- Side 419 -
...almindelige tavshedspligtbestemmelser har derfor ikke nogen betydning, når en myndighed skal tage stilling til spørgsmålet om aktindsigt efter offentlighedsloven, bortset fra når myndigheden skal tage stilling til, om den vil give meroffentlighed efter § 14, da bl.a. de almindelige tavshedspligtbestemmelser begrænser adgangen til at meddele meroffentlighed.
- Side 713 -
...videregivelse af trusselsvurderingerne var berettiget til at kræve disse hemmeligholdt, selv om der for så angår spørgsmålet om Iraks masseødelæggelsesvåben på dette tidspunkt i offentligt tilgængelige rapporter var tilsvarende oplysninger som i trusselsvurderingerne. Trusselsvurderingerne var derfor fortrolige, jf. straffelovens § 152, stk. 3 […]«.
- Side 753 -
...af en sådan karakter, at beskyttelsesinteresserne skulle »tilsidesættes«. På den anden side ville den offentligt ansatte være underlagt en strafbelagt tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, jf. straffelovens § 152, og grænsen mellem pligten til at udlevere oplysninger, og pligten til at bevare tavshed ville blive meget vanskelig at fastlægge.
- Side 833 -
...forvaltningsloven og tjenestemandslovgivningen«, jf. 1985-lovens § 14, 2. pkt. Hermed sigtes der foruden forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, til straffelovens §§ 152-152 f., straffelovens § 264 d samt til den nu ophævede bestemmelse i tjenestemandslovens § 10, stk. 2, og tilsvarende regler i de kommunale tjenestemandsvedtægter, jf. FT 1969-70, tillæg A, sp. 593.
- Side 834 -
§ 17, stk. 1 – er udformet således, at de henviser til straffelovens § 152, for så vidt angår strafsanktioner, jf. FT 1969-70, tillæg B, sp. 2130.
(...)
...antaget, at bestemmelsen er en speciel tavshedspligtforskrift, som indebærer, at dokumenter, der indgår til eller bliver oprettet af havarikommissionen i forbindelse med dens undersøgelser til brug for udarbejdelse af rapporter eller redegørelser vedrørende flyhavarier og flyhændelser, ikke er omfattet af retten til aktindsigt efter offentlighedsloven.
(...)
- Side 835 -
...12, stk. 2, i lov om vækstfonden, hvorefter »formanden, bestyrelsesmedlemmerne og ansatte i fonden er under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtede til over for uvedkommende at hemmeligholde, hvad de gennem deres virksomhed bliver vidende om«. Der kan i øvrigt også henvises til de bestemmelser, der er gengivet på offentlighedsportalen.dk.
- Side 838 -
...»fortrolige oplysninger« i bestemmelsen som udgangspunkt omfattede »alle oplysninger«, bortset fra offentligt tilgængelige oplysninger. Endvidere lagde ombudsmanden vægt på bl.a., at modtagere af oplysninger omfattet af stk. 1 med indførelsen af stk. 2 blev pålagt en særlig tavshedspligt svarende til den, som gjaldt for ansatte mv. i Finanstilsynet.
- Side 839 -
...tjenestebefaling vil ikke kunne begrænse adgangen til aktindsigt, medmindre der er tale om tavshedspålæg meddelt i henhold til særskilt lovhjemmel, som giver adgang til at meddele tavshedspålæg med hensyn til oplysninger, der ikke i sig selv vil være omfattet af straffelovens § 152, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Se også FOB 1997, side 108.