- Side 732 -
Kommentaren til dette kapitel er struktureret således, at der først i dette indledningsafsnit redegøres for, hvem der er omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152-152 e, jf. pkt. 3 nedenfor. Indledningsafsnittet gennemgår også retsvirkningerne af brud på tavshedspligten, jf. pkt. 4 nedenfor.
- Side 738 -
...have medvirket til et brud på tavshedspligten uberettiget skaffer sig, videregiver eller udnytter oplysninger, der er fremkommet ved en offentligt ansats eller offentligt valgts overtrædelse af tavshedspligten. Sådanne personer vil derimod efter omstændighederne være omfattet af bestemmelsen i straffelovens § 152 d, den såkaldte »hæleri«‑bestemmelse.
(...)
...straffelovens § 23. Se hertil U 1992.94 H. Bl.a. i relation til medvirkensansvaret kan der dog være grund til at være opmærksom på, at bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e må læses i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis efter EMRK art. 10, jf. nedenfor under 2.2 i indledningsafsnittet til § 28 med omtale af U 2012.1788 H.
- Side 743 -
...databeskyttelseslovens § 42 indeholder hjemmel for straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger imidlertid også af denne bestemmelse, at handlinger, der tillige indebærer en overtrædelse af bestemmelser, der kan medføre højere straf, kan henføres under sådanne bestemmelser. Dette er netop tilfældet for bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 f.
- Side 777 -
...undergivet de samme begrænsninger, som gælder for andre personer. Offentligt ansatte er således omfattet af de almindelige begrænsninger, der følger af reglerne i straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser. Offentligt ansatte vil derfor f.eks. kunne straffes, hvis de fremsætter udtalelser, der har karakter af ærekrænkelser, jf. straffelovens § 267.
- Side 795 -
...stk. 2, hvorefter retten kan bestemme, at en person uden for domstolene og den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som retten videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil. Straffelovens §§ 152 og 152 c-152 f finder tilsvarende anvendelse på overtrædelse af et sådant pålæg om tavshedspligt.
- Side 800 -
Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har en klar hjemmel hertil i lovgivningen.
(...)
...vedkommende som hovedregel ikke kan siges at være uvedkommende. På tilsvarende måde vil det være berettiget at videregive sådanne fortrolige oplysninger til den pågældendes partsrepræsentant, hvis denne er bemyndiget til at modtage oplysningerne, ligesom oplysninger om en juridisk person normalt vil kunne videregives til den juridiske persons ledelse.
- Side 833 -
Folketingets medlemmer er underlagt de almindelige regler i straffelovens §§ 152-152 e med hensyn til fortrolige oplysninger, som de modtager som led i deres hverv, f.eks. gennem ministres besvarelser af spørgsmål fra folketingsmedlemmer eller folketingsudvalg, jf. U 1987.53 Ø.
- Side 863 -
...forebyggelses- som behandlingssammenhæng omfattet. Også den administrative side af sundhedsvæsenets aktiviteter er omfattet. Betingelsen om tavshedspligt er for det offentlige sundhedsområde opfyldt dels ved de generelle bestemmelser herom i straffelovens §§ 152-152 f og forvaltningslovens § 27, dels ved særlige tavshedsforskrifter i sundhedslovgivningen mv.