- Side 344 -
...nærmere nedenfor. Omvendt indeholder behandlingsforbuddet i artikel 9, stk. 1, en udvidelse i forhold til de oplysningstyper, som hidtil (efter persondatalovens § 7) blev anset for følsomme. Man kan rejse det spørgsmål, om behandling af følsomme oplysninger (tillige) kræver et behandlingsgrundlag efter artikel 6. Dette spørgsmål er behandlet nedenfor.
- Side 365 -
...§ 27. Efter bestemmelsen i straffelovens § 152, stk. 3, anses en oplysning for at være fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser. I forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, er foretaget
(...)
- Side 371 -
...nævnte almindelige regler om tavshedspligt udfyldes og suppleres af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, som er helt centrale i forhold til ordninger, hvorunder forvaltningsmyndigheder systematisk gør personoplysninger i kontrolresultater, afgørelser mv. tilgængelige for en ubestemt kreds af modtagere over internettet.
(...)
- Side 372 -
...betydning for, hvornår forvaltningsmyndigheders offentliggørelse af oplysninger om juridiske personer kan ske inden for rammerne af straffelovens §§ 152-152 e og forvaltningslovens § 27. Spørgsmålet om, hvilke oplysninger om juridiske personer, der er fortrolige, og ikke uden videre vil kunne offentliggøres, er nærmere omtalt i bet. 1516/2010, side 60-63.