- Side 673 -
Efter bestemmelsen i straffelovens § 152, stk. 3, anses en oplysning for at være fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
- Side 674 -
Kommentaren til dette kapitel er struktureret således, at der først i dette indledningsafsnit redegøres for, hvem der er omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152-152 e, jf. pkt. 3 nedenfor. Indledningsafsnittet gennemgår også retsvirkningerne af brud på tavshedspligten, jf. pkt. 4 nedenfor.
(...)
- Side 675 -
...reguleres af denne bestemmelse, for så vidt angår videregivelse, der sker i medfør af reglerne i persondataloven, og med hensyn til videregivelse, der må bedømmes ud fra den almindelige berettighedsvurdering i straffelovens § 152. I øvrigt behandles under kommentaren til de enkelte paragraffer de spørgsmål, der særligt angår de pågældende bestemmelser.
- Side 676 -
...er tale om varig eller midlertidig ansættelse, jf. UfR 2012.1788 H om en vikarmedhjælper på et omsorgscenter. Det spiller heller ikke ind, om beskæftigelsen er på heltid eller deltid, og om hvervet er lønnet eller ej. Også de såkaldte »særlige rådgivere«, som en minister måtte ansætte, er omfattet af forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152.
- Side 677 -
...som i henhold til planlovens § 21 er bemyndiget til at meddele mindre betydningsfulde dispensationer fra bestemmelser i lokalplaner, omfattet af bestemmelserne i § 27, stk. 1-4, jf. betænkning 998/1984 om tavshedspligt, s. 52. At sådanne organer nu er inddraget under offentlighedsloven af 2013 idet omfang, de træffer afgørelser, ændrer ikke herpå.
- Side 678 -
...stk. 1-4. De pågældende vil imidlertid have tavshedspligt efter bestemmelsen i straffelovens § 152 a. Det samme gælder den revisor, som en kommune skal antage efter § 42 i den kommunale styrelseslov. Også private aktører, der udfører opgaver i henhold til delegationsaftaler med de driftsansvarlige sundhedsmyndigheder, vil være omfattet af § 152 a.
(...)
- Side 679 -
...sidestilles med »en aftale« efter straffelovens § 152 a. Det gælder, selv om koncessionsforholdet indeholder kontraktretlige elementer. Er der behov for at pålægge personer, der er knyttet til koncessionerede selskaber, en strafsanktioneret tavshedspligt, må der i almindelighed skabes hjemmel for det i den lovgivning, der regulerer det pågældende område.
...bestemmelserne i straffelovens § 152 og forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Den omstændighed, at en bestemt type privat virksomhed, f.eks. som landinspektør eller læge, i henhold til lovgivningen kræver særlig offentlig beskikkelse eller anerkendelse, medfører således ikke i sig selv, at de, der udøver den, må anses for at virke i offentlig tjeneste eller hverv.
- Side 680 -
...straffelovens § 23. Se hertil UfR 1992.94 H. Bl.a. i relation til medvirkensansvaret kan der dog være grund til at være opmærksom på, at bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e må læses i lyset af Den europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis efter EMRK art. 10, jf. nedenfor under 2.2 i indledningsafsnittet til § 28 med omtale af UfR 2012.1788 H.
- Side 682 -
...uberettiget videregives til andre forskere uden for sektorforskningsinstitutionen eller til offentligheden. Den omstændighed, at oplysningerne indgår i en forskningsrapport, gør ikke offentliggørelsen af oplysningerne berettiget. Det følger således af straffelovens og forvaltningslovens regler om tavshedspligt, at forskningsresultater, der bygger på fortro-
- Side 683 -
...straffelovens § 152, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Straffen kan stige til fængsel indtil 2 år, hvis forholdet er begået med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder. Dette gælder også for overtrædelse af et lovligt pålagt tavshedspålæg efter § 27, stk. 6.
(...)
...udelukker ansvar for forsætlig overtrædelse af tavshedspligten. Sker tilsidesættelsen af tavshedspligten ikke med forsæt, men ved grov uagtsomhed, kan der således ikke straffes for overtrædelse efter straffelovens § 152. Til gengæld kan der efter omstændighederne blive tale om ansvar efter straffelovens § 157, der omhandler straf for grov eller oftere
(...)
- Side 685 -
...straffelovens § 152, hvorved der alene er krænket private interesser, er undergivet privat påtale, jf. § 152 f, stk. 1. Offentlig påtale kan dog ske, når den forurettede anmoder herom. Hvis der tillige eller alene er tale om krænkelse af offentlige interesser, er forholdet undergivet offentlig påtale efter retsplejelovens almindelige regler herom.
(...)
...70, stk. 2, indeholder hjemmel for straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger imidlertid også af denne bestemmelse, at handlinger, der tillige indebærer en overtrædelse af bestemmelser, der kan medføre højere straf, kan henføres under sådanne bestemmelser. Dette er netop tilfældet for bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 f.
