 Ø. Sker tilsidesættelsen af tavshedspligten ikke med forsæt, men ved grov uagtsomhed, kan der således ikke straffes efter straffelovens § 152. Til gengæld kan der efter omstændighederne blive tale om ansvar efter straffelovens § 157 om grov eller oftere gentagen forsømmelse eller skødesløshed i offentlig tjeneste eller hverv.