Bøger, som nævner Straffeloven § 152e

Kapitlets opbygning

- Side 732 -

Kommentaren til dette kapitel er struktureret således, at der først i dette indledningsafsnit redegøres for, hvem der er omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152-152 e, jf. pkt. 3 nedenfor. Indledningsafsnittet gennemgår også retsvirkningerne af brud på tavshedspligten, jf. pkt. 4 nedenfor.

Læs på Jurabibliotek



Medvirken og »oplysningshælere«

- Side 738 -

...straffelovens § 23. Se hertil U 1992.94 H. Bl.a. i relation til medvirkensansvaret kan der dog være grund til at være opmærksom på, at bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e må læses i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis efter EMRK art. 10, jf. nedenfor under 2.2 i indledningsafsnittet til § 28 med omtale af U 2012.1788 H.

Læs på Jurabibliotek



Straf

- Side 743 -

...databeskyttelseslovens § 42 indeholder hjemmel for straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger imidlertid også af denne bestemmelse, at handlinger, der tillige indebærer en overtrædelse af bestemmelser, der kan medføre højere straf, kan henføres under sådanne bestemmelser. Dette er netop tilfældet for bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 f.

Læs på Jurabibliotek



Oversigt

- Side 777 -

...undergivet de samme begrænsninger, som gælder for andre personer. Offentligt ansatte er således omfattet af de almindelige begrænsninger, der følger af reglerne i straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser. Offentligt ansatte vil derfor f.eks. kunne straffes, hvis de fremsætter udtalelser, der har karakter af ærekrænkelser, jf. straffelovens § 267.

Læs på Jurabibliotek



Meddeleretten

- Side 792 -

...om ytringsfrihed og meddeleret for offentligt ansatte, s. 18 f, 47 og 224, og betænkning 1205/1990 om medieansvar, s. 380 f. Det gælder navnlig, hvis ulovligheden er strafbelagt og af en mere alvorlig karakter. Se om offentligt ansattes meddeleret også Justitsministeriets vejledning nr. 10062 af 28. oktober 2016 om offentligt ansattes ytringsfrihed.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 793 -

...tiltaltes handling skabte risiko for, at FE’s virksomhed ville lide skade, og da det ikke kunne lægges til grund, at tiltaltes videregivelse skete med henblik på at afdække ulovligheder eller andre forhold af samme alvorlige karakter, havde tiltalte ikke handlet i berettiget varetagelse af en åbenbar almeninteresse. Straffet med fængsel i 4 måneder

Læs på Jurabibliotek



Tavshedspålæg til personer uden for den offentlige forvaltning

- Side 795 -

...stk. 2, hvorefter retten kan bestemme, at en person uden for domstolene og den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som retten videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil. Straffelovens §§ 152 og 152 c-152 f finder tilsvarende anvendelse på overtrædelse af et sådant pålæg om tavshedspligt.

Læs på Jurabibliotek



Den almindelige berettighedsvurdering

- Side 800 -

Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har en klar hjemmel hertil i lovgivningen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vedkommende som hovedregel ikke kan siges at være uvedkommende. På tilsvarende måde vil det være berettiget at videregive sådanne fortrolige oplysninger til den pågældendes partsrepræsentant, hvis denne er bemyndiget til at modtage oplysningerne, ligesom oplysninger om en juridisk person normalt vil kunne videregives til den juridiske persons ledelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 801 -

Selv om der ikke foreligger samtykke, og selv om oplysningerne ikke videregives til dem, som de umiddelbart angår, vil videregivelse af fortrolige oplysninger være retmæssig, såfremt videregiveren handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv, jf. straffelovens § 152 e.

Læs på Jurabibliotek



Offentliggørelse, herunder videregivelse af oplysninger til pressen

- Side 817 -

...fortroligholdelse og på den anden side eventuelle modstående hensyn til andre. Kun i det tilfælde, hvor der efter straffelovens § 152 e, nr. 2, er tale om berettiget varetagelse af åbenbar almen interesse eller af eget eller andres tarv, kan sådanne modstående hensyn føre til, at oplysninger, der ellers er beskyttet af tavshedspligten, må udleveres.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 821 -

Efter straffelovens § 152 e vil videregivelse bl.a. kunne ske, såfremt videregiven handler i »åbenbar almeninteresse«. Denne betingelse vil efter omstændighederne kunne være opfyldt, hvis vedkommende videregiver oplysninger om faktisk konstaterede ulovligheder inden for den offentlige forvaltning, jf. herom pkt. 3 i kommentaren til § 27, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek



Folketingsmedlemmers tavshedspligt

- Side 833 -

Folketingets medlemmer er underlagt de almindelige regler i straffelovens §§ 152-152 e med hensyn til fortrolige oplysninger, som de modtager som led i deres hverv, f.eks. gennem ministres besvarelser af spørgsmål fra folketingsmedlemmer eller folketingsudvalg, jf. U 1987.53 Ø.

Læs på Jurabibliotek



Sygdomsbekæmpelse mv.

- Side 863 -

...forebyggelses- som behandlingssammenhæng omfattet. Også den administrative side af sundhedsvæsenets aktiviteter er omfattet. Betingelsen om tavshedspligt er for det offentlige sundhedsområde opfyldt dels ved de generelle bestemmelser herom i straffelovens §§ 152-152 f og forvaltningslovens § 27, dels ved særlige tavshedsforskrifter i sundhedslovgivningen mv.

Læs på Jurabibliotek