- Side 506 -
...tavshedspligtbestemmelser har derfor ikke nogen betydning, når en myndighed skal tage stilling til spørgsmålet om aktindsigt efter offentlighedsloven, bortset fra, når myndigheden skal tage stilling til, om den vil give meroffentlighed efter § 14, da bl.a. de almindelige tavshedspligtsbestemmelser sætter grænsen for adgangen til at meddele meroffentlighed.
- Side 558 -
...af en sådan karakter, at beskyttelsesinteresserne skulle »tilsidesættes«. På den anden side ville den offentligt ansatte være underlagt en strafbelagt tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, jf. straffelovens § 152, og grænsen mellem pligten til at udlevere oplysninger og pligten til at bevare tavshed ville blive meget vanskelig at fastlægge.
- Side 613 -
...og tjenestemandslovgivningen«, jf. 1985-lovens § 14, 2. pkt. Hermed sigtes der foruden forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, til straffelovens §§ 152-152 f., straffelovens § 264 d samt til den nu ophævede bestemmelse i tjenestemandslovens § 10, stk. 2, samt tilsvarende regler i de kommunale tjenestemandsvedtægter, jf. F.T. 1969-70, tillæg A, sp. 593.
...med, jf. FOB 1977, side 362. Sådanne bestemmelser udelukker anvendelsen af offentlighedsprincippet. Dette gælder selv for bestemmelser, der – som den nedenfor nævnte bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1 – er udformet således, at de henviser til straffelovens § 152, for så vidt angår strafsanktioner, jf. F.T. 1969-70, tillæg B, sp. 2130.
(...)
- Side 614 -
...antaget, at bestemmelsen er en speciel tavshedspligtforskrift, som indebærer, at dokumenter, der indgår til eller bliver oprettet af havarikommissionen i forbindelse med dens undersøgelser til brug for udarbejdelse af rapporter eller redegørelser vedrørende flyhavarier og flyhændelser, ikke er omfattet af retten til aktindsigt efter offentlighedsloven.
(...)
- Side 615 -
...12, stk. 2, i lov om vækstfonden, hvorefter »formanden, bestyrelsesmedlemmerne og ansatte i fonden er under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtede til over for uvedkommende at hemmeligholde, hvad de gennem deres virksomhed bliver vidende om«. Der kan i øvrigt også henvises til de bestemmelser, der er gengivet på offentlighedsportalen.dk.
...tjenestebefaling vil ikke kunne begrænse adgangen til aktindsigt, medmindre der er tale om tavshedspålæg meddelt i henhold til særskilt lovhjemmel, som giver adgang til at meddele tavshedspålæg med hensyn til oplysninger, der ikke i sig selv vil være omfattet af straffelovens § 152, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Se også FOB 1997, side 108.