- Side 674 -
Kommentaren til dette kapitel er struktureret således, at der først i dette indledningsafsnit redegøres for, hvem der er omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152-152 e, jf. pkt. 3 nedenfor. Indledningsafsnittet gennemgår også retsvirkningerne af brud på tavshedspligten, jf. pkt. 4 nedenfor.
- Side 677 -
...opgaver for kommunen i forhold til de opgaver, den private udfører for kommunen. Se videre om andre samarbejder mellem en kommune og private aktører pkt. 3 i Socialministeriets vejledning nr. 86 af 30. november 2006 om tavshedspligtsregler, der har betydning for kommunernes indsats med at hjælpe børn og unge gennem dialog og samarbejde med forældrene.
- Side 678 -
...stk. 1-4. De pågældende vil imidlertid have tavshedspligt efter bestemmelsen i straffelovens § 152 a. Det samme gælder den revisor, som en kommune skal antage efter § 42 i den kommunale styrelseslov. Også private aktører, der udfører opgaver i henhold til delegationsaftaler med de driftsansvarlige sundhedsmyndigheder, vil være omfattet af § 152 a.
(...)
...undervisningsinstitutionerne efter Justitsministeriets opfattelse ikke omfattet af tavshedspligtsbestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 8. Da sprogskolerne varetog indvandrerundervisningen efter aftale med amtskommunen, som selv kunne udføre opgaven, ville skolerne efter Justitsministeriets opfattelse derimod være omfattet af straffelovens § 152 a.
(...)
...diskussionsforum på internettet. Medarbejderen lagde herefter personlige skatteoplysninger om den anden person i form af de sidste fire cifre i pågældendes personnummer ud på det pågældende diskussionsforum. Datatilsynet fandt, at der var en formodning for, at straffelovens § 152 a, jf. § 152, var blevet overtrådt. Medarbejderen blev siden dømt ved en straffesag.
(...)
- Side 679 -
...sidestilles med »en aftale« efter straffelovens § 152 a. Det gælder, selv om koncessionsforholdet indeholder kontraktretlige elementer. Er der behov for at pålægge personer, der er knyttet til koncessionerede selskaber, en strafsanktioneret tavshedspligt, må der i almindelighed skabes hjemmel for det i den lovgivning, der regulerer det pågældende område.
- Side 680 -
...straffelovens § 23. Se hertil UfR 1992.94 H. Bl.a. i relation til medvirkensansvaret kan der dog være grund til at være opmærksom på, at bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e må læses i lyset af Den europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis efter EMRK art. 10, jf. nedenfor under 2.2 i indledningsafsnittet til § 28 med omtale af UfR 2012.1788 H.
- Side 685 -
...70, stk. 2, indeholder hjemmel for straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger imidlertid også af denne bestemmelse, at handlinger, der tillige indebærer en overtrædelse af bestemmelser, der kan medføre højere straf, kan henføres under sådanne bestemmelser. Dette er netop tilfældet for bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 f.
- Side 718 -
...undergivet de samme begrænsninger, som gælder for andre personer. Offentligt ansatte er således omfattet af de almindelige begrænsninger, der følger af reglerne i straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser. Offentligt ansatte vil derfor f.eks. kunne straffes, hvis de fremsætter udtalelser, der har karakter af ærekrænkelser, jf. straffelovens § 267.
- Side 731 -
Endvidere kan ansatte ved vedkommende medie ikke pålægges vidnepligt i sager, som omhandler overtrædelse af straffelovens §§ 152-152 c om tavshedspligt, såfremt kilden har villet afdække forhold af samfundsmæssig betydning, jf. retsplejelovens § 172, stk. 6, 2. pkt. Sidstnævnte bestemmelse må
- Side 738 -
Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har en klar hjemmel hertil i lovgivningen.
(...)
...vedkommende som hovedregel ikke kan siges at være uvedkommende. På tilsvarende måde vil det være berettiget at videregive sådanne fortrolige oplysninger til den pågældendes partsrepræsentant, hvis denne er bemyndiget til at modtage oplysningerne, ligesom oplysninger om en juridisk person normalt vil kunne videregives til den juridiske persons ledelse.
- Side 745 -
...Medvirkende til berettigelsen er, at ansatte ved de pågældende private virksomheder efter straffelovens § 152 a selv vil være pålagt tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som de bliver bekendt med gennem løsningen af den opgave, der er indgået aftale med det offentlige om, jf. herom pkt. 3.4 i indledningsafsnittet til lovens kapitel 8.
- Side 768 -
Folketingets medlemmer er selv underlagt de almindelige regler i straffelovens §§ 152-152 e med hensyn til fortrolige oplysninger, som de modtager som led i deres hverv, f.eks. gennem ministres besvarelser af spørgsmål fra folketingsmedlemmer eller folketingsudvalg, jf. UfR 1987.53 Ø.
- Side 799 -
Betingelsen om tavshedspligt er for det offentlige sundhedsområde opfyldt dels ved de generelle bestemmelser herom i straffelovens §§ 152‑152 f og forvaltningslovens § 27, dels ved særlige tavshedsforskrifter i lægelovgivningen m.v.