- Side 688 -
Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om:
(...)
...forvaltning, har desuden tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Det samme gælder, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, herunder når fortrolighed følger af en EU-retlig eller folkeretlig forpligtelse eller lignende.
(...)
Stk. 3. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har herudover tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
(...)
Stk. 4. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har endvidere tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til:
(...)
- Side 689 -
Stk. 7. Fastsættes der i henhold til § 1, stk. 3, regler om tavshedspligt, eller pålægges der tavshedspligt efter stk. 6, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c‑152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådanne regler eller pålæg.
- Side 694 -
...forvaltningsretlige krav om saglighed og proportionalitet. Myndigheden vil i den forbindelse i almindelighed ikke forfølge et sagligt formål, hvis den alene har til formål at udstille lovovertrædere, jf. betænkning 1516/2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater, s. 22, 63 og 116. Se hertil også pkt. 2.2 i indledningsafsnittet til § 28.
- Side 700 -
til oplysninger, som ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolige, jf. herved også, at straffelovens § 152, stk. 3, foreskriver, at en oplysning anses for at være fortrolig, bl.a. når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan.
(...)
...efterretningstjenester. Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009 indeholder s. 731 f, en opregning af de kriterier der må anvendes med henblik på at afgøre, om en tavshedspligtbestemmelse udgør en særlig tavshedsforskrift, der selv normerer, hvilke forhold der må anses for fortrolige, eller om bestemmelsen reelt blot gentager indholdet af straffelovens § 152.
- Side 704 -
UfR 1959.960 Ø En handelsrådgiver ved den danske ambassade i Bonn blev straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 107, 108 og 152, bl.a. ved at have overgivet hemmelige dokumenter fra ambassaden til en person, der virkede i fremmed tjeneste.
- Side 718 -
...undergivet de samme begrænsninger, som gælder for andre personer. Offentligt ansatte er således omfattet af de almindelige begrænsninger, der følger af reglerne i straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser. Offentligt ansatte vil derfor f.eks. kunne straffes, hvis de fremsætter udtalelser, der har karakter af ærekrænkelser, jf. straffelovens § 267.
- Side 731 -
Endvidere kan ansatte ved vedkommende medie ikke pålægges vidnepligt i sager, som omhandler overtrædelse af straffelovens §§ 152-152 c om tavshedspligt, såfremt kilden har villet afdække forhold af samfundsmæssig betydning, jf. retsplejelovens § 172, stk. 6, 2. pkt. Sidstnævnte bestemmelse må
- Side 733 -
...stk. 2, hvorefter retten kan bestemme, at en person uden for domstolene og den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som retten videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil. Straffelovens §§ 152 og 152 c-152 f finder tilsvarende anvendelse på overtrædelse af et sådant pålæg om tavshedspligt.
- Side 734 -
...en så fortrolig karakter, at det vil være betænkeligt at lade råds‑ og nævnsmedlemmer orientere deres foresatte og kompetente forsamlinger m.v., medmindre vedkommende myndighed ved et konkret tavshedspålæg sikrer, at også modtagerne af de fortrolige oplysninger er undergivet tavshedspligt. Et sådant pålæg vil kunne gives med hjemmel i § 27, stk. 6.
- Side 737 -
...forvaltningslovens § 28 eller af bestemmelser i særlovgivningen gælder, at den omstændighed, at en oplysning er fortrolig, ikke i sig selv indebærer, at der foreligger en krænkelse af tavshedspligten, når oplysningen videregives til andre. Dette er alene tilfældet, hvis videregivelsen af den fortrolige oplysning er »uberettiget«, jf. straffelovens § 152, stk. 1.
- Side 738 -
Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har en klar hjemmel hertil i lovgivningen.
(...)
...vedkommende som hovedregel ikke kan siges at være uvedkommende. På tilsvarende måde vil det være berettiget at videregive sådanne fortrolige oplysninger til den pågældendes partsrepræsentant, hvis denne er bemyndiget til at modtage oplysningerne, ligesom oplysninger om en juridisk person normalt vil kunne videregives til den juridiske persons ledelse.
(...)
- Side 739 -
...har det betydning, at forskerne i så fald selv har tavshedspligt efter straffelovens § 152 med hensyn til de fortrolige oplysninger. Ved videregivelse af fortrolige oplysninger til forskere uden for den offentlige forvaltning som meroffentlighed vil der være mulighed for at pålægge de pågældende tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, stk. 6.
(...)
...overensstemmelse med persondatalovens regler. Videregivelse af fortrolige personoplysninger kan vanskeligt være uberettiget efter straffelovens § 152, hvis videregivelsen er sket i overensstemmelse med reglerne i persondataloven, jf. betænkning 1516/2010, om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser m.v., s. 17 f, 23 og 33.
(...)
- Side 742 -
...det forekom, at beboere lå med samme ble i meget lang tid, kunne have været fremført uden at bringe disse optagelser. Højesteret fandt på den baggrund, at videregivelsen af de fortrolige oplysninger ikke var berettiget efter straffelovens § 152, stk. 1, jf. § 152 e, nr. 2, således som disse bestemmelser skulle fortolkes i lyset af EMRK artikel 10.
- Side 745 -
...kunne indhente oplysningerne. Ombudsmanden udtalte, at en forvaltningsmyndigheds adgang til at videregive fortrolige oplysninger til andre end forvaltningsmyndigheder så som en privatskole måtte bedømmes på grundlag af de almindelige tavshedspligtsbestemmelser i forvaltningslovens § 27 og i straffelovens § 152. Det var et grundlæggende princip – som
- Side 750 -
...Oplysningens følsomhed var relativt begrænset, og videregivelsen var sket for at varetage datterens interesser. Hertil kom, at kvinden ved ikke selv at træffe forholdsregler i relation til datteren i vidt omfang selv havde bidraget til, at der opstod en situation, hvor det var nærliggende, at andre ville blive bekendt med, at hun befandt sig i arresten.
(...)
...§ 9, stk. 3. En aftale mellem en faglig organisation og en offentlig arbejdsgiver kan på den baggrund ikke i sig selv gøre enhver videregivelse af en fortrolig oplysning til den faglige organisation berettiget. På anden side må berettighedsvurderingen efter straffelovens § 152 udøves i overensstemmelse med de hensyn, der anerkendes i persondatalo-
- Side 755 -
...overtrædelse af straffelovens § 152, men anførte samtidig, at udtalelserne burde have været formuleret mere neutralt. Endvidere udtalt, at politiet under efterforskningen af en straffesag ikke i almindelighed bør udtale sig om, hvad en sigtet, der nægter sig skyldig, har forklaret til politiet, herunder om denne har afgivet skiftende forklaringer.
(...)
- Side 758 -
...Landsretten bemærkede, at spørgsmålet om udgifterne til anbringelse af svært belastede unge var et emne af betydelig samfundsmæssig interesse. Imidlertid havde en debat herom ikke nødvendiggjort videregivelse af meget personfølsomme oplysninger om navngivne personer. Videregivelsen havde derfor ikke været berettiget til varetagelse af åbenbar almeninteresse.
- Side 760 -
...udg., s. 459 f. Bestemmelsen er ikke til hinder for faglig sparring, men kan indebære, at denne sparring må ske på en måde, hvor kollegaen i mindst muligt omfang får kendskab til de fortrolige oplysninger, f.eks. således at rådgivningen sker uden, at kollegaen får kendskab til identiteten på den person, som de fortrolige oplysninger relaterer sig til.
(...)
...afgøre, hvilke konsekvenser en straffesag skulle have for den pågældendes ansættelse, og om der indtil videre skulle ske suspension på grund af straffesagen. Tjenestestedet måtte selvfølgelig orienteres om forhold, der havde betydning for udførelsen af tjenestestedets opgaver, f.eks. at parten ikke kunne møde på arbejde på grund af varetægtsfængsling, at
(...)
- Side 761 -
...klagesagen og dennes præmisser. Ombudsmanden lagde tillige vægt på, at politiinspektøren modtog oplysningerne som led i tjenesten, og at de derfor var omfattet af hans tavshedspligt. Havde skrivelsen været sendt elektronisk, måtte den i dag anses for berettiget efter – afhængigt af oplysningernes indhold – persondatalovens § 7, stk. 2, eller § 8, stk. 1.
- Side 768 -
Folketingets medlemmer er selv underlagt de almindelige regler i straffelovens §§ 152-152 e med hensyn til fortrolige oplysninger, som de modtager som led i deres hverv, f.eks. gennem ministres besvarelser af spørgsmål fra folketingsmedlemmer eller folketingsudvalg, jf. UfR 1987.53 Ø.
- Side 771 -
...indeholder i §§ 9 og 15 særlige regler om udlevering af materiale m.v. fra enhver, herunder medlemmer af regeringen eller en tidligere regering, til en undersøgelseskommission. Bestemmelserne indebærer bl.a., at udleveringspligten fortrænger modstående tavshedspligtsforskrifter, herunder bestemmelserne i forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152.
- Side 799 -
Betingelsen om tavshedspligt er for det offentlige sundhedsområde opfyldt dels ved de generelle bestemmelser herom i straffelovens §§ 152‑152 f og forvaltningslovens § 27, dels ved særlige tavshedsforskrifter i lægelovgivningen m.v.
- Side 814 -
...videregivelse af personoplysninger, som er undtaget fra persondatalovens område, jf. herved dennes § 2. Det fremgår imidlertid af forarbejderne til bestemmelsen, at dette ikke har været hensigten, og at det i disse situationer er de almindelige regler om tavshedspligt efter straffelovens § 152-§ 152 f, jf. forvaltningslovens § 27, som finder anvendelse.