- Side 186 -
...paragrafferne om statsforbrydelser eller tilsvarende meget alvorlige forbrydelser må anses for at være overtrådt. »Almindelige« tavshedsbrud bør derimod ikke kunne føre til undtagelse fra kildebeskyttelsen, medmindre der ved groft misbrug af stilling eller hverv er udleveret oplysninger om menneskers privatliv eller virksomheders driftshemmeligheder mm.
- Side 187 -
...uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil pågældende har fået kendskab i forbindelse med deres hverv, med bøde eller fængsel i 6 måneder. Hvis forholdet er begået med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
...Elholm m.fl. (2022), s. 185. Dommere, folketings- og kommunalbestyrelsesmedlemmer samt medlemmer af udvalg og råd, der er oprettet i henhold til lov, er også omfattet. Tilsvarende gælder ansatte i Folketinget, ved domstolene etc. samt ansatte i særlige forvaltningsenheder, der ikke er del af den statslige eller kommunale forvaltning (a.st., s. 203).
(...)
...kendskab eller adgang til endog meget følsomme oplysninger, er det påkrævet at udvide tavspligten efter straffelovens § 152 til sådanne personer, jf. bet. 1998/1984 om tavshedspligt s. 179 f. Bestemmelsen omfatter således eksempelvis ansatte i private virksomheder, som udfører oversættelses-, it-, rengørings- eller entrepriseopgaver for det offentlige.
- Side 188 -
Efter rpl § 172, stk. 6, skal sagen angå en overtrædelse af straffelovens §§ 152-152 c. Spørgsmålet er i den forbindelse, om anklagemyndigheden skal påvise, at journalistens oplysninger er fremkommet ved et brud på tavshedspligt, og i givet fald med hvilken styrke.
(...)
...det på det foreliggende grundlag måtte anses for en grov krænkelse af tavshedspligten efter straffelovens § 152, stk. 2, at ansatte i Forsvaret over for TV 2 havde røbet en planlagt udsendelse af Jægerkorpset til Irak, mens advokaterne for journalisterne og medierne gjorde gældende, at det ikke var godtgjort, at straffelovens § 152, stk. 2, var over-
(...)
- Side 189 -
trådt. Højesteret fandt, at anklagemyndigheden havde tilstrækkelig anledning til at undersøge, om der forelå en overtrædelse af straffelovens § 152, stk. 2, og sagen angik derfor overtrædelsen af denne bestemmelse.
- Side 190 -
...retsplejelovens § 172, stk. 5, om lovovertrædelser af alvorlig karakter – skal foretages en afvejning af hensynet til sagens opklaring over for massemediernes behov for at kunne beskytte deres kilder. Der skal udelukkende foretages en vurdering af, om forfatteren eller kilden har villet afdække forhold, hvis offentliggørelse er af samfundsmæssig betydning.
- Side 198 -
...straffelovens § 152, stk. 2, jf. stk. 1, jf. § 23, ved i et større antal tilfælde at have formået offentligt ansatte, herunder en politimand, ansatte ved hoffet og en sygeplejerske, til at bryde deres tavshedspligt ved mod betaling uberettiget at have videregivet fortrolige oplysninger om en række offentligt kendte personer til ansatte på ugebladet.