Bøger, som nævner Straffeloven § 152

Baggrunden for reglerne om tavshedspligt m.v.

- Side 731 -

Efter bestemmelsen i straffelovens § 152, stk. 3, anses en oplysning for at være fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.

Læs på Jurabibliotek



Kapitlets opbygning

- Side 732 -

Kommentaren til dette kapitel er struktureret således, at der først i dette indledningsafsnit redegøres for, hvem der er omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152-152 e, jf. pkt. 3 nedenfor. Indledningsafsnittet gennemgår også retsvirkningerne af brud på tavshedspligten, jf. pkt. 4 nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 733 -

deregivelse, der sker i medfør af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, og med hensyn til videregivelse, der må bedømmes ud fra den almindelige berettighedsvurdering i straffelovens § 152. I øvrigt behandles under kommentaren til de enkelte paragraffer de spørgsmål, der særligt angår de pågældende bestemmelser.

Læs på Jurabibliotek



Offentlig tjeneste

- Side 734 -

...der er tale om varig eller midlertidig ansættelse, jf. U 2012.1788 H om en vikarmedhjælper på et omsorgscenter. Det spiller heller ikke ind, om beskæftigelsen er på heltid eller deltid, og om hvervet er lønnet eller ej. Også de såkaldte »særlige rådgivere«, som en minister måtte ansætte, er omfattet af forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152.

Læs på Jurabibliotek



Udfører opgaver efter aftale eller koncession

- Side 736 -

...stk. 1-4. De pågældende vil imidlertid have tavshedspligt efter bestemmelsen i straffelovens § 152 a. Det samme gælder den revisor, som en kommune skal antage efter § 42 i den kommunale styrelseslov. Også private aktører, der udfører opgaver i henhold til delegationsaftaler med de driftsansvarlige sundhedsmyndigheder, vil være omfattet af § 152 a.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 737 -

...sidestilles med »en aftale« efter straffelovens § 152 a. Det gælder, selv om koncessionsforholdet indeholder kontraktretlige elementer. Er der behov for at pålægge personer, der er knyttet til koncessionerede selskaber, en strafsanktioneret tavshedspligt, må der i almindelighed skabes hjemmel for det i den lovgivning, der regulerer det pågældende område.

Læs på Jurabibliotek


Offentlig autorisation

...bestemmelserne i straffelovens § 152 og forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Den omstændighed, at en bestemt type privat virksomhed, f.eks. som landinspektør eller læge, i henhold til lovgivningen kræver særlig offentlig beskikkelse eller anerkendelse, medfører således ikke i sig selv, at de, der udøver den, må anses for at virke i offentlig tjeneste eller hverv.

Læs på Jurabibliotek



Medvirken og »oplysningshælere«

- Side 738 -

...straffelovens § 23. Se hertil U 1992.94 H. Bl.a. i relation til medvirkensansvaret kan der dog være grund til at være opmærksom på, at bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e må læses i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis efter EMRK art. 10, jf. nedenfor under 2.2 i indledningsafsnittet til § 28 med omtale af U 2012.1788 H.

Læs på Jurabibliotek



Kendskab gennem udøvelse af forvaltningsvirksomhed

- Side 740 -

...således af straffelovens og forvaltningslovens regler om tavshedspligt, at forskningsresultater, der bygger på fortrolige oplysninger om enkeltpersoners og virksomheders forhold, normalt kun må offentliggøres i en sådan form, at de pågældende oplysninger er fuldt ud anonymiseret, medmindre der foreligger samtykke fra den eller dem, oplysningerne angår.

Læs på Jurabibliotek



Straf

- Side 741 -

...straffelovens § 152, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Straffen kan stige til fængsel indtil 2 år, hvis forholdet er begået med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder. Dette gælder også for overtrædelse af et lovligt pålagt tavshedspålæg efter § 27, stk. 6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...straffelovens § 152. Til gengæld kan der efter omstændighederne blive tale om ansvar efter straffelovens § 157, der omhandler straf for grov eller oftere gentagen forsømmelse eller skødesløshed i offentlig tjeneste eller hverv. Medmindre det følger af anden lovgivning, gælder bestemmelsen i § 157 dog ikke for personer, hvis hverv hviler på offentlige valg.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 743 -

...straffelovens § 152, hvorved der alene er krænket private interesser, er undergivet privat påtale, jf. § 152 f, stk. 1. Offentlig påtale kan dog ske, når den forurettede anmoder herom. Hvis der tillige eller alene er tale om krænkelse af offentlige interesser, er forholdet undergivet offentlig påtale efter retsplejelovens almindelige regler herom.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...databeskyttelseslovens § 42 indeholder hjemmel for straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger imidlertid også af denne bestemmelse, at handlinger, der tillige indebærer en overtrædelse af bestemmelser, der kan medføre højere straf, kan henføres under sådanne bestemmelser. Dette er netop tilfældet for bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 f.

Læs på Jurabibliotek



§ 27

- Side 746 -

Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltning, har desuden tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Det samme gælder, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, herunder når fortrolighed følger af en EU-retlig eller folkeretlig forpligtelse eller lignende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Stk. 3. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har herudover tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Stk. 4. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har endvidere tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 747 -

Stk. 7. Fastsættes der i henhold til § 1, stk. 3, regler om tavshedspligt, eller pålægges der tavshedspligt efter stk. 6, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c‑152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådanne regler eller pålæg.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om strafbare forhold

- Side 752 -

...ikke ved, at en forvaltningsmyndigheds overvejelser om offentliggørelse af sådanne oplysninger er reguleret af de almindelige forvaltningsretlige krav om saglighed og proportionalitet. Myndigheden vil i den forbindelse i almindelighed ikke forfølge et sagligt formål, hvis den alene har til formål at udstille lovovertrædere, jf. betænkning 1516/2010 om

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger, der ved lov er betegnet som fortrolige

- Side 758 -

...formulering i forvaltningslovens § 27, stk. 1, om, at der er tavshedspligt med hensyn til oplysninger, som ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolige, jf. herved også, at straffelovens § 152, stk. 3, foreskriver, at en oplysning anses for at være fortrolig, bl.a. når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 759 -

...opregning af de kriterier der må anvendes med henblik på at afgøre, om en tavshedspligtbestemmelse udgør en særlig tavshedsforskrift, der selv normerer, hvilke forhold der må anses for fortrolige, eller om bestemmelsen reelt blot gentager indholdet af straffelovens § 152. Se herom også Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 2. udg., s. 795 ff.

Læs på Jurabibliotek



- Side 762 -

U 1959.960 Ø En handelsrådgiver ved den danske ambassade i Bonn blev straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 107, 108 og 152, bl.a. ved at have overgivet hemmelige dokumenter fra ambassaden til en person, der virkede i fremmed tjeneste.

Læs på Jurabibliotek



Oversigt

- Side 777 -

...undergivet de samme begrænsninger, som gælder for andre personer. Offentligt ansatte er således omfattet af de almindelige begrænsninger, der følger af reglerne i straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser. Offentligt ansatte vil derfor f.eks. kunne straffes, hvis de fremsætter udtalelser, der har karakter af ærekrænkelser, jf. straffelovens § 267.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 778 -

...ombudsmandens opfattelse tvivlsomt, om en sådan bestemmelse kunne anses for nødvendig i EMRK art. 10, stk. 2’s forstand, når der i forvejen eksisterede en offentlig regulering, som tilsigtede at beskytte de hensyn, der var nævnt i bestemmelsen. Ombudsmanden konkluderede, at den pågældende udvidelse af tavshedspligten ikke harmonerede med EMRK art. 10.

Læs på Jurabibliotek



Meddeleretten

- Side 794 -

...22. november 2007 i sag 64752/01, Voskuil, EMD af 22. november 2007 i sag 20477/05, Tillack, EMD af 15. december 2009 i sag 821/03, Financial Times, EMD af 28. juni 2012 i sag 15054/07, Ressiot, og EMD af 5. oktober 2017 i sag nr. 21272/12, Becker. Se også betænkning 1553/2015 om offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger, s. 158 ff.

Læs på Jurabibliotek



Tavshedspålæg til personer uden for den offentlige forvaltning

- Side 795 -

...stk. 2, hvorefter retten kan bestemme, at en person uden for domstolene og den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som retten videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil. Straffelovens §§ 152 og 152 c-152 f finder tilsvarende anvendelse på overtrædelse af et sådant pålæg om tavshedspligt.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om medlemmer af nævn eller råd

- Side 796 -

...1.3 i indledningsafsnittet til § 28 er det er i forvaltningsretlig praksis almindeligt antaget, at bestemmelserne om tavshedspligt i straffelovens § 152 ikke er til hinder for, at et medlem, som en privat organisation eller forening har udpeget til at repræsentere sig i et offentligt nævn eller råd, i nødvendigt omfang kan drøfte spørgsmål, hvori der

Læs på Jurabibliotek



Oversigt

- Side 800 -

til andre. Dette er alene tilfældet, hvis videregivelsen af den fortrolige oplysning er »uberettiget«, jf. straffelovens § 152, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


Den almindelige berettighedsvurdering

Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har en klar hjemmel hertil i lovgivningen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vedkommende som hovedregel ikke kan siges at være uvedkommende. På tilsvarende måde vil det være berettiget at videregive sådanne fortrolige oplysninger til den pågældendes partsrepræsentant, hvis denne er bemyndiget til at modtage oplysningerne, ligesom oplysninger om en juridisk person normalt vil kunne videregives til den juridiske persons ledelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 802 -

...har det betydning, at forskerne i så fald selv har tavshedspligt efter straffelovens § 152 med hensyn til de fortrolige oplysninger. Ved videregivelse af fortrolige oplysninger til forskere uden for den offentlige forvaltning som meroffentlighed vil der være mulighed for at pålægge de pågældende tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, stk. 6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...uberettiget efter straffelovens § 152, hvis videregivelsen er sket i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, jf. tilsvarende vedrørende de tidligere gældende regler i persondataloven betænkning 1516/2010, om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser m.v., s. 17 f, 23 og 33.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 804 -

...det forekom, at beboere lå med samme ble i meget lang tid, kunne have været fremført uden at bringe disse optagelser. Højesteret fandt på den baggrund, at videregivelsen af de fortrolige oplysninger ikke var berettiget efter straffelovens § 152, stk. 1, jf. § 152 e, nr. 2, således som disse bestemmelser skulle fortolkes i lyset af EMRK artikel 10.

Læs på Jurabibliotek



Videregivelse til private, der udfører opgaver af offentlig eller halvoffentlig karakter

- Side 808 -

...samtykke fra faderen, jf. forvaltningslovens § 29, stk. 2, nr. 1. På det tidspunkt, hvor oplysningerne fra kommunen blev videregivet til skolen, var ansatte m.fl. på private skoler imidlertid ikke undergivet tavshedspligt svarende til den, der gælder for offentlige myndigheder. Henset hertil – og til at de oplysninger, der blev videregivet, var personop-

Læs på Jurabibliotek



Videregivelse til enkeltpersoner og faglige organisationer

- Side 813 -

...Oplysningens følsomhed var relativt begrænset, og videregivelsen var sket for at varetage datterens interesser. Hertil kom, at kvinden ved ikke selv at træffe forholdsregler i relation til datteren i vidt omfang selv havde bidraget til, at der opstod en situation, hvor det var nærliggende, at andre ville blive bekendt med, at hun befandt sig i arresten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...videregivelsessituationer må som udgangspunkt bedømmes efter de almindelige regler i bl.a. straffelovens § 152 og § 152 e. I U 2009.2142 H brød et medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem ikke sin tavshedspligt ved at drøfte fortrolige oplysninger om en forestående fusion med sin faglige organisation, da drøftelsen måtte anses for et naturligt led i varetagelsen af hvervet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...offentlig arbejdsgiver kan på den baggrund ikke i sig selv gøre enhver videregivelse af en fortrolig oplysning til den faglige organisation berettiget. På anden side må berettighedsvurderingen efter straffelovens § 152 udøves i overensstemmelse med de hensyn, der anerkendes i databeskyttelsesreglerne, ligesom berettighedsvurderingen næppe er fuldstændigt

Læs på Jurabibliotek



Offentliggørelse, herunder videregivelse af oplysninger til pressen

- Side 818 -

...tavshedspligt hos de pågældende advokater, der gjorde det muligt at holde de falske papirer hemmelige for selskabets bestyrelsesformand«. Statsadvokaten fandt ikke, at udtalelserne indebar en overtrædelse af straffelovens § 152, men anførte samtidig, at udtalelserne burde have været formuleret mere neutralt. Endvidere udtalt, at politiet under efterforsk-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 821 -

...Landsretten bemærkede, at spørgsmålet om udgifterne til anbringelse af svært belastede unge var et emne af betydelig samfundsmæssig interesse. Imidlertid havde en debat herom ikke nødvendiggjort videregivelse af meget personfølsomme oplysninger om navngivne personer. Videregivelsen havde derfor ikke været berettiget til varetagelse af åbenbar almeninteresse.

Læs på Jurabibliotek



Regelgrundlaget og det almindelige saglighedskrav

- Side 824 -

...kollegaen i mindst muligt omfang får kendskab til de fortrolige oplysninger, f.eks. således at rådgivningen sker uden, at kollegaen får kendskab til identiteten på den person, som de fortrolige oplysninger relaterer sig til, jf. herved også for personoplysningers vedkommende databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra c, om dataminimering.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...straffelovens § 152 og af forvaltningslovens § 32, at fortrolige oplysninger, der ikke var nødvendige for modtageren, ikke måtte videregives til denne. I de konkrete tilfælde fandtes videregivelse af straffedommene til tjenestestedet ikke at have været nødvendig. Det skyldes navnlig, at det var Generaldirektoratet og ikke tjenestestedet, der havde kompetencen

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 825 -

...§ 152. Videregivelsen måtte herefter anses for berettiget, da politiinspektøren – som foresat – havde en klar og saglig interesse i at blive gjort bekendt med afgørelsen af klagesagen og dennes præmisser. Ombudsmanden lagde tillige vægt på, at politiinspektøren modtog oplysningerne som led i tjenesten, og at de derfor var omfattet af hans tavsheds-

Læs på Jurabibliotek



Folketingsmedlemmers tavshedspligt

- Side 833 -

Folketingets medlemmer er underlagt de almindelige regler i straffelovens §§ 152-152 e med hensyn til fortrolige oplysninger, som de modtager som led i deres hverv, f.eks. gennem ministres besvarelser af spørgsmål fra folketingsmedlemmer eller folketingsudvalg, jf. U 1987.53 Ø.

Læs på Jurabibliotek



Videregivelse til undersøgelseskommissioner og Rigsrevisionen

- Side 835 -

...indeholder i §§ 9 og 15 særlige regler om udlevering af materiale m.v. fra enhver, herunder medlemmer af regeringen eller en tidligere regering, til en undersøgelseskommission. Bestemmelserne indebærer bl.a., at udleveringspligten fortrænger modstående tavshedspligtsforskrifter, herunder bestemmelserne i forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152.

Læs på Jurabibliotek



Sygdomsbekæmpelse mv.

- Side 863 -

...forebyggelses- som behandlingssammenhæng omfattet. Også den administrative side af sundhedsvæsenets aktiviteter er omfattet. Betingelsen om tavshedspligt er for det offentlige sundhedsområde opfyldt dels ved de generelle bestemmelser herom i straffelovens §§ 152-152 f og forvaltningslovens § 27, dels ved særlige tavshedsforskrifter i sundhedslovgivningen mv.

Læs på Jurabibliotek



Bestemmelsens anvendelsesområde

- Side 868 -

...anvendelsesområdet for de ovennævnte databeskyttelsesretlige reglers område, jf. herved dennes § 2. Det fremgår imidlertid af forarbejderne til bestemmelsen, at dette ikke har været hensigten, og at det i disse situationer er de almindelige regler om tavshedspligt efter straffelovens § 152-§ 152 f, jf. forvaltningslovens § 27, som finder anvendelse.

Læs på Jurabibliotek