- Side 148 -
...derefter undersøges særlovgivningen og forvaltningsloven med den dertil tilknyttede praksis. Er det ikke umiddelbart muligt at finde praksis om forvaltningslovens § 27, kan praksis om undtagelse af oplysninger fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-33 inddrages, da oplysninger undtaget fra aktindsigt efter disse bestemmelser også er fortrolige.
(...)
...straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder«. Bestemmelsen indeholder således to led. Først skal det afgøres, om en oplysning er fortrolig. Dette vil som udgangspunkt medføre tavshedspligt. Derefter skal det vurderes, om videregivelse eller udnyttelse af oplysningen alligevel er berettiget. De to betingelser beskrives nedenfor i afsnit 7.2 og 7.3.
- Side 149 -
...klage.235235. Efter de almindelige regler om aktindsigt skal der særlige forhold til, før oplysninger om en klager eller anmelder kan hemmeligholdes i forhold til den eller dem, anmeldelsen vedrører. Se fra Ombudsmandens praksis f.eks. FOB 2011.2010. En virksomhed vil derfor ikke få besked om, at en ansat har klaget over forholdene på virksomheden.
(...)
...det således ud fra en konkret bedømmelse afgøres, om oplysningen er fortrolig. Ved denne vurdering tages udgangspunkt i straffelovens § 152 ff. og forvaltningslovens § 27 samt praksis på området. Forvaltningslovens § 27 henviser til en række hensyn til offentlige eller private interesser, som vil kunne medføre, at en oplysning må anses som fortrolig.
- Side 151 -
At en oplysning er fortrolig, betyder ikke i sig selv, at tavshedspligten krænkes, hvis oplysningen f.eks. videregives til personer eller enheder uden for forvaltningen. Videregivelse af den fortrolige oplysning skal være »uberettiget«, jf. straffelovens § 152, stk. 1.
- Side 153 -
Forvaltningsloven indeholder ikke regler for, hvad der sker, hvis tavshedspligten overtrædes. Lovens § 27, stk. 7, henviser til straffelovens regler om brud på tavshedspligten. Straffelovens §§ 152-152 d indeholder strafbestemmelser for krænkelse af tavshedspligten.