- Side 192 -
...straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
(...)
Efter straffelovens § 152 straffes de, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
- Side 205 -
...modtaget ved meddelelse af sagsindsigt ikke kan begrænses ud over, hvad der følger af reglerne om tavshedspligt. Der gælder således ikke nogen begrænsninger i et kommunalbestyrelsesmedlems adgang til at anvende eller videregive information, som medlemmet har erhvervet ved benyttelse af retten til sagsindsigt, når bortses fra reglerne om tavshedspligt.
- Side 240 -
Efter forvaltningslovens § 27, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, har den, der virker inden for den offentlige forvaltning, tavshedspligt med hensyn til visse nærmere angivne oplysninger samt for at beskytte en række nærmere angivne væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser. For
- Side 246 -
Forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, om tavshedspligt vedrører den, der virker inden for den offentlige forvaltning. I det omfang der fremdrages fortrolige forhold på et møde for lukkede døre, vil de kommunalt ansatte derfor lige som medlemmerne have tavshedspligt.
(...)
...er ikke umiddelbart omfattet af reglerne om tavshedspligt, men kommunalbestyrelsen kan pålægge dem tavshedspligt, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 6. Hvis tavshedspligt er pålagt i henhold til denne bestemmelse, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådant pålæg, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 7.
(...)
- Side 247 -
...inden for offentlige råd og myndigheder. Bestemmelsen kan få betydning, hvor et forhold ikke er omfattet af straffelovens § 152, f.eks. fordi den, som (offentligt) har røbet fortrolige forhold, ikke er medlem af kommunalbestyrelsen eller ansat i kommunens tjeneste og ikke er blevet pålagt tavshedspligt i henhold til forvaltningslovens § 27, stk. 6